5 ed. Vampire the Masquarade i transmedialne plany White Wolf

Piąta edycja Wampira Maskarady, niewątpliwie jednej z ważniejszych gier fabularnych w historii hobby, ukaże się zimą przyszłego roku (prawdopoodobnie już na przełomie 2017/ 2018).
Znacznie ważniejszym faktem od kolejnej inkarnacji narracyjnej gry grozy jest potwierdzenie
transmedialnego charakteru gier i innych dziedzin rozrywki, składających się na One World of Darkness.
Jeśli ktoś wątpił w moje przypuszczenia odnośnie przyszłości Wampira Maskarady, może tekst przeczytać ponownie, bowiem moje domysły zaczną ziszczać się szybciej, niż się spodziewałem.
Prawdopodobnie nadejdzie to już z dwoma grami alternate-reality games przeznaczonych na smartphone, które mają zostać zapowiedziane zimą.

Transmedialne opowieści z Świata Mroku

One World of Darkness, którego tematem ma być klasyczny świat ciemności w XXI wieku, mogliśmy dowiedzieć się już w grudniu ubiegłego roku, w trakcie prezentacji prowadzonej przez Tobiasa Sjögrena (CEO) i Martina Elricssona (White Wolf Lead Storyteller & Brand Architect).
Jednym z głównych sił napędowych nad nową edycją World of Darkness ma być spojenie dotychczasowych materiałów w jedną całość (One World of Darkness), tak aby można było swobodnie używać jej w innych dziedzinach rozrywki, niż tradycyjne gry.   [
Oczywiście już wtedy (dziewięć miesięcy temu) na samym początku padało słowo "transmedia".
Jeśli ktoś nie orientuje się, niechże zacytuję  Henry’ego Jenkinsa, który zdefiniował opowieść transmedialną (zwaną też narracją transmedialną) w swojej książce Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów (Convergence Culture: Where Old and New Media Collide 2006). Opowieść transmedialna to:

wielowątkowa i zróżnicowana historia, która odsłaniana jest na różnych platformach medialnych, przy czym każde medium ma swój oddzielny wkład w tworzenie i rozwijanie fikcyjnego świata

Wszystkie elementy One World of Darkness zaczynają współgrać ze sobą i jeśli transmedialna opowieść łącząca gry na żywo, gry fabularne, gry karciane, powieści, komiksy, rzeczywistość rozszerzoną i rzeczywistość wirtualną sprawdzi się, będziemy mieć do czynienia z renesansem gier w takim samym stopniu (lub znacznie większym) jak za czasów narracyjnej rewolucji. 
Dla skostniałego tzw. rynku RPG (gdzie PFRPG posuwa się ruchem jednostajnym na schedzie d20, a Dungeons & Dragons stara się utrzymywać swą pozycję) byłby to naprawdę znacznie większy powiewem świeżości, niż wszystkie wirtualne stoły do zabawy w sieci razem wzięte.

Z zamieszczonej wczoraj relacji z The Grand Masquerade 2016 dowiedzieliśmy się nieco więcej szczegółów. Warto zwrócić uwagę na zjawiskowo poprowadzoną prezentację, której nie powstydziłby się były szef Apple Steve Jobs.

right-post]
PS. I pomyśleć, że kiedy ponad dekadę temu napisałem swój pierwszy tekst dotyczący augmented reality swe oczekiwania odnośnie tego typu rozrywki połączyłem między innymi właśnie z Wampirem Maskaradą. 
Wtedy urządzenie do AR wraz z plecakiem sporo ważyło, dziś w momencie kiedy piszę te słowa, cardboardy do smartphone rozdawane są za darmo na ulicy.

Przelewamy nieco z naszego konta wybieramy jednak rozpoczętego Wampira, okulary przyciemniają dochodzące światło dzienne, zaczyna kropić wirtualny deszcz, twarze przechodniów powolutku zmieniają się w grymasy, niektóre z wieżowców przyozdobiły monstrualnych rozmiarów maszkarony. I wtem wpadamy na Ghoula, będącego we władaniu Księcia Modiusa… Mamy za pół godziny stawić się w Elizjum na obrzeżach miasta… Zaraz odjeżdża metro… Wszystko na pozór jest normalne. Jedyne co przypomina nam o tym, że Ghoul jest wirtualny i znajdujemy się w świecie gry to reklamy wydawcy gry oraz napis przewijający się w prawym rogu okularów Uczestniczysz w grze zmieniającej rzeczywistość Wampir: Maskarada, wszelkie podobieństwo do postaci…
...
Przy prędkości z jaką rozwija się technologia, rzeczywistość rozszerzona nie jest tak odległa jakby się wydawało. Mam nadzieję, że może uda mi się w życiu rozegrać LARPa w rzeczywistości rozszerzonej. Choćby, dlatego warto co pewien okres czasu wpisywać w wyszukiwarki Augmented Reality.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget