Krzywomierz i RPG

Problem występował gdy śmiałkowie przemieszczali się po przekątnej mapy (kratki na kartce) i trzeba było skrupulatnie ustalać przebytą odległość, np. by ustalić ilość wykorzystanych racji żywnościowych czy tempo poruszania się (uzależnione od terenu). Z pomocą przychodziły mapy rysowane na kalce technicznej z umieszczonym pod nim kreślarskim papierem milimetrowym.

Przyglądając się dzisiejszym wpisom osób rekonstruujących starą szkołę grania w Polsce i problemy jakich doświadczają z doborem odpowiednich narzędzi do projektowania map, przypomniał mi się krzywomierz. Pośród wielu szpargałów z moimi scenariuszami, spotkaniami i grami z mojej trzydziestoletniej historii grania znalazłem przedmiot, który przez długi okres czasu był nam dosyć pomocny. Ówcześnie krzywomierze dostępne były np. w Składnicach Harcerskich
Krzywomierz (kartomierz) – przyrząd służący do mierzenia na mapie długości linii krzywych. Urządzenie ma małe kółko, które należy prowadzić po linii, której długość jest mierzona. Licznik elektroniczny lub mechaniczny, przeliczając liczbę obrotów kółka, podaje długość pokonanej przez kółko drogi.
Narzędzie stosowaliśmy do wyznaczania odległości na mapach z prostej przyczyny - map heksagonalnych, jakimi dysponują dzisiejsi gracze nie było. Z powodzeniem lepiej było wykorzystywać kalkę techniczną, czy papier milimetrowy.
Problem występował gdy śmiałkowie przemieszczali się po przekątnej mapy (kratki na kartce) i trzeba było skrupulatnie ustalać przebytą odległość, np. by ustalić ilość wykorzystanych racji żywnościowych czy tempo poruszania się uzależnione od terenu. Z pomocą przychodziły mapy rysowane na kalce technicznej z umieszczonym pod nim kreślarskim papierem milimetrowym.
[fieldset]
Dygresja.Z wykorzystaniem kalki technicznej można stworzyć całkiem przydatną pomoc do gry, która wyznacza w podziemiach zasięg widzenia w półmroku (np. świetle latarni). Pomoc da też wytyczne osobie rysującej mapy.
[/fieldset]
Wykorzystywaliśmy więc krzywomierz. Narzędzie, które nie potrzebuje siatek, mat itp. Trzeba mieć po prostu mapę. Krzywomierz nie zniszczył się, mój egzemplarz mam już co najmniej trzydzieści lat. Ówcześnie nie było czegoś takiego jak planned obsolescence, choć gniotsja nie łamiotsja funkcjonowało.

Pamiętam, że korzystaliśmy z niego jeszcze w latach dziewięćdziesiątych wykorzystując mapy Orchii. Podano odległość pomiędzy Orkusem, a  Get-War-Gar więc wszystkie inne czasy podróży, zużytych prowiantów można było bez problemu opracować na podstawie tej drogi (40 lub 80 dni).
Krzywomierz może przydać się osobom gdzie czas podróży, zasoby mają znaczenie, czyli w wszelakich przygodach opartych o eksplorację.

Na marginesie warto przypomnieć, że pozycja mappera znana była w Polsce od roku 1984, podobnie jak lider (BG z największą Charyzmą).




[right-post]

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget