Strategus - polski Play by Mail ...którego nie było

Strategus - PbM, który pojawił się w Złotym Smoku 6(4)1996.

Prawdopodobnie pierwszą grą fantastyczną typu Play by Mail, która trafiła do szerokiego grona odbiorców był Strategus, opublikowany w ostatnim numerze Złotego Smoka (1995 nr. 6)
Przeglądając zamierzchłe zachodnie czasopisma z ubiegłego wieku, co rusz napotykamy się na reklamy różnorakich gier PbM. W Polsce zjawisko gier tego typu przedstawiła Magia i Miecz. W odniesieniu do gier strategicznych i dyplomatycznych (np. Dyplomacja) pisał o nich już Pijanowski w swojej książce Podróże po krainie gier w tonie sprzyjającym ówczesnej władzy ludowej
patrz:

Gry Play by mail nie pojawiły się w PRL między innymi z przyczyn, o których wspominał u mnie na blogu znany projektant i popularyzator gier, Michał Stajszczak, przy okazji wpisu dotyczącego gry społeczno-politycznej Książe.
Nieco później, gdy pojawiły się u nas gry fabularne, raczkowała również sieć i stąd praktycznie cała fala gier pocztowych nas ominęła.

Strategus

Witajcie! Mamy Wam do zaoferowania coś czego w Polsce jeszcze nie było: PLAY BY MAIL, Czyli GRĘ POCZTOWĄ. Dla tych, którzy jeszcze o czymś takim nie słyszeli: PBM. Jest to zwykła gra fabularna, tyle, że prowadzona listownie. Gracze nie nie znają osobiście ani Mistrza Gry, ani siebie nawzajem. Na zachodzie zabawa ta jest bardzo popularna. Jak w każdej grze fabularnej każdy z Was może wcielić się w stworzoną przez siebie postać. Wszyscy, którzy zechcą wziąć udział w naszej zabawie, muszą przysłać nam wypełnioną Kartę Bohatera (zawierającą wpisane współczynniki, wyposażenie, pozycję itd., a także podstawowe informacje o graczu) wraz z notatką o tym, w jakiej części świata Srebrzystych Gór wystartować ma jego bohater.
Jak w każdej grze fabularnej każdy z Was może wcielić się w stworzoną przez siebie postać. Wszyscy, którzy zechcą wziąć udział w naszej zabawie. muszą przysłać nam wypełnioną Kartę Bohatera (zawierającą wpisane współczynniki, wyposażenie, pozycję itd., a także podstawowe informacje o graczu) wraz z notatką o tym. w jakiej części Świata Srebrzystych Gór wystartować ma jego bohater.

Tworzenie bohatera polega na określeniu jego współczynników. Jest ich pięć: Walka, Umiejętności Magiczne, Charyzma, Prezencja i Ogłada. Nie musicie rzucać kostkami - do wydania macie 25 punktów. Walka i Umiejętności Magiczne mogą wynosić od 0 do 10 pozostałe od 1 do 10. Za każdy punkt współczynnika płacimy punktem z puli. Ale uwaga: cecha w wysokości 9 kosztuje 10 pkt, a 10 aż 12 pkt. Oczywiście wysoka wartość Walki czyni z postaci wspaniałego wojownika, a duże Umiejętności Magiczne potężnego maga czy kapłana. Kolejne trzy współczynniki są tak samo ważne jak poprzednie, gdyż bez odpowiedniej ich wysokości trudno mówić o prowadzeniu polityki, Prezencja oznacza oczywiście wygląd zewnętrzny, Ogłada - umiejętność wysławiania się, znajomość etykiety etc.,a Charyzma - władczość i wpływ na otoczenie. Jak to zwykle w grach bywa, im cecha wyższa, tym lepsza.

Ponadto każdy gracz ma do dyspozycji 300 Punktów Kariery, za które „kupuje” pozycję społeczną swojego bohatera, jego nieruchomości, ekwipunek, świtę, magiczne przedmioty i co tylko przyjdzie Wam do głowy (co i za ile - patrz: rozdział Punkty). Pulę punktow kariery można powiększyć wybierając pewne cechy utrudniające „życie” bohatera, jak na przykład posiadanie potężnego wroga, rzuconą na postać klątwę, kalectwo itd. (także rozdział Punkty). Punkty Kariery potrzebne są
jedynie po to, by zacząć grę. Dalsze zdobycze uzależnione są już od Waszego postępowania.

Problem w tym, że cel naszej gry nie jest jasno określony. Założeniem jest samorealizacja bohatera. Może on chcieć zostać władcą rozległego królestwa, granicznego księstewka, zarządcą bogatej prowincji, Wielkim mistrzem potężnego zakonu, głową kupieckiej gildii, głównym kapłanem świątyni czczonego powszechnie boga. Może pragnąć skupić w swym ręku sieć karczm pokrywających całe państwo, lub władzę nad złodziejskim światkiem dużego miasta. Wybór życiowych ambicji zależy tylko od Ciebie.


Po latach udało mi się odnaleźć twórcę jednego z twórców gry. Twierdzi, że odzew przerósł ich oczekiwania i otrzymał sporo listów. Wraz z upadkiem pisma Złoty Smok, upadła też i sama gra. Autorzy prowadzili rozmowy z Jackiem Rodkiem (wydawnictwo MAG), aby odsprzedać pomysł. Niestety, spaliły na panewce. Tak zajawkowy tekst dotyczący jednej z pierwszych polskich gier pocztowych na tak szeroką skalę stał się zarazem jednym z ostatnich.
Sam wysłałem list i nie doczekałem się odpowiedzi. Szkoda, że projekt upadł, bowiem mogłaby narodzić się Hitalia w prawdziwych sztafażach RPG. [right-post]

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget