Lords of the Midnight - Bajtek Dodatek Specjalny


Zanim komputerowe gry fabularne stały się popularne za sprawą takich tytułów jak: Eye of the Beholder, Dungeon Master, Krynny i inne pozycje z TSR/SSI grało się w gry typu: Hobbit, Tir na Nog, Knight Lore, Shadofire czy Lords of the Midnight. Wcześniej oczywiście były spotkania z grami typu Pitfall, Moon Patrol, Phoenix na Atari 2600 u sąsiada, ale to już prehistoryczne czasy, kiedy jego siostra do domu znosiła taśmy perforowane (dziurkowane) z pracy do zapisywania danych.


Grało się, o ile posiadało się komputer. Mój C-116 dosyć szybko wyzionął ducha, także zabawa była na sucho, bo miałem zaprenumerowane tylko pisma komputerowe (jak i większość innych młodzieżowych). Grało się więc u znajomych na: Commodore, Atari (2600), Spectrum, czy Timex.
W „Lords of Midnight" istnieje 3904 możliwych położeń z 31232 możliwymi widokami. Przy pamięci „Spectrum" posiadającej 49152 wolnych bajtów pamięci RAM wydaje się to niemożliwe lecz zaręczam, że jest to prawda. Ponieważ i inne elementy tej gry są podobnie rozbudowane, gra stała się jednym z największych przebojów na komputery domowe.
Gra łączy w sobie cechy gier przygodowych, strategicznych i „role-playing" o których pisano już w ,.Fantastyce". Celem gry jest pokonanie wojsk Doomdarlen, zagrażających terenom zamieszkałym przez lordów północy. Istnieją dwie metody wygrania gry. Pierwsza polega na zdobyciu stolicy wroga - twierdzy Ushgarah, druga na zniszczeniu Lodowej Korony znajdującej się w wieży zagłady (Tower of Doom).
Na początku gry sterujemy czterema Iordami. Luxor the Moonprice jest przywódca
opozycji i posiadł Pierścień Ksieżyca (Moon Ring) -- symbol oporu przeciw Doomdarh'owi. Morhin to jego syn, jako jedyny może odnaleźć Lodową Koronę. Carleth the Fey jest przywódcą lordów Fey, nie wierzących zbyt bardzo reszcie lordów. Rothron the Wise to czarnoksiężnik posiadający bardzo rzadka zaletę przekonywania wszystkich do zjednoczenia się w przymierzu  przeciwko Doomdarh'owi.
Aby  wybrać, którymi lordem chcemy sterować należy nacisnąć klawisz M. Podana zostanie liczba wszystkich Zjednoczonych Iordów, wraz z odpowiadającymi im klawiszami. Np. aby sterować Luxor'em należy wcisnąć klawisz C.
Sterowanie lordem odbywa się poprzez wybór opcji z menu, przy czym komputer podaje tylko opcje dostępne. i tak' Klawisz „T" podaje listę możliwych do wykonania czynności. Aby je wykonać trzeba wcisnąć odpowiedni dla danej czynności klawisz
l - Seek - czyli szukanie: 
a) w wieżach - można usłyszeć podpowiedź ułatwiająca grę
b) we wsiach, strażnicach i cytadelach można znaleźć pożywienie zmniejszające zmęczenie
c) w skałach i jeziorach można znaleźć Wodę Życia usuwająca zmeczęnie
d) w minach. skałach, strażnicach, cytadelach można znaleźć miecz Wollslayer lub Dragonslayer przydatny odpowiednio w walce z wilkami i smokami.
Uwaga: Zawsze można znaleźć przedmiot powodujący ujemne skutki dla lorda. Podana lista nie wyczerpuje wszystkich przedmiotów i miejsc w których mogą być one znajdowane. 
2- Hide - ukryć się. Powoduje ukrycie się lorda. Może być używany tylko wtedy gdy lord nie prowadzi ze sobą wojsk. Aby ruszyć się należy ponownie wcisnąć klawisz "2"  z tym, że funkcja  będzie brzmiała wtedy "do not hide" - nie kryć się
3 - Fight the... - walczy z ... Powoduje walkę z wilkami, trollami, smokami na itd. znajdującymi się w tym samym położeniu co lord. 
4 - Recruit. -- Rekrutacja... Przyłączenie do przymierza następnego lorda.
5 - Recruit men. Rekrutacja ludzi. 
Przyłączanie do własnego oddziału załóg strażnic lub fortec. Pojedyncze naciśnięcie powoduje pobranie 100 ludzi. 
6 - Stand men an guard - Zostawienie na na straży. Zwiększenie załogi strażnic lub fortec. Rozliczenie dokonywane jest również setkami.
7  To battle -- Do ataku! Atak na siły Doomdarh'u. Klawzsz „R"- raport podaje dane o stanie lorda, tzn jego stan fizyczny tired - zmęczony, invigoraled - wypoczęty, moc Strachu Lodowego (Ice Tear oraz animusz lorda. Ewentualnie podaje także nazwę przedmiotu posiadanego przez lorda (np. miecz Dragonslayer).
Dalsze naciskanie "R" powoduje podanie: 
-danych o przebiegu ewentualnej bitwy ilu i jakich wojowników zginęło, ilu zginęło przeciwników)
- stanu załogi cytadel lub strażnic
- wielkości wojsk Doomdarh'u
- stanu własnej drużyny
- stanu armii sprzymierzonych lordów
Jeśli w następnej lokacji również ktoś się znajduje i lord skierowany jest w tą stronę, podane zostaną z zaznaczeniem kierunku.
Klawisz "E" - Powrót do oglądania terenu.
Klawisz "Q" Ruch o jedną pozycję naprzód. 
Klawisze "1-8" Zmiana pola widzenia. Od klawisza "1" - północ do klawisza 8 - północny zachód. Lord może patrzeć w ośmiu kierunkach. Również ruch naprzód nastąpi w kierunku, w którym lord aktualnie patrzy. Lord ma określony czas na podróż. Jeśli wyczerpei limit jednego dnia zapada dla niego noc (ciemne kolory rysunku).
Kiedy wykonamy ruchy wszystkimi lordami naciskamy "U". Komputer określa wyniki bitew oraz przesuwa wojska przeciwnika. Kiedy skończy na pytanie "Do you wont dawn?" Odpowiadamy twierdząco klawiszem "G".
grafika: Marta Klonowska
Można było też pograć w osiedlowym klubie komputerowym, o ile takowy był. U nas umiejscowiowiony przy Klubie Seniora. "Szef" miał swoją pancerną szafę, w której przetrzymywał taśmy z grami i kilkanaście komputerów ZX Spectrum 48k. Płaciło się za godzinę, rekordziści płacili za cały dzień i można było grać w weekend do woli, lub po południu w tygodniu.
"Szef" wczytywał z kasety: Cobra, Commando, 1941, Kung Fu Masters, Barbarian czy Ghost Goblins i grało się bez żetonów. Do woli.
Zdecydowanie było to lepsze rozwiązanie, niż dopchanie się do salki komputerowej po lekcjach z wklepywaniem kodu z "Bajtka" lub nauką programowania w LOGO.

"Szef" miał dosyć bogatą kolekcję gier, prawdopodobnie przywoził je wprost z Giełd Bajtka. Nie wiem za bardzo jak funkcjonowała ówczesna giełda komputerowa. Handlować programami zacząłem dopiero kilka lat później, jednak w Klubie Komputerowym były teoretycznie wszystkie te tytuły, o których wspominano w Bajtku, Komputerze itp. pismach. Najprawdopodobniej tytuły do Bielska trafiały tak jak za czasów mojego handlowania na giełdzie, czyli: Niemcy, Grzybowska w Wawie-Kraków-Śląsk - giełda na Górce w BB.

W klubie grało się w popularne zręcznościowe gry, jednak dzięki Bajtkowi dowiedzieć się można było o trochę innych grach, takich jak właśnie Lords of Midnight, Hobbit, Knights Lore, Tir Na Nog, Puszka Pandory, Shadowfire, Alien itp. Pamiętam nawet, że instalowałem tam w klubie zabugowanego Smoka Wawelskiego. 
Jak nietrudno się domyślić, tak szczegółowa mapa służyła też i do innych celów. Można było grać w "gry o których pisano w Fantastyce" przy pomocy kostek, pionków i dużej dozy wyobraźni. Podobnie jak można było wykorzystywać mapy do Aliena, Shadowfire i wielu innych. Stąd po dziś dzień zachowałem mapę z sentymentu. Wszystkie roczniki pism typu IKS, Mikroklan, Komputer, Bajtek w chwili słabości odstąpiłem za darmo znajomemu.
Czego oczywiście po dziś dzień żałuję.

W samym numerze specjalnym Bajtka pojawiły się mapy i informacje o siedmiu grach. Jednak, tak naprawdę Cauldron, Pentagram, Alien 8 i Lords of Midnights były inspirujące.
     [full-post]

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget