Chrześcijańska gra "Gościniec" i wywiad z jej autorem Jackiem Małkowskim

Chrześcijańska gra "Gościniec" z elementami RPG i wywiad z jej autorem Jackiem Małkowskim

Gościniec to nietypowa gra przygodowa i nie jest to wznowienie gry planszowej z okresu mojego dzieciństwa. Gościniec posiada elementy gry fabularnej i budżet przewyższający 80 000 PLN. 
Księga Przygód składa się 8 scenariuszy i ok. 150 stron czystej żywej przygody w postaci wielowątkowych ścieżek zawierających narracje, decyzje drużynowe i wyzwania. Księga jest stworzona w taki sposób, iż każdy może stać się Mistrzem Gry. Zawiera Poradnik Mistrza Gry.
8 Kart Gościńca ukazuje pięknymi ilustracjami początek każdego ze scenariuszy w Księdze Przygód.
50 Kart Pytań Rafaela umożliwia zbudowanie osobistego Autorytetu gracza w oczach Archanioła poprawnymi odpowiedziami. A może wybierzesz ścieżkę odpowiedzi kreatywnych? Każde pytanie to 5 możliwych odpowiedzi, a każda ma swoje konsekwencje w grze.
40 Kart Wyboru to zestaw dla 8 graczy (po 5 kart wyboru dla każdego) umożliwiający odpowiedzi na Pytania Rafaela oraz podejmowanie decyzji drużynowych.
8 Osobistych Pasków Postępu (plus 40 dwukolorowych znaczników), na których gracze zaznaczają przyrosty osobistych wskaźników Autorytetu i Reputacji.
1 Pasek Upływu Czasu wskazujący drużynie, ile dni trwa ich wyprawa.
Ponadto:
• 25 Kart Przedmiotów Specjalnych,
• 100 żetonów Ekwipunku,
• 30 Żetonów Niespodzianek,
• Sakwa Niespodzianek,
• Krąg Tau lub 2 kostki k10,
• instrukcja dla Mistrza Gry
... gwarantują świetną zabawę każdemu z osobna i wszystkim razem!

Wywiad z autorem Gościńca, Jackiem Małkowskim


Adriano Kuc: Pierwsza rzecz, o którą chciałem zapytać i rzuca się w oczy to wykorzystanie pomagam.zrzutka.pl, czy nie lepiej byłoby wykorzystać bardziej popularną platformę wspierania społecznościowego? Kwota jest naprawdę wysoka, a w ramach zbiórki zebrano dotychczas ponad tysiąc złotych z wymaganych osiemdziesięciu. 

Jacek Małkowski: W tym wypadku nie. Zbiórka społeczna jest tylko dodatkiem do funduszy, które zbieramy w inny sposób. Edycja premierowa jest gwarantowana - całkowita suma zebranych funduszy wskaże, jak duża będzie jej wielkość. Portal 'zrzutka' oferuje możliwość finansowania elastycznego, więc całość zebranej tam kwoty i tak zostanie przeznaczona na zwiększenie edycji premierowej. Dodam jeszcze, że budżet edycji premierowej będzie z pewnością większy niż 80000 wskazane na zrzutce.

Adriano Kuc:"Wielokrotnie byłem Mistrzem Gry, czyli osobą prowadzącą, odgrywającą rolę autora scenariusza, reżysera, narratora i zazwyczaj aktora ról postaci drugoplanowych. Gracze musieli reagować na sytuacje i zadania, jakie przed nimi stawia scenariusz i Mistrz Gry...  Z tym, że były to rozgrywki w świecie zła, w których spotykało się często postacie demoniczne, dysponujące zaklęciami, magią i mrocznymi mocami." - mówi Pan dla dodatku Warszawa Gość: Lepsze niż Magia i Miecz.
Z jakimi innymi role playing games się zetknęli autorzy i współtwórcy? 
I w jakim stanie inspirowały one do opracowania np. zasad gry? 

Jacek Małkowski: Tematem gier RPG zajmowałem się, gdy ten rynek w Polsce dopiero się rodził - mniej więcej od 1984 roku. Pisałem do jednego z pierwszych, zupełnie amatorskich fanzinów, który się pojawił. Nie pamiętam już nawet, jak się nazywał - pamiętam, że jednym z moich artykułów był "system markerów" podpowiadający Mistrzom Gry metodę przygotowywania scenariuszy.

Najczęściej grywaliśmy w Warhammera i Kryształy Czasu (wybór wtedy był raczej niewielki). Stworzyliśmy też ze znajomymi swój własny system - nigdy nie został w pełni ukończony bo był bardzo rozbudowany, ale grać się dało (i to z przyjemnością). Mam nawet grafiki z tamtych czasów wykonane do niego własnoręcznie. :)

Adriano Kuc: Muszę zadać to pytanie. Gry fabularne w relacjach z kościołem nie miały raczej dobrej prasy, o czym Pan wspomina  ww. cytowanym tekście. Czy Pana pomysłem na zmianę percepcji gier fabularnych w kościele jest właśnie "Gościniec"? 

Jacek Małkowski: Też. Bardzo bym chciał, żeby ta percepcja zmieniała się w obie strony. Zresztą - "Kościół" to bardzo szerokie pojęcie. Znam wielu duchownych, którzy zachwycili się, gdy poznali grę. I to bynajmniej nie ze względu na treści związane z wiarą, ale ze względu na to, że można treści wiary przeżywać w tak atrakcyjny, wręcz fascynujący, sposób. :) Mam szczerą nadzieję, że ta gra pozwoli na wniesienie dużej dawki radości i prawdziwej, emocjonującej zabawy w przeżywanie wiary.

Dwa tygodnie temu rozgrywaliśmy grę w gronie osób wyłącznie konsekrowanych - 4 księży i 7 sióstr zakonnych. Miałem spore obawy o dynamikę rozgrywki i poziom immersji, bo gra jest zaprojektowana jednak dla nieco innego odbiorcy. Reakcja graczy przerosła moje oczekiwania. Zresztą, proszę przeczytać recenzję jednego z księży (ks. Jarosław Szymczak).

Adriano Kuc:"Powstała dzięki wielomiesięcznej, charytatywnej pracy zespołu kilkudziesięciu osób – trenerów biznesu, pedagogów, katechetów, grafików i rodziców. Fundament gry stanowią uniwersalne wartości chrześcijańskie."
Czy zdaje sobie Pan sprawę, że może być jedna z pierwszych chrześcijańskich gier fabularnych w kraju? A w dodatku podpiera się Pan gronem ekspertów. To niesłychane, w czasach prosumpcji RPG. Gra wygląda na przemyślaną i przede wszystkim przetestowaną - można powiedzieć że Arcybiskup Nycz po raz pierwszy grał w gry fabularne, dzięki Wam!

Jacek Małkowski: Powiem nieco zarozumiale - w stworzonej przeze mnie formule jest to prawdopodobnie pierwsza tego typu gra na świecie. Nie wiemy nawet dokładnie jak ją skategoryzować, bo jeszcze nie ma takiej kategorii! Wielopokoleniowa? Tak!... Rodzinna? Tak, a nawet bardziej!... Przygodowo -scenariuszowa? Pełną gębą!... Chrześcijańska? Jak najbardziej!

Zaczęliśmy od stworzenia "silnika gry", na którym miała bazować zarówno ta, jak i kolejne gry, o których już myślimy. Jest wiele elementów, które się na ten silnik składają, jednak najważniejsze z nich to 15 lat moich doświadczeń jako MG, 15 lat najlepszych praktyk trenera biznesu oraz ponad dwadzieścia lat bycia mężem i ojcem.  Gra już jest bardzo rozbudowana, a będzie jeszcze bardziej. Pojawią nie się tylko kolejne scenariusze (cztery są już są w przygotowaniu) ale również "mody". Co więcej - chcemy publicznie udostępnić skrypt pisania scenariuszy każdemu, kto chciałby dopisać swoje własne przygody do już posiadanych. Chcemy, aby najlepsze z nich były raz w roku wydawane (z odpowiednią oprawą graficzną), jako oficjalny dodatek do naszej gry.

Dlatego fundamentem silnika gry są realne wyzwania, przed którymi stają gracze. Co to oznacza? Że "Role play game" zmienia się na "Real play game". To nie rzuty kostką zadecydują o przebiegu wyprawy lecz autentyczne możliwości gracza i graczy. Ich rzeczywista siła, zwinność, zręczność, wiedza a także... odwaga! Tak, takie wyzwania również pojawiają się w grze i, tak, tylko ci gracze, którzy będą potrafili przełamać swój strach będą mogli sprostać pewnym wyzwaniom. Jak to możliwe? Nie będę zdradzał wszystkiego, dodam tylko, że dla doświadczonego trenera "żadne to nie są arkana wiedzy tajemnej". ;)

Silnik gry ma jeszcze jedną niezwykłą cechę - umożliwia coś co dotąd było niemożliwe i w naturalny sposób ograniczało ekspansję gier RPG. Każdy może stać się Mistrzem Gry (no, może nie ten co nie umie czytać)! Umożliwia to specjalnie zaprojektowana i napisana Księga Przygód, która wiedzie MG "za rękę" dając jednocześnie możliwość (tym bardziej doświadczonym) do samodzielnego wzbogacania rozgrywki.

Gwoli sprostowania - kardynał Nycz jeszcze w tę grę nie grał, choć poświęcił nam znacznie więcej czasu niż się spodziewałem a jego rekomendacja jest świetna! Dodam, że na przyszły rok mamy plan spotkać się z papieżem Franciszkiem i zaprosić go do wyruszenia Gościńcem... poprzez czas i przestrzeń. Już w tym kierunku działamy. :)

Adriano Kuc: Przyjrzałem się bogatej ofercie gier wydawnictwa Polskie Gry Planszowe. Jestem naprawdę pod wrażeniem oferty, Gościniec będzie ich drugą grą po Inspire dotyczącą chrześcijańskich wartości?

Jacek Małkowski: Polskie Gry Planszowe są naszym oficjalnym partnerem i producentem, wydawcą gry jest Fundacja Projekt Polacy a właścicielem praw autorskich do gry jestem ja, jako jej twórca. To nie do końca jest tak, że jest to gra dotycząca chrześcijańskich wartości - one są po prostu jej fundamentem. Nie oznacza to, że nie można w niej dokonywać "niefajnych" wyborów, przecież życie tak nie działa. W dodatku byłoby to nudne i mało inspirujące. W naszej można wybrać źle - są jednak tego konsekwencje. Tak, jak w życiu.

Adriano Kuc: Jestem szczególnie ciekaw rozwiązań dotyczących "real play game", dlatego na pewno będę chciał zdobyć Waszą grę po premierze. Chrześcijańskich, anglojęzycznych projektów było sporo, chociażby nie ukończony Soterion. Co rusz pojawiają się wydarzenia typu The Christian Game Developers Conference jednak nie zdobywają szerszego rozgłosu w świecie gier. Podobnie jak i gry czy to tradycyjne, czy wideo o religijnym zacięciu. 

Jacek Małkowski: Odnośnie gier chrześcijańskich... Żadna gra nie zdobędzie popularności jeżeli będzie nudna, propagandowa, bezmyślnie kopiująca rozwiązania, brzydka itd. A większość znanych mi gier nazywanych chrześcijańskimi ma właśnie takie cechy (lub nawet wszystkie powyższe). My najpierw określiliśmy jakie cechy mają mieć tworzone przez nas gry a później, tworząc grę, weryfikowaliśmy (testując z innymi osobami grę), czy są one spełnione. Do tej pory gra była testowana kilkanaście razy w całości (nie liczę testów fragmentarycznych) i uzyskiwaliśmy potwierdzenie zaplanowanych cech (patrz ramka obok)

Dodatkowo - oczywisty motyw biblijny w naszej grze - to wędrówka na spotkanie ze Świętą Rodziną i Archanioł Rafael, który otwiera portal czasu i przestrzeni oraz pojawia się regularnie w trakcie podróży. Inne motywy są dyskretne. Mogą być odkrywane przez graczy, o ile ci się postarają. I to bardzo. Osoby niewierzące, być może nawet ich nie dostrzegą. Te motywy są, w naszym zamyśle, dodatkowym bonusem dla osób wierzących. O ile uda im się sprostać wyzwaniom. :)

Nasza gra jest pierwszą tego typu na świecie - raczej nie da się jej porównać z żadną inną dotychczas przygotowywaną. Nie chodzi mi o wywyższanie się - po prostu silnik gry jest kompletnie odmienny od dotychczasowych form. Oczywiście, że korzystałem z najlepszych praktyk i dobrych rozwiązań już istniejących, jeżeli chodzi o szczegóły, jednak sam system rozgrywki (granie sobą, realne wyzwania, obiektywny system oceny tych wyzwań, wyzwania osobiste i drużynowe) - jest czymś czego dotąd nie było. To po prostu kolejny, kreatywny, polski wkład w rozwój pewnej dziedziny życia. Rozwój i doskonalenie. W tym wypadku gier.

Linki:



Wyobraź sobie grę, która:
  • pomaga w budowaniu i pogłębianiu relacji,
  • zapewnia emocjonującą zabawę niezależnie od wieku,
  • zamiast rywalizacji opiera się całkowicie na współpracy,
  • nie potrzebuje pionków, figur czy wymyślonych postaci, bo grasz w nią TY,
  • intrygująco wplata w rozgrywkę postacie i wątki biblijne,
  • jest zakorzeniona w kulturze chrześcijańskiej i czerpie z jej bogactwa, będąc przy tym świetną rozrywką dla KAŻDEGO.

Niemożliwe?… Możliwe!
„Gościniec… poprzez czas i przestrzeń” to pierwsza w Polsce biblijna gra przygodowa. Stworzyliśmy ją przede wszystkim z myślą o budowaniu relacji między ludźmi – zwłaszcza relacji rodzinnych.
Gra zaczyna się, gdy pewna niesamowita postać przenosi Cię wraz z drużyną dwa tysiące lat wstecz, do czasów narodzenia Chrystusa. Tak rozpoczyna się podróż, lecz gdzie się skończy? Być może uda Ci się spotkać osobiście ze Świętą Rodziną, jednak nie będzie to proste, a samo spotkanie z pewnością Cię zaskoczy. O tym, jak będzie wyglądała Wasza podróż, decydujecie Wy – a dokładniej wasze wybory oraz efekty uzyskane w trakcie gry. Tak naprawdę, każda rozgrywka to zupełnie nowa historia!

Adriano Kuc

Bloger od 2006 roku. Role playing games są moim hobby od trzydziestu lat, podobnie jak gry wideo. Moje teksty pojawiały się w magazynach hobbystycznych: Magia i Miecz, Portal, Kwarta; oraz serwisach internetowych m.in. Esensja, Histmag, Gadżetomania, Polygamia.
[right-post]
Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget