"Czy gry komputerowe są grami ?" - podcast


Prowadzący audycję Off Czarek, Cezary Łasiczka rozmawia z gościem dr Pawłem Schreiberem znanym skądinąd z Jawne Sny rozmawiają o nie grach. 35 miniut zdecydowanie warte wysłuchania.

Przed czterema laty Schreiber o grach tego typu pisał tymi słowy:
No dobrze, Schreiber, skoro jesteś taki mądrala, to powiedz nam, jak byś zdefiniował te swoje „gry wideo”. Odchrząkuję z zakłopotaniem, bo, oczywiście, ludolog ze mnie niezbyt dobrze dokształcony. Po czym odpowiadam, zaczynając od zera. Im dłużej zastanawiam się nad grami wideo, tym bardziej ich kluczową cechą wydaje mi się nie rodzaj roz(g)rywki, jaki proponują, tylko to, jak traktują i wykorzystują przestrzeń.
1. Wirtualna przestrzeń, komunikowana w taki czy inny sposób przez komputer (tekst; grafika; dźwięk w grach dla niewidomych)
2. Rola/funkcja wewnątrz tej przestrzeni przydzielona odbiorcy (w ten sposób wykruszają się programy od Microsoft Worda do edytorów poziomów do gier)
3. Działanie w tej przestrzeni poprzez interakcję z komputerem za pomocą realnie istniejącego interfejsu (pad, myszka, klawiatura, co kto tam chce); obraz na ekranie reaguje na przesyłane przez interfejs komunikaty gracza (np. modyfikując punkt widzenia w FPPach albo wyświetlając opisy kolejnych pomieszczeń/czynności w IFach)
4. Określone zasady tego działania (to, co zwykle rozumiemy jako mechanikę rozgrywki/gameplay), które gracz może co najwyżej naginać, nigdy naruszać. Bez ograniczających kategorii w rodzaju zdefiniowanych wyzwań do pokonania czy doskonalenia umiejętności – tak, aby objąć i oparte na idei zagadki przygodówki, i nieliniowe, pozbawione ścisłych celów symulatory.
A więc – przestrzeń, w której się działa. Tylko tyle.
Zabawa, cele, rywalizacja, punkty, życia, wyzwania, fabuła, postaci, umiejętności, radość z osiągnięcia mistrzostwa, zrównoważenie poziomu trudności, uczenie się nowych mechanizmów, grafika, dźwięk, efekt force feedback, trójwymiar, piaskownice, muchomorki powiększające postać i osiągnięcia Steam – opcjonalne.
Jawne Sny: Gry i nie gry

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget