września 2016
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER

Piąta edycja Wampira Maskarady, niewątpliwie jednej z ważniejszych gier fabularnych w historii hobby, ukaże się zimą przyszłego roku (prawdopoodobnie już na przełomie 2017/ 2018).
Znacznie ważniejszym faktem od kolejnej inkarnacji narracyjnej gry grozy jest potwierdzenie
transmedialnego charakteru gier i innych dziedzin rozrywki, składających się na One World of Darkness.
Jeśli ktoś wątpił w moje przypuszczenia odnośnie przyszłości Wampira Maskarady, może tekst przeczytać ponownie, bowiem moje domysły zaczną ziszczać się szybciej, niż się spodziewałem.
Prawdopodobnie nadejdzie to już z dwoma grami alternate-reality games przeznaczonych na smartphone, które mają zostać zapowiedziane zimą.

Kolejną pomocą do pierwszo-edycyjnego Warhammer Fantasy Role Play, który nas ominął jest Warhammer Towscape - dodatek z 1988 roku. To zestaw kilkunastu kartonowych modeli przygotowanych do wycięcia i sklejenia. Trójwymiarowe budynki były oczywiście przygotowany do wykorzystania i w grze bitewnej i fabularnej. Trudno dzisiaj kupić go w sensownej cenie, a odpowiedniki z innych firm niekoniecznie są takie same choćby przez detale dorzucane przez ówczesnych (patrz szyld karczmy "Slann w kosmosie"). Niestety, nie dołączono do nich tabel przygotowanych do eksplorowania lochów czy miast (jak w przypadku Floor Planes, o których wspominałem nie tak dawno).

Dosyć nietypowa ilustracja, jak na Paula Bonnera (WD #140)   
Kolejne kilka numerów White Dwarf zaoferowało przede wszystkim tekst dotyczący reputacji w Starym Świecie. Wykorzystanie tych zasad słabo sprawdza się na sesjach - dodatkowo komplikuję mechanikę. U nas pojawiły się one w 25 numerze Magii i Miecz. Ponadto, standardowo charakterystyki bohaterów, opowiadanie i chronologiczna oś czasu/ wydarzeń zachodzących w Starym Świecie.



Artykuł Nowożytna gra w Gospodarstwo, a współczesne gry fabularne, Karola Łopateckiego (Pogranicze. Studia Społeczne, 2015, tom XXVI) przypomniał o moim nigdy nie zrealizowanym pomyśle dotyczącym Rzeczypospolitej Babińskiej.

Jeśli ktoś kiedykolwiek szukał informacji dotyczących role playing (nie role playing game) natknął się pewnie na określenia takie jak teatr improwizowany, komedia dell'arte i mógł spotkać się również z  grą/ zabawą/ maskaradą Wirchaus z dawnych wieków.  Czyli po naszemu zabawie "w gospodarstwo", gdzie szlachta, magnaci wcielali się w role chłopstwa w trakcie karnawału na przykład.

Multiplayer Broadcasting ma połączyć program telewizyjny na żywo z interaktywnością gier online poprzez umieszczenie avatarów i prezenterów w wspólnym wirtualnym świecie. Fikcyjny teleturniej o nazwie "The Watch" ma pomóc zrozumieć możliwości nowej rozrywki i wskazać ewentualne problemy techniczne związane z realizacją tego typu przedsięwzięcia. Za projekt odpowiedzialny jest Matthew Brooks i Rosie Campbell pracujący dla BBC.
Więcej informacji na stronie projektów BBC, poniższym filmie i Rock Paper Shotgun.

[right-post]


Chronologiczna bibliografia gier fabularnych (RPG) w Polsce powstała w oparciu o zestawienie w arkuszu kalkulacyjnym shoheia, kolekcjonera polskich gier fabularnych [link do arkusza kalkulacyjnego]
W mojej opinii baza danych jest obecnie jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł oficjalnie dostępnych dotyczących polskich gier fabularnych.
Wykaz sporządzono chronologicznie od daty wydania pierwszej gry fabularnej do roku 2015 (latami, w obrębie roku chronologia już nie obowiązuje).

Moja rola w tym zadaniu, była marginalna, polegała tylko na porządkowaniu zebranych informacji według określonych kryteriów i ew. wyrywkowym weryfikowaniu niektórych danych.
PS. W trakcie formatowania tekstu mogły pojawić się błędy, niektóre z informacji nie koniecznie mogą pokrywać się z prawdą. Nieoficjalne pozycje mogą nie figurować na liście, jak np. wydany przez Cytadelę w 1993 roku Warhammer: Ponury świat niebezpiecznej przygody ed. 0.

Statystyki różnorakich witryn społecznościowych sygnowanych Git Games w kolejnym, trzecim kwartale.

Twitter 

1143 Followers


Flipboard


Google +

Strona G+ 

1 153 obserwatorów| 6 090 582 wyświetlenia

Społeczność G+

658 osób

213 osób



RSS 

222 followers



eBay Git Games Shop

You Tube


Amazon


RPG Agregator
Tak jak  napisałem w Q2, zmodyfikowałem RPG Agregator zgodnie z sugestiami osób głosujących. Analizować nie bardzo jest co, wartościowych (zdaniem głosujących) blogów jest niewiele, ale faktycznie głosowanie może być mobilizacją dla innych. 
W dniu dzisiejszym znajduje się tam ponad dwadzieścia blogów, kilka z nich prawdopodobnie wypadnie niedługo z rankingu - nie były aktualizowane już od blisko pół roku.  
Najciekawsze ostatnio, czyli zbiorczy feed na chwilę obecną liczy sobie ponad siedemdziesiąt blogów. Kilka z nich muszę zaktualizować, kilka rzeczy poprzestawiać w najbliższym czasie (wtedy też to opublikuję kolejny formularz do głosowania).
Dziękuję!

[right-post]
[right-post]
[right-post]

kadr z koncertu Nocnego kochanka

czyli Słusznie Niedoceniani Eksperci RPG prezentz Hewi Metal. 
Elfy i trole mnie prowadzą
Nigdy nie cofam się wstecz
Dziewice ciało me muskają
Gdy z pochwy wyciągam miecz
Kiedyś z Andrzejem już walczyłem
Siły dodawał mi las
Gdy w walce ucho swe straciłem
Potem odrosły mi dwa
Nocny Kochanek - Wielki wojownik

Swego czasu rozgryzłem kilkadziesiąt autorskich scenariuszy, tyleż gier i opowiadań na ich podstawie. Była to katorżnicza praca - przeczytać tyle tekstów obfitujących w absurdalne treści. Praktycznie za każdym razem wynotowałem co ciekawsze humorystycznie fragmenty z tychże scenariuszy, gier, czy opowiadań.
Np.:

Nigdy jednak nie wyobrażałem sobie nawet, że zajmę się ekspertami erpegie, którzy mają swój wkład w pracy naukowej, o której już wspominałem w wpisie: Nauka, badacze, eksperci i historia polskich RPG.


Druga seria Dungeon Floor Planes zaprojektowana była do Warhammer Fantasy, dla osób które lubią eksplorację podziemi i innych ciasnych pomieszczeń. Cała seria oczywiście nas ominęła stąd percepcja Warhammera przez dzisiejszych i przeszłych fanów jest taka, a nie inna.
Seria zawierała cztery box sety, zatytułowane Floor Planes, Dungeon Rooms, Dungeon Lairs, Dungeon Caverns.  
Do niektórych z nich dołączono zeszyty w formacie A4 z tabelkami losowania pomieszczeń, skarbów magicznych przedmiotów czy potworów.
Zdecydowanie ciekawsze do wykorzystania są informacje z Dungeon Rooms, bo przedstawione w formie przypominające te, które poznaliśmy np. z Middenheim Miasta Białego Wilka, Zamku Drachenfels (a w UK również w WD) itp. jako encounter, a nie tabelka losowych potworów, czy scenariusz.
W 1986 roku ukazały się ponownie plany które pojawiły się po raz pierwszy w 1982 roku. Pełna nazwa to Dungeon Floor Plans 1 RPG Aid for Dungeons Adventures Games Workshop 02001 1986
Plany Dungeon Caverns (1986) zilustrował Dave Andrews. Zawierały całą masę drobnych, acz przydatnych elementów, jak schody, tunele, jaskinie, szyby górnicze z torami pod wagoniki (te prawdopodobnie pojawiły się w Labiryncie).
Dungeon Rooms, również z 1986 roku opracował Tony Ackland, Dave Andrews, Colin Dixo.



[full-post]

Pudełek z Floor Planes od Games Workshop wyszło kilka. Niestety wszystkie nas ominęły w Polsce. Ukazały się ich dwie serie. Pierwsza Dungeon Floor Plans (Series 1) ukazywała się w latach 1979 -1985. Pierwszy set został zatwierdzony przez TSR i zaakceptowany jako produkt do Dungeons & Dragons. Łącznie wydano cztery sety w pierwszej serii, przeznaczone dla miniaturek 25 mm.



Back Cover WD 136- Michael PerryA Fierce battle as a fe valiant warriors hold the drawbridge against an enemy assault.
W 136 numerze WD znalazło się opowiadanie Magical Son, którego fragmenty doskonale nadają się do wykorzystywania na sesji. U nas Syn czarodzieja pojawił się w 31-32 MiM (str. 86). Jego autorem był Barrington J. Bayley.

Prawdopodobnie pierwszą grą fantastyczną typu Play by Mail, która trafiła do szerokiego grona odbiorców był Strategus, opublikowany w ostatnim numerze Złotego Smoka (1995 nr. 6)
Przeglądając zamierzchłe zachodnie czasopisma z ubiegłego wieku, co rusz napotykamy się na reklamy różnorakich gier PbM. W Polsce zjawisko gier tego typu przedstawiła Magia i Miecz. W odniesieniu do gier strategicznych i dyplomatycznych (np. Dyplomacja) pisał o nich już Pijanowski w swojej książce Podróże po krainie gier w tonie sprzyjającym ówczesnej władzy ludowej
patrz:

Gry Play by mail nie pojawiły się w PRL między innymi z przyczyn, o których wspominał u mnie na blogu znany projektant i popularyzator gier, Michał Stajszczak, przy okazji wpisu dotyczącego gry społeczno-politycznej Książe.
Nieco później, gdy pojawiły się u nas gry fabularne, raczkowała również sieć i stąd praktycznie cała fala gier pocztowych nas ominęła.

Strategus

Witajcie! Mamy Wam do zaoferowania coś czego w Polsce jeszcze nie było: PLAY BY MAIL, Czyli GRĘ POCZTOWĄ. Dla tych, którzy jeszcze o czymś takim nie słyszeli: PBM. Jest to zwykła gra fabularna, tyle, że prowadzona listownie. Gracze nie nie znają osobiście ani Mistrza Gry, ani siebie nawzajem. Na zachodzie zabawa ta jest bardzo popularna. Jak w każdej grze fabularnej każdy z Was może wcielić się w stworzoną przez siebie postać. Wszyscy, którzy zechcą wziąć udział w naszej zabawie, muszą przysłać nam wypełnioną Kartę Bohatera (zawierającą wpisane współczynniki, wyposażenie, pozycję itd., a także podstawowe informacje o graczu) wraz z notatką o tym, w jakiej części świata Srebrzystych Gór wystartować ma jego bohater.
Jak w każdej grze fabularnej każdy z Was może wcielić się w stworzoną przez siebie postać. Wszyscy, którzy zechcą wziąć udział w naszej zabawie. muszą przysłać nam wypełnioną Kartę Bohatera (zawierającą wpisane współczynniki, wyposażenie, pozycję itd., a także podstawowe informacje o graczu) wraz z notatką o tym. w jakiej części Świata Srebrzystych Gór wystartować ma jego bohater.

Tworzenie bohatera polega na określeniu jego współczynników. Jest ich pięć: Walka, Umiejętności Magiczne, Charyzma, Prezencja i Ogłada. Nie musicie rzucać kostkami - do wydania macie 25 punktów. Walka i Umiejętności Magiczne mogą wynosić od 0 do 10 pozostałe od 1 do 10. Za każdy punkt współczynnika płacimy punktem z puli. Ale uwaga: cecha w wysokości 9 kosztuje 10 pkt, a 10 aż 12 pkt. Oczywiście wysoka wartość Walki czyni z postaci wspaniałego wojownika, a duże Umiejętności Magiczne potężnego maga czy kapłana. Kolejne trzy współczynniki są tak samo ważne jak poprzednie, gdyż bez odpowiedniej ich wysokości trudno mówić o prowadzeniu polityki, Prezencja oznacza oczywiście wygląd zewnętrzny, Ogłada - umiejętność wysławiania się, znajomość etykiety etc.,a Charyzma - władczość i wpływ na otoczenie. Jak to zwykle w grach bywa, im cecha wyższa, tym lepsza.

Ponadto każdy gracz ma do dyspozycji 300 Punktów Kariery, za które „kupuje” pozycję społeczną swojego bohatera, jego nieruchomości, ekwipunek, świtę, magiczne przedmioty i co tylko przyjdzie Wam do głowy (co i za ile - patrz: rozdział Punkty). Pulę punktow kariery można powiększyć wybierając pewne cechy utrudniające „życie” bohatera, jak na przykład posiadanie potężnego wroga, rzuconą na postać klątwę, kalectwo itd. (także rozdział Punkty). Punkty Kariery potrzebne są
jedynie po to, by zacząć grę. Dalsze zdobycze uzależnione są już od Waszego postępowania.

Problem w tym, że cel naszej gry nie jest jasno określony. Założeniem jest samorealizacja bohatera. Może on chcieć zostać władcą rozległego królestwa, granicznego księstewka, zarządcą bogatej prowincji, Wielkim mistrzem potężnego zakonu, głową kupieckiej gildii, głównym kapłanem świątyni czczonego powszechnie boga. Może pragnąć skupić w swym ręku sieć karczm pokrywających całe państwo, lub władzę nad złodziejskim światkiem dużego miasta. Wybór życiowych ambicji zależy tylko od Ciebie.


Po latach udało mi się odnaleźć twórcę jednego z twórców gry. Twierdzi, że odzew przerósł ich oczekiwania i otrzymał sporo listów. Wraz z upadkiem pisma Złoty Smok, upadła też i sama gra. Autorzy prowadzili rozmowy z Jackiem Rodkiem (wydawnictwo MAG), aby odsprzedać pomysł. Niestety, spaliły na panewce. Tak zajawkowy tekst dotyczący jednej z pierwszych polskich gier pocztowych na tak szeroką skalę stał się zarazem jednym z ostatnich.
Sam wysłałem list i nie doczekałem się odpowiedzi. Szkoda, że projekt upadł, bowiem mogłaby narodzić się Hitalia w prawdziwych sztafażach RPG. [right-post]

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget