Opowiadania, fabuła i własność intelektualna w produkcji gry komputerowej - wrześniowe wydarzenia 2016

Wrześniowe wydarzenia w Polsce: Festiwale opowiadania i fabuły oraz szkolenie związane z własnością intelektualną w grach.

Ignacy Czwartos Historia przyszłości Ilustracja - Dyskusja: Superwizje

W najbliższych dniach w Polsce odbędzie się kilka ciekawych wydarzeń, które chciałbym odwiedzić, a z różnych względów na nich nie będę.
Informacje dotyczące poszczególnych imprez dostępne są na ich stronach, ja postaram się wyłowić spośród nich te najciekawsze wydarzenia.

Festiwal Opowiadania

12. Międzynarodowy Festiwal Opowiadania rozpoczyna się dzisiaj we Wrocławiu. W trakcie festiwalu przyznana zostanie nagroda główna w konkursie na najlepsze opowiadanie (hasło przewodnie - „2 maja 2018, czwarta rano, Bydgoszcz”). Na konkurs nadesłano ponad 350 tekstów, z których jury wybrało 15 autorów. Laureata nagrody głównej poznamy na zakończenie festiwalu, 9 października.
Zdecydowanie warto byłoby być na dzisiejszej dyskusji:

Książka w ważnej sprawie – literacki panel o książkach, które miały wpływ na rzeczywistość.

Krótko i fantastycznie – o opowiadaniach z peryferii. Istnieje środowisko, dla którego krótka forma jest podstawowym środkiem wyrazu. Opowiadania są publikowane, czytane i nagradzane, co biorąc ogólną tendencję tzw. rynku książki, z jego niechęcią i podejrzliwością do wszystkiego co krótsze niż powieść, jest ewenementem. W roku, w którym fetujemy Stanisława Lema – ojca założyciela tego nurtu, najwyższy czas przyjrzeć się temu bliżej. W rekordowo krótkim czasie postaramy się odpowiedzieć na pytania: skąd ten fenomen, jacy są jego najwybitniejsi przedstawiciele i oczywiście jak rysuje się jego przyszłość, bo wszak refleksja futurologiczna to nasza specjalność. Uczestnicy: Michał Cetnarowski i Wit Szostak
Kolejny panel dotyczący ponurej przyszłości odwiedziłbym, pomimo iż jestem przesycony tą tematyką. Odwiedziłem większość dotychczasowych londyńskich imprez związanych z pięćsetną rocznicą Utopii Tomasza Moore'a i wychodzi mi ona już bokami. Zwłaszcza, że przygotowywałem projekt stricte związany z utopią i role playing games już od ubiegłego roku.

Superwizje czyli utopie, dystopie, retrowizje. 

8.10.2016, godz. 16:15, Muzeum Pana Tadeusza
Czy wizja przyszłości może być „niewinna”? Czy też, jako forma politycznej manipulacji, zawsze jest czyjaś – przez kogoś w jakimś celu reprodukowana – jak idea lub dyskurs? Jakie są najbardziej wpływowe wizje przyszłości? Czy sztuka ma wartość profetyczną? Wyprzedza teorię? Do czego są nam potrzebne retrowizje – skompromitowane wizje przyszłości? I dlaczego tak lubimy słuchać filozofów futuryzmu?


Festiwal Fabuły

Kilka dni później Centrum Kultury Zamek w Poznaniu zaprosi na drugą edycję Festiwalu Fabuły. Z czytelnikami spotkają się m.in. Michał Witkowski, Łukasz Orbitowski, Jakub Małecki, Wit Szostak, Andrzej Muszyński i Stefan Chwin. Tu również odbył się konkurs na opowiadanie, na które nadesłano czterysta prac. Temat:  „Wolność jest...?” Do finałowej piątki dostały się same kobiety. Tu warto byłoby skorzystać z bilokacji by spotkać się z większością autorów.
Fabuła to przyjemność. Fabuła to kunszt. Fabuła to konieczność.
Potrzeba snucia i słuchania opowieści jest jedną z naszych podstawowych i oczywistych potrzeb. Literatura spełnia ją pierwsza i najpełniej. I to niezależnie od formy: prozy, poezji, dramatu czy scenariusza…

Potrzeba ta łączy czytelników i autorów wyrafinowanych powieści nagrodzonych Noblem oraz widzów i rzemieślników z Hollywood tworzących seriale nagradzane Grammy. Czytelnicy i widzowie to często te same osoby. Bo po fabułę sięgamy, gdy chcemy uciec od rzeczywistości, by sprawić sobie przyjemność albo z innych powodów, i gdy chcemy lepiej tę rzeczywistość i samych siebie zrozumieć.
Dziś nic się tak dobrze nie sprzedaje, jak wielostronicowe powieści, kilkutomowe sagi, reportaże nie w formie gazetowej, lecz książkowej. Czytamy o wszystkim – o współczesności i historii, innych krajach i fantastycznych światach, o miłości i o śmierci. I nie tylko czytamy, oczywiście. Także oglądamy wersje filmowe i serialowe, gramy w fabularne gry komputerowe. Nawet w wierszach szukamy raczej narratora i bohatera niż poczciwego podmiotu lirycznego.
Chcemy przy tym, by historia była dobrze napisana, przekonująca i zaskakująca. Cenimy sprawnie wykreowany świat, którego autor potrafi także z przekorą nawiązać do innych opowieści. Lubimy bezinteresowną zabawę na równi z inteligentnym komentarzem do świata, w którym żyjemy, najlepiej by jedno z drugim łączyło się niepostrzeżenie.
I autorzy opowieści starają się spełnić nasze oczekiwania. Wielu potwierdza nasze dobre (lub złe) samopoczucie albo nawet nam schlebia, na co chętnie przymykamy oko. Są tacy, którzy nami mniej lub bardziej skutecznie manipulują. Niektórzy z premedytacją wyprowadzają nas z równowagi.
[ads-post]

Własność intelektualna w produkcji gry komputerowej

Kolejny event organizowany przez osoby powiązane z Lookreatywni odbędzie się w Warszawie. Jeśli ktoś jest zainteresowany prawami autorskimi, licencjami, własnością intelektualną, a nawet tak drobnymi rzeczami jak organizacja konkursów na fanpage powinien mieć subskrybowany kanał Lookreatywnych.
W poniedziałek 24 października w godzinach 16:30-19:45 w Centrum Przedsiębiorczości Smolna przy ul. Smolnej 4 w Warszawie odbędzie się szkolenie „Własność intelektualna w produkcji gry komputerowej – instruktaż dla producentów i twórców” przygotowane specjalnie dla twórców, producentów i wydawców gier komputerowych.
Szkolenie poprowadzi dr Marcin Balicki  – doktor nauk prawnych, adwokat zajmujący się na co dzień sprawami z zakresu prawa własności intelektualnej, sekretarz Sekcji Własności Intelektualnej Instytutu Allerhanda, prywatnie fan gier komputerowych. Podczas trzygodzinnego szkolenia przedstawione zostaną najważniejsze praktyczne prawne aspekty tworzenia i produkcji gier komputerowych.
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się jakie są reguły korzystania z pomysłów innych twórców,
gdzie leży granica pomiędzy inspiracją a plagiatem co można zrobić, gdy gra komputerowa została skopiowana oraz poznają najważniejsze zasady budowania kontraktów w świecie gier komputerowych. Czyli coś co każdy projektant gier powinien dodatkowo wiedzieć.

Na jedną z tych imprez zostałem zaproszony, jednak wspominam o nich dlatego, że są wartościowe same w sobie. Można z nich wydobyć znacznie więcej wiedzy, niż na ten przykład z komentarzy do komentarzy jakiegokolwiek konkursu organizowanego przez osoby związane z grami fabularnymi w Polsce.
[right-post

Adriano Kuc

Bloger od dziesięciu lat. Role playing games są moim hobby od 1986 roku, podobnie jak gry wideo. Moje teksty pojawiały się w magazynach hobbystycznych: Magia i Miecz, Portal, Kwarta; oraz serwisach internetowych m.in. Esensja, Histmag, Gadżetomania, Polygamia.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget