Davis, Priestley, Trzewiczek, Marciniak z okazji 30 lat WFRP

Poprosiłem kilka osób tworzących Warhammera (Rick Priestley, Graeme Davis) i związanych przed laty w Polsce z Warhammerem (Ignacy Trzewiczek, Artur Marciniak) o kilka słów dotyczących tego co w ich życiu zmieniła ta gra.

Jeden z pierwszych artykułów dotyczących Warhammer Fantasy Role-Play w Polsce z 1988 roku
[Jacek Ciesielski, Magazyn Razem, Gra Fantazji 9-88 (53)]
Poprosiłem kilka osób tworzących Warhammer Fantasy Role-Play (Rick Priestley, Graeme Davis) i związanych przed laty w Polsce z grą (Ignacy Trzewiczek, Artur Marciniak) o kilka słów dotyczących tego co w ich życiu zmienił Warhammer.

Sam najprawdopodobniej mógłbym celebrować kolejną rocznicę - dwudziestolecia przygody z Warhammerem. Graliśmy ówcześnie głównie w Kryształy Czasu i mechanika angielskiej gry wydawała nam się czymś niebywale prostym.
Dopiero kiedy szczegółowo zacząłem zapoznawać się z bogatym i różnorakim światem zrozumiałem, że stworzenie nośnego uniwersum (np. takiego jak Znany Świat) to znacznie trudniejsza rzecz, niż stworzenie mechaniki gry. Kreowanie w miarę spójnych i logicznych uniwersów jest niebywale trudne, problemy mają z nim pisarze fantastyczni, więc czegóż wymagać od graczy.
Ale to też moment, w którym człowiek zorientował się, że nie wszystkie gry mają dobre części składowe np. mechanikę. Jednak swobodnie można wyciągać z nich światy, by bawić się na takich zasadach takich, które satysfakcjonują graczy.

Jak widzicie i ten Stary Świat i ten Znany Świat towarzyszy mi po dziś dzień. Teraz po trzydziestu latach hobby, właśnie to uniwersum po części sprawia, że utrzymuję się z gier - gry spod marki Warhammer są głównym źródłem mojego dochodu.
Może kiedyś szerzej o mojej przygodzie z WFRP, tymczasem oddam głos osobom, bez których Warhammer Fantasy Role-Play nie byłby tak popularny.

Sprawdź też:

Rick Priestley

Rick Priestley, wraz z Richardem Halliwellem, Graeme Davis, Jimem Bambra i Philem Gallagherem stworzyli Warhammer Fantasy Role-Play (i wiele innych brytyjskich gier).
I have only the fondest memories of working on Warhammer Fantasy Role-Play back in the 1980's alongside such anarchic talents as Richard Halliwell, Graeme Davis, Phil Gallagher, Mike Brunton and others. It was Richard Halliwell and myself who began the task of bringing the Warhammer world to life, inventing the background, and designing the basic mechanics of play and character progression. I feel that what really made the game popular though, were the many marvelous adventures devised by the rest of the team, especially the iconic Enemy Within campaign - surely a classic!

Ignacy Trzewiczek

Jedna z najbardziej wpływowych postaci w polskiej historii Warhammer Fantasy Role-Play, autor  między innymi Jesiennej Gawędy. Patrz wywiad z Ignacym Trzewiczkiem.
Dzięki opublikowanemu w #3 numerze Magii i Miecza artykułowi Artura Marciniaka zakochałem się w świecie Warhammera. Dokładnie pamiętam moment, kiedy po raz pierwszy go przeczytałem, pamiętam dokładnie, że siedziałem w samochodzie ojca, na tylnym siedzeniu i czekałem aż mój ojciec załatwi jakieś biznesy w zakładzie przemysłowym do którego tego dnia mnie zabrał. Były to wakacje 1993 roku, dwadzieścia trzy lata temu. Wierzcie lub mnie, lecz pamiętam to jak gdyby było to przedwczoraj. Artykuł rozpalił moją wyobraźnię, a ta chwila zapisała się w mojej pamięci na zawsze. To dzięki temu artykułowi kupiłem Warhammera, to dzięki niemu wszedłem w świat Warhammer Battle, to dzięki niemu poszukiwałem więcej i więcej informacji o świecie Warhammera.
Dzięki Warhammerowi zadebiutowałem jako twórca przygód - publikując pierwszy raz w życiu tekst drukiem i otrzymując pierwszą w życiu wierszówkę. Dzięki Warhammerowi zasłynąłem wśród fanów RPG w Polsce jako gość, który potrafi budować klimat, tworzyć ciekawe historie i generalnie dobrze pisze. Dzięki niemu uwierzyłem, że mogę rzucić studia i poświęcić się swojej pasji. Dzięki Warhammerowi założyłem wydawnictwo, publikowałem materiały o grach i po latach zostałem projektantem gier.
Dzięki niemu prowadzę dziś szczęśliwe życie dzień w dzień zajmując się tym co najbardziej mnie interesuje - opowiadaniem historii. Wakacje 1993 odmieniły całe moje życie.

Artur Marciniak

Jeden z pierwszych tłumaczy WFRP na język polski. Redaktor Magii i Miecz, w tym w materiałów dotyczących gry. Patrz wywiad z Arturem Marciniakiem.
Co zmienił w moim życiu Warhammer? Nie wiem. Nie wiem jak potoczyłoby się, bez zaistnienia w nim tego świata, gier, całości hobby. Mogę jedynie napisać, co dał mi Warhammer. Pozwolił poznać wielu fajnych ludzi - zarówno lata temu, jak i całkiem niedawno. Był elementem mojego życia zawodowego, jak też jest bardzo istotnym elementem spędzania czasu wolnego. Zaraził mnie grami bitewnymi, malowaniem, figurkami - w jakimś sensie usprawiedliwione jest stwierdzenie, że zrobił mnie tym, kim jestem - a przynajmniej dużą część mnie. To chyba całkiem sporo jak na wymyślony świat i kilka gier?
Są też negatywy, oczywiście. Trwa ze mną od lat i nie chce odpuścić, zajmując mi mnóstwo czasu, który mógłbym wykorzystać, przypuszczam, nieco lepiej;)

Graeme Davis

Graeme Davis wraz z Rickiem Priestleyem, Richardem Halliwellem, Jimem Bambra i Philem Gallagherem stworzyli Warhammer Fantasy Role-Play (i wiele innych brytyjskich gier). Patrz wywiad z Graemem Daviesem
Working on WFRP set the direction of my life and career. I gave up the chance of a career in British archaeology to work on it, and since then I have made my living as a writer and game designer, mostly in the U.S.A. I have lived two very different lives: one before WFRP, and one after.
right-post]

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget