Warhammer mass-combat fantasy role-playing game

Gideon w wpisie The WFRP Story V: Smashing skulls celnie zauważa, że pierwsza edycja WFB była opatrzona "mass-combat fantasy role-playing game". O fakcie tym nader często zapominamy. Pierwsze wydanie Warhammer zawierało również broszurę pt. The Mass Combat Fantasy Role-Playing Game vol 3 Characters. Zostały tam zaprezentowane umiejętności, tworzenie i rozwój postaci. Wspólnie te książki stanowiły mogły stanowić prostą grę fabularną. Warto pamiętać również, że i u nas (do roku 1987 - 1988) nawet druga edycja gry bitewnej przedstawiana była właśnie jako gra fabularna, np. obok Dungeons & Dragons, RuneQuest czy MERP. Skorygowane to zostało dopiero w 1988 roku wraz z publikacjami na temat gier fabularnych w Magazynie Razem i Fantastyce, czyli po ukazaniu się gry fabularnej Warhammer Fantasy Roleplay (1986).

Gideon w wpisie The WFRP Story V: Smashing skulls celnie zauważa, że pierwsza edycja WFB była opatrzona podpisem "mass-combat fantasy role-playing game". O fakcie tym nader często zapominamy.
Pierwsze wydanie Warhammer zawierało również broszurę pt. The Mass Combat Fantasy Role-Playing Game vol 3 Characters. Zostały tam zaprezentowane umiejętności, tworzenie i rozwój postaci.
Warto pamiętać również, że i u nas (do roku 1987 - 1988) nawet druga edycja gry bitewnej przedstawiona została właśnie jako gra fabularna, np. obok Dungeons  & Dragons, RuneQuest czy MERP.
Skorygowane to zostało dopiero w 1988 roku wraz z publikacjami na temat gier fabularnych w Magazynie Razem i Fantastyce, czyli po ukazaniu się gry fabularnej Warhammer Fantasy Roleplay (1986).
Wcześniej o Warhammerze napisano u nas w ten sposób:
Są gracze, którzy duszą się w podziemnych korytarzach i lochach. Marzą o walce na rozległym, otwartym polu, w kurzu i szczęku zbroi. Właśnie z myślą o nich w 1983 roku firma Games Workshop opublikowała grę „Warhammer” (Młot Wojenny). Pozwalającą na wymyślanie i rozgrywanie fantastycznych bitew i kampanii. „Warhammer"  to trzy broszury: „COMBAT”, BATTLE MAGIC” i „BATTLE BESTIARY".W pierwszej z nich podane są reguły walki, podzielone na trzy części: podstawowe, zaawansowane i mistrzowskie.„BATTLE MAGIC” opisuje czary, przedmioty magiczne, sekretny alfabet (runy) i artefakty. Zawiera krótki scenariusz bitwy, który można od „razu rozegrać, używając dołączonych do gry figurek wyciętych z kartonu.W „BATTLE BESTIARY” można spotkać wszystkie dzikie i przerażające stwory, które występują w grze. Wiele przedstawionych jest na ilustracjach.
Blood Bath at Orc's Drift (wolne tłumaczenie: krwawa kąpiel w zatoce orków) to pierwszy z serii modułów rozbudowujących grę. Zawiera cztery rożne scenariusze bitew między krasnoludkami, elfami i ludźmi z krainy Ramalia a  przeklętym królem F'yar, mającym pod swoją komendą legion krwiożerczych orków. Do broszury dołączony zestaw kartonowych postaci i budynków (te ostatnie należy wyciąć i złożyć). Należąca do Games Workshop firma Citadel, która jest największym w wielkiej Brytanii producentem metalowych figurek do gier fantasy, przygotowała specjalny zestaw do "Warhammera".
J. Ciesielski "Gra fantazji" 11 86 (31) Razem 

Wracając do Awesome Lies. W tej części Gideon przedstawił zręby pierwszego systemu bitewnego sygnowanego już nazwą Warhammer. W kolejnym odcinku ma zamiar skupić się na aspektach roleplaying w pierwszej edycji WFB.
Oczywiście tekst jest w całości godny uwagi, kluczowy jest też cytat z Juegos y Dados: 
When the first version of Warhammer came out Dungeons & Dragons was at its height. It was quite a phenomena [sic]. Any number of role-playing games and fantasy board games sprang up as a result. All the toy and model shops were selling these new role-playing products from America. Of course, Games Workshop was the distributor for D&D in the UK, and the company had really been founded off the back of this new and exciting hobby, importing and distributing American made games. In those days everyone wanted role-playing games. To launch our new ‘battle game’ we had to make it a role-playing game too – after a fashion. If you look at a first edition of Warhammer you’ll see that it’s described as a ‘mass-combat fantasy role-playing game’. The rules are very much based on individual models, heroes and characters that you could bunch up into units too. There was a simple system for character progression as well as random generation and the sorts of things that were common to role-playing games in those days. We also had an adventure scenario with briefing notes for the players, much as a games master would brief players and lead them through a dungeon adventure. So, Warhammer as it was conceived had a lot of role-playing elements to it. Over time players developed an enthusiasm for the battles over the role-playing part, and the game evolved into a more conventional wargame, but its roots are in role-playing as much as in historical ancient and medieval wargames.

Rick Priestley, Juegos y Dados
Wpis Gideona: WFRP STORY V: Smashing Skulls
Miłej lektury.

Adrian Borejko Bloger od 2006 roku. Roleplaying games są moim hobby od ponad trzydziestu lat, podobnie jak gry wideo. Moje teksty pojawiały się w magazynach hobbystycznych: Magia i Miecz, Portal, Kwarta; oraz serwisach internetowych m.in. Esensja, Histmag, Gadżetomania, Polygamia.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget