Heraldyka i RPG

Tak naprawdę gra starająca się symulować średniowieczną rzeczywistość bez heraldyki, genealogii, tańca, śpiewu wydaje się jej nie symulować.

"Gdzie kilku starych dziadów przy winie zasiądzie, Ten wojny, ten traktaty gdzie bywali młodzi, Ten dwory, drugi herby szlacheckie wywodzi, Ten trefunki rozliczne. A w flaszce ubywa, I ten pije co milczy a im przytakiwa"
Potocki

Gdyby ktoś chciał wykorzystać herby na sesji i zapoznać się z informacjami o heraldyce w ujęciu historycznym, powinien zdobyć teksty Andrzeja Sapkowskiego: Urodzeni Herbowi czyli krótki kurs heraldyki stosowanej dla miłośników gier fabularnych. Ukazały się one w serii Almanach Mistrza Gry w starych Magiach i Mieczach (29, 30, 31-32).
Jeśli ktoś nie chce przebijać się przez grube tomiszcza np. Norberta Eugeniusza Malinowskiego pt. Heraldyka, to jest nauka o herbach rozprawy o szlachectwie zawierająca, poszukiwać na portalach aukcyjnych dawnych kilkunastostronicowych broszur heraldyczno-genealogicznych z serii Herby rycerstwa polskiego, może online zapoznać się z tekstami doktora habilitowanego Marcina Hlebionka zgromadzonymi na portalu Inne Oblicza Historii.

Nie ma sensu przepisywać, powielać tychże informacji. Wystarczy pamiętać, że jeśli chcemy w jakimkolwiek stopniu symulować realia historyczne, heraldyka i genealogia winny ma sesji występować. Ten element uwypuklono oczywiście w naszych Dzikich Polach. Podobnie jest ze śpiewem, tańcem w średniowieczu (o tym nie zapomniał nawet Jacek Greczyszyn w Złym Cieniu).

Jeśli ktoś projektuje grę opartą o historyczne realia, bądź nawet pragnie wpleść na sesję heraldykę żywą, czyli taką którą np. spełniała funkcję identyfikacyjną na polu bitwy, z ww. tekstów dowie się, iż miała ona niebagatelne znaczenie od XII do wieku XV. Dyskusje o herbach (heraldyka) obok związków rodzinnych (genealogia) była ówczesna, istotną kulturą słowa mówionego.
W przełożeniu na mechanikę, wypada dobrze zbalansować umiejętności typu: Heraldyka, Gawędziarstwo, Genealogia z np. Walką młotem dwuręcznym. Wypada zrobić to umiejętnie, ale to temat na inny wpis.

 

 [right-post]

Prześlij komentarz

Całkiem niezły placeholder. Zrób se, zbalansuj se, zdobądź se, jo ino rzetelnie informuję. Perła blogosfery wraca do topowej formy!

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget