Osobliwości Indie RPG Awards 2015

W Indianapolis zakończył się kolejny konwent Gen Con, na którym corocznie przyznawane są nagrody Indie RPG Awards za rok ubiegły. W tym roku nagrodę Indie Game of the Year, 2015 ex-aequo otrzymały dwie gry (oparte o inną grę) z równą liczbą 32 punktów. Mianem najlepszego suplementu wybrano zestaw trzech zestawów playsetów do gry Fiasco (sic!). Na szczęście nagrody są raz do roku, a wśród tego typu osobliwości znalazły się też te w wymiarze pozytywnym.

Indie Game of the Year, 2015

Indie Game of the Year, 2015 przypadł zatem grze Night Witches (Black Pulpit Games), autorstwa Jasona Morningstara (znanego w Polsce między innymi z Szare Szeregi) oraz The World Wide Wrestling Roleplaying Game (ndp design), której autorem jest Nathan D. Paoletta.
Night Witches, to gra oparta o Apocalypse World, eksplorująca temat lotniczek w Armii Czerwonej, a dokładniej 588 pułku nocnych bombowców składającego się wyłącznie z kobiet. Z biegiem czasu sowiecka propaganda zaczęła nazywać lotniczki ''nocnymi wiedźmami'', a same lotniczki odznaczono medalami Bohatera Związku Sowieckiego. Więcej informacji na temat pułku i lotniczek znaleźć można na przykład w tekście dr. Tymoteusza Pawłowskiego ''Nocne wiedźmy'' - sowieckie pilotki podczas II wojny światowej.
Z kolei informacje o samej grze znaleźć można bezpośrednio na stronie Bully Pulpit Games. Tekst Jasona Morningstara dotyczący ewolucji kart postaci w tej grze, znalazł się w Analog Game Studies Vol.1.

Night Witches is a tabletop role-playing game about women at war. As a member of the 588th Night Bomber Regiment, you’ll answer the call of your Motherland in her darkest hour. Can you do your duty and strike blow after blow against the Fascists? Can you overcome discrimination and outright sabotage and rise above your sexist comrades? Are there limits to patriotism—or endurance? Play Night Witches and find out!

Night Witches requires 3-5 players, who will take turns in the role of game master during the game. It can be played for a single two-hour session or expanded into a literal campaign following the Regiment across the entire Second World War. Either way, you’ll tell an epic tale of heroism and sacrifice that honors the women who did it for real.


The game is based on Vincent Baker’s brilliant Apocalypse World and is heavily modified from that core to meet the demands of Night Witches. We also took inspiration from the many offshoots already on tables everywhere—Dungeon World, Monsterhearts, Sagas of the Icelanders, and others.


In play you will alternate between day and night, with unique moves for each. Days are about renewal and interpersonal conflict, and nights are about hair-raising bombing missions on historically accurate targets across the Soviet Union, Poland, and, in the end, Germany. Missions are crazy dangerous and you have to make hard choices constantly. And when they end, a whole new kind of danger is waiting back at the airbase—paranoid secret police, sexist Red Army officials who want you to fail, and chronic supply shortages are just the beginning of your troubles!

Kup grę - 12 $

World Wide Wrestling Roleplaying Game to gra również oparta o Apocalypse World. Darmowe, w pełni grywalne zasady beta dostępne są do pobrania na stronie autora Nathan D. Paoletta. Gra została ufundowana w 2014 roku dzięki finansowaniu społecznościowemu. Wsparło ją blisko pięćset osób, zaś kwota zbiórki przekroczyła trzykrotnie wymagane 3500 dolarów. Gra zwyciężyła także w kategorii Best Support, 2015 (tuż za nią uplasowała się Night Witches).

System
World Wide Wrestling is Powered by the Apocalypse. A simple 2d6+stat modifier system resolves the wrestlers iconic actions, like Working the Audience, Cutting a Promo and in-ring Wrestling. Play is mostly conversation, punctuated by occasional rolls and resolutions of the outcomes. The Gimmicks are broad templates customized by the player to suit their wrestling character, and characters advance over time by working matches with their biggest rivals, getting over with the audience and gaining championships. Advancement comes in the form of raising stats, gaining valets or manager, gaining custom Moves and manouvers, changing Gimmick to evolve the character over time, and more.
The free, fully playable Beta rules are available to check out here. These have been cleaned up, more fully explained and extended, but the core system can be seen here.

Game Features:
Supports large and small groups, irregular attendance, drop-in guest stars and one-shot play.
Quick character generation based on wrestling archetypes.
Play a single wrestling show in two hours, and then link shows together into an ongoing Season of play.
In-ring action system channels your descriptive creativity to make engaging and entertaining matches.
Rules support building and maintaining feuds, getting over, gaining more fans, changing Gimmicks over time, building tag teams and stables, moving behind the scenes, and much more!
Text contains six helpful short essays on professional wrestling, roleplaying and how the two interact.
Built from the ground up to support both roleplayers who are into wrestling and wrestling fans who want to try this roleplaying thing out. This game is accessible to both hardcore and casual wrestling fans.
Digital package contains 2 screen-optomized PDFs (portrait and landscape), EPUB, MOBI and home-printable Gimmick sheets and play aids.

Kup grę - 12 $

Indie Supplement of the Year, 2015

Mianem najlepszego suplementu wybrano Fiasco Playset Anthology. 

Sądząc po zamieszczonej na stronie nagrody informacji nagrodzono trzy części tej antologii, czyli najlepszym suplementem roku 2015 były ...trzy suplementy zawierające suplementy (każdy z nich zawiera powyżej dziesięciu tzw. playsetów do Fiasco). Ot, indienowacyjny pleonazm, na miarę powyższych gier opartych o grę. Antologie można nabyć w internetowym sklepie RPG Now, bądź bezpośrednio na podstronie Bully Pulpit Games.

Fiasco '10: Fiasco Playset Anthology Vol. 1
Fiasco '11: Fiasco Playset Anthology Vol. 2
Fiasco '12: Fiasco Playset Anthology Vol. 3
  

Best Free Game, 2015 


Nagroda przypadła grze zgłoszonej wcześniej na Golden Cobra Challenge, autorstwa Kathryn Hymes i Hakana Seyalioglu. Gra niezależna, która prawdopodobnie może sprawdzić się w określonych okolicznościach i określonej grupie. Podobnie jak w przypadku Night Witches eksploruje jednak dosyć interesujący temat.

W roku 1977 w Nikaragui grupa pięćdziesięciu głuchych dzieci stworzyła swój niepowtarzalny język migowy, patrz.: Głuche dzieci stworzyły własny język na stronie Niepełnosprawni.pl.

Freeformowa gra pozbawiona jest rzeczy bez której, każda gra wydawać by się mogło, nie może się obejść - komunikacji werbalnej. Można sprawdzić Sign, jest do pobrania za darmo ze strony Golden Cobra Challenge.


Abstrahując już od Sign, gry w których ograniczone jest komunikowanie się między graczami, występują od dziesiątek, lub i setek lat. Wystarczy wspomnieć grę Nieme towarzystwo omawianą przez Starego Macieja na początkach XIX wieku.
Nie szukając daleko, kalambury (elementy pantomimy, w których hasła przedstawiane są gestami) rozgrywaliśmy w dziewięćdziesiątych latach za sprawą scenariusza, zamieszczonego w jednym z numerów kwartalnika Legenda (ISA).


Most Innovative Game & Best Production, 2015

FALL OF MAGIC

O tej grze wspominał ktoś w moich kręgach już w czasie zbiórki Kickstarterowej. Fascynujące jest w w niej kilka rzeczy. Po pierwsze, nikt dotychczas nie eksplorował pomysłu zwojów w RPG, a scroll był chyba od dawna obecny w role playing games.
Secundo, gra pokazuje powrót do garażowej formy wytwarzania gier. Na stronie Heart of the Dernicorn zaprezentowano nawet proces produkcji kluczowej części gry, przypominający najlepsze czasy hard core'owego Do It Yourself, sitodruku i domowego wytwarzania koszulek, czy naszywek. I to chyba pomysł i cała otoczka związana z produkcją gry jest najistotniejsza.

Instrukcja gry jest dostępna za darmo, zaś poniższy film ma polskie napisy. Bez trudu więc można zorientować się o co chodzi w tej grze. Film został przygotowany do zbiórki Kickstarterowej, jednak zawarto w nim istotne informacje o grze, rozgrywce.
Gra kosztuje niecałe 75 dolarów i prawdopodobnie dobrze się sprzedaje (w lipcu chyba już jej zabrakło). Jest też w kilku wersjach językowych, w tym japońskiej. 
Ostatnia dygresja. Podobny do Fall of Magic, może być Codex Silenda: The Book of puzzles - zestaw wykonanych z drewna zagadek w formie książki. Każdą z nich trzeba rozwiązać, aby przejść do kolejnej strony. Kampania zakończyła się sukcesem tydzień temu (zebrano pięciokrotnie większą kwotę od wymaganych 30 tysięcy dolarów). Drewniana książka pojawia się także na lifestylowych stronach, więc może wzbudzić zainteresowanie w określonych diasporach.
Drewniane strony z zagadkami, to nietuzinkowy pomysł. Reszta może być mniej istotna.

Ciekawe czy są jeszcze osoby w Polsce, które w podstawówce uczyły się na ZPT,  np. jak oprawić książkę w płótno? I dla tych, którzy w osiemdziesiątych latach tworzyli grę wyścigową bez komputera wg. Słodowego ?
Furtka otwarta, o ile ktoś ma ochotę i zasoby.     
 [right-post]
Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget