XX lat mojego Warhammera

Mniej więcej 20 lat temu zainteresowałem się poważniej Warhammer Fantasy Roleplay. Moje pierwsze zetknięcie się z grą nie było zbyt fortunne. Pierwsza sesja udowodniła nam spory potencjał humorystyczny tej gry. Wspominałem o tym w wpisie Ekonomia w Starym Świecie- najbardziej realistyczny cennik cz.1 (akapit dotyczący Kontraktu Oldenhallera i jego kontraktu). Później prawdopodobnie był Liczmistrz.
Prowadziłem większej grupie osób, wydaje mi się, że graczy było aż ośmiu (co zdarzało mi się bardzo rzadko). I w zdecydowanej mierze byli to KaCetowcy, na czele z zmarłym tragicznie znajomym, który założył działającą po dziś dzień sieć sklepów z grami Bard.

Przygoda nie kleiła się zbytnio, większość ówczesnych graczy z 2B była zapalonymi fanami KC i waliła się pięścią w czoło na powitanie (kto zna ten kojarzy). Beka była przednia z wszystkich elementów gry począwszy od Fajkowego No.5, skończywszy na wszystkich innych hitach jak Jabberwocky, czy o plotka hrabiance, która utopiła się w ponczu. Większość i tak grała na mechanice KC.
W finałowej scenie kiedy wydawało się, że ożywieńcze siły zmiotą wszystkich, właśnie chyba Mariusz zabłysnął:
- To co tu w tym świecie jest takiego podobnego do gwardii, wojsk Katana?
- W takich okolicach jest tylko milicja.
Oczywiście skończyło się to znaną frazą skandowaną podczas happenigów Pomarańczowej Alternatywy:
-Zadzwońcie po milicję.
Po tych przygodach w Starym Świecie Niebezpiecznych Żartów WFRP powędrował na półkę. Wróciliśmy do tej gry dopiero w okolicach 1996 roku. Jakość scenariuszy w MiMie spadła, nastawała moda na narracyjny styl gry, a my mieliśmy już angielskojęzyczne wersje Amber, Vampire: The Masquarade, Ars Magica. Pomyśleliśmy, że warto wykorzystać scenariusze z WFRP do testowania kolejnej, nowej, odważnej mechaniki. Z sesji na sesję ten świat zaczął nam się podobać, by koniec końców zdominował pozostałe gry. I w tym samym gronie graliśmy już w Starym Świecie.
Samo zainteresowanie Warhammerem jako grą,  ma dla mnie drugorzędne znaczenie.
Nawet angielskojęzyczna Wikipedia rozdziela Warhammer game od Warhammer setting.
Inaczej niestety jest w Polsce.
       [right-post]

Prześlij komentarz

I tym samym red. Borejko sfinalizował swoją przemianę w Laverisa, która to ksywka razem z filozofią i zachowaniami, była od lat wolna. Aaach, jak dobrze było polansować się zagranicznymi tytułami, pośmiać z tłumaczonych gier. Jak fajnie pochwalić się stażem.

Ale... jak to możliwe? Błąd w arytmetyce? 2016 - 20 to 1996. Jak zatem ta pierwsza sesja i Liczmistrz miały się odbyć XX lat temu, skoro powrót do Starego Świata miał miejsce "dopiero w 1996 roku". Przemiana nie jest doskonała! Oh noooooooł!

Ja w zasadzie chciałbym się odnieść do dwóch ostatnich zdań. Jest ciekawe, że w Polsce hobbyści nie lubią mechanik uniwersalnych, uważając je za poroniony płód i niepełne dzieło. Tak się jakoś tu układało, że prawdziwa, pełna gra RPG to setting + unikalna mechanika. Na ludzi, którzy otwarcie prowadzili jakieśtam fantasy na mechanice Earthdawna, współczesną grę akcji na zasadach WFRP 1, sf używając mechy Cyberpunka 2020 patrzało się krzywo. Jednocześnie w domowych pieleszach niemal każdy konwertował, tworzył i układał nowe rzeczy na tych k6 znanych mechanikach gier fabularnych, które wyszły w kraju. Zbiorowa hipokryzja?

Nawet Savage Worlds dzisiaj jest odbierana głównie pod kątem swoich najgłośniejszych settingów (TE zasady od Deadlands Reloaded) - abstrahując już od korzeni gry. Ludzi mających jedną, dwie rzeczy do wszystkiego nie traktowało się poważnie. Prawdopodobnie to był jeden z powodów, dla których polską edycję AD&D2 spotkał taki los.

@Shockwave:

" a ludzi, którzy otwarcie prowadzili jakieśtam fantasy na mechanice Earthdawna, współczesną grę akcji na zasadach WFRP 1, sf używając mechy Cyberpunka 2020 patrzało się krzywo."

Zależy od środowiska, ale myślę, że jest sporo ludzi, którzy tak grają do dziś. W ostatniej dekadzie XX wieku tak grało wielu moich znajomych. Na PiPie ponoć dalej pojawiają się komcie "Kup DH i WFRP, na nich poprowadzisz wszystko".

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget