Holokaust i gry

Czesi twierdzili, że zaprojektowany przez nich escape room miał na celu zwrócenia uwagi na okropności holokaustu, a nie komercyjny rozgłos. Dziennikarze twierdzą, że używano niemieckiej nazwy Oświęcimia, by napędzać za sobą sprzedaż biletów. Miesiąc wcześniej głośno było o greckim escape room, za który odpowiedzialna była Agencja Rubicon. W ostatnich latach mówiło się o niewydanej grze Imagination Is Only Escape, czy grze planszowej Train Brendy Braithweite (obecnie Romero). Gra Romero polegająca między innymi na wkładaniu do wagonów, żółtych pionków symbolizujących ludzi nigdy nie trafiła do masowej publikacji. Jedną z kilku publikacji na temat tej gry i artykuł ją omawiający znaleźć można na Venture Beat. Zdjęcia prototypu są na stronie autorki.

Imagination Is the Only Escape -  gra wideo Luca Bernarda
Take on the role of a prisoner still looking for signs of life from loved ones, dare to stay  in the shadow of the historic crematorium, discover the big secret and escape before you, too, turn into ashes.

Czy gry mogą stać się narzędziem polityki historycznej ?

Przeczytałem zaległy tekst Gra od Pana Ministra – polityka historyczna i komputerowa rozrywka z +Histmag.org 
Autor zadaje pytanie czy gry wideo mogą stać się narzędziem polityki historycznej.
Staną się, stają się lub już się stały - nieistotne. Ważne, że mogą być używane również i w niecnych celach dla osiągania swoich korzyści lub rozgłosu. Albo można je wykorzystać je w nieumiejętny sposób.
W końcowych akapitach autor pisze:
"Czy nie byłoby fantastycznie stworzyć prawdziwy światowy hit, który np. uświadamiałby nie tylko Polaków, ale ludzi z całego świata, że chociaż „polskie obozy koncentracyjne” to sformułowanie – eufemistycznie rzecz ujmując – niepoprawne?"
Niestety, nie byłoby "fantastycznie". Mam nadzieję, że autor użył "fantastycznie" w potocznym tego słowa rozumieniu, bo zestawianie w kontekście w jednym zdaniu z obozami koncentracyjnymi już może być nieciekawe. Tego typu drobiazg (może wina korekty, redakcji) w zestawieniu z pewną czeską firmą, o której było głośno w momencie publikacji tekstu przez Histmag, dobitnie ukazuje jak śliski to temat i ile uwagi należy włożyć, aby nie popełnić faux pa.
(CNN)A Czech company has stopped selling tickets to its Auschwitz-themed "escape room" after facing fierce criticism for casting as a game the experience of Holocaust victims in one of World War II's most notorious concentration camps.
In a statement posted Friday to the Prague-based Dostaň Se Ven's website, the company said it originally designed the game to draw attention to the atrocities of Auschwitz. But it acknowledged that the backlash is "understandable" -- and said it would stop selling tickets immediately.

Czesi twierdzili, że zaprojektowany przez nich escape room miał na celu zwrócenie uwagi na okropności holokaustu, a nie komercyjny rozgłos. Inni twierdzą, że używano niemieckiej nazwy Oświęcimia, by napędzać sprzedaż biletów. Miesiąc wcześniej głośno było o greckim escape room, za który odpowiedzialna była Agencja Rubicon. W ostatnich latach mówiło się o grze Imagination Is Only Escape, czy grze planszowej Train Brendy Braithweite (obecnie Romero). Gra Romero polegająca między innymi na wkładaniu do wagonów żółtych pionków symbolizujących ludzi wysyłanych do obozu zagłady nigdy nie trafiła do masowej publikacji. Jedną z kilku publikacji na temat tej gry i artykuł ją omawiający znaleźć można na Venture Beat.
Zdjęcia prototypu są na stronie autorki.

W przypadku gier fabularnych z tego typu problemem zetknąłem się prawdopodobnie pierwszy raz w przypadku Wilkołaka: Apokalipsy i opowiadaniu w MiM, którego akcja toczyła się również w trakcie drugiej wojny światowej i jednym z bohaterów (prawdopodobnie, dziś pamiętam jak przez mgłę) był niemiecki okupant.
Była Listy Schindlerapokój Anny Frank, będą kolejne. Emocjonalny ładunek zawarty nawet w samej nazwie obozów zagłady zawsze będzie przyciągał i będzie eksplorowany niejednokrotnie, choćby z powodów wymienionych u początku.
Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget