Dream Team Kreatorów Światów

Nathan A. Smith, który prowadzi Worldbuilding School zaprezentował ciekawy eksperyment na swojej stronie.
Co byłoby gdyby dysponował nieograniczonymi zasobami i miał stworzyć zespół marzeń pracujący nad nowym światem dla Roberta Igera, prezesa i dyrektora generalnego The Walt Disney Company ?
Kto byłby odpowiadał za kartografię, kto za ekonomię, geografię, historię, naukę, socjologię i zoologię?
Ktoś związany z RPG zastanawiał się kiedykolwiek nad takimi posunięciami?
Jakiego polskiego biologa/ historyka/ architekta zatrudnić do tego typu projektu ?
Ludzie z niewielkim doświadczeniem, projektujący spontanicznie swoje światy czerpią niesamowitą frajdę z swoich projektów. Często zostają sprowadzeni na ziemię, kiedy zaprezentują szerszemu gronu osób swoje Opus Dei.
Na nic wtedy zdają się poradniki, kiedy autor nie ma wystarczającej wiedzy w którejkolwiek z ww. dziedzin.
Niestety.

Przed wielu laty temu w Fantastyce pojawiały się naukowe felietony, a nawet eseje dotyczące wybranych gałęzi nauki w ujęciu fantastycznym. Np. jak potoczyłoby się życie na Ziemi w jej alternatywnej historii - co stałoby się gdyby na ziemi rozwinął się Homo Praedatorius ?
Dzisiaj niestety o tego typu teksty trudno.

Projektowanie światów, jak już niejednokrotnie wspominałem jest rzeczą o niebo trudniejszą, niźli stworzenie mechaniki. Problemy z kreacją światów mają pisarze, zaś fani fantastyki nierzadko obnażają ich błędy.
Kreowanie świata korzystając z dobrodziejstwa zasobów jak to sugeruje A. Smith. pozostaje w sferze marzeń, nawet dla wielu produktów AAA gier wideo.
Tworzenie Warhammer Fantasy Roleplay trzydzieści lat temu przebiegało w kilkuosobowym teamie. Dziś twórcy polskich światów pozwalają sobie na stwierdzenie, że nie grali w tym świecie i po wydaniu podręcznika nawet zagrają w tym świecie (bodajże Slawia).
Produkty tego typu otrzymują gracze, zaś wszyscy razem (odbiorcy i kreatorzy) dziwią się dlaczego zainteresowanie grami fabularnymi maleje.
Nikt nie chce czytać, grać w to co nie chciało się grać autorowi.

Puenta jest jak zwykle taka sama.
Stworzyć cokolwiek popularnego (świat gry, książki, filmu) nie jest zbyt trudno, nawet jeśli dysponuje się ograniczonymi zasobami. Popularne utwory powstają cały czas i niekoniecznie trzeba nimi zalewać internet, sklepy, czy swoje półki. Stworzyć coś klasycznego jest niezwykle trudno, ale warto nad tego typu rzeczami pracować.
Trzeba wykraczać poza utarte schematy odwiedzanych stron powiązanych z grami fabularnymi i rozwijać swe zdolności interdyscyplinarnie. Nie posiłkować się przefiltrowaną wiedzą przez domorosłych projektantów światów.

Worlduilding School - jeśli ktoś ma ochotę zasubskrybować.


  [right-post]

Adriano 'Borejko' Kuc

Bloger od 2006 roku. Role playing games są moim hobby od trzydziestu lat, podobnie jak gry wideo. Moje teksty pojawiały się w magazynach hobbystycznych: Magia i Miecz, Portal, Kwarta; oraz serwisach internetowych m.in. Esensja, Histmag, Gadżetomania, Polygamia.
[right-post]

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget