lutego 2015
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Fighting Fantasy Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER

Magazyn White Dwarf przeglądam i czytam stricte pod kątem Warhamer Fantasy Roleplay, czyli od numeru 82 (Oct., 1986) kiedy to pojawiła się pierwsza zapowiedź tejże gry.
Niemniej jednak niekiedy warto wspomnieć o ciekawostkach z Starym Światem niezwiązanych, które pojawiały się na łamach tegoż magazynu.
Wraz z upływem czasu i gry obrastającej w dodatki reklamy Warhammer Fantasy Roleplay zmieniały się i prezentowały grę coraz bardziej okazale.
W numerze znajdziemy tylko jeden materiał do WFRP, tekst pt. Onwards and Upwards. Z tego co pisał mi Greame Davies u zarania WFRP najwięcej problemów graczom sprawiały Punkty Przeznaczenia i rozwój postaci. Problemy starano się rozwiązywać na bieżąco.
PP były omówione w poprzednim numerze WD, w tym omówiono zawiłości związane z rozwojem kariery postaci graczy. U nas przetłumaczony artykuł ukazał się w Magii i Miecz nr.12 (Pnij się w górę).

A wspomniane ciekawostki?
Otóż w tym numerze prawdopodobnie po raz pierwszy pojawiła się zapowiedź intrygującej, dziś zupełnie zapomnianej gry o nazwie Fireland.

Kolejna rzecz to artykuł, który pozwalał nam na granie w realiach opowieści o Robin Hoodzie. Co warto zauważyć Robin Hood (a właściwie On Ealden Bergen, bo taki tytuł nosił artykuł)
był bezsystemowy.
Tekst okraszony był wyśmienitymi grafikami Paula Bonnera. Koniec końców tekst wyewoluował do kampanii wydanej w 1987 przez I.C.E. (a może było odwrotnie i tekst reklamował sprzedawaną kampanię?) Robin Hood the Role Playing Campaign doczekała się dwóch wydań, dziś praktycznie jest kompletnie zapomniana. Można ją jeszcze zdobyć na platformach aukcyjnych od kilkudziesięciu złotych wzwyż.
Robin Hood is a new development in the world of roleplaying games: something more than a supplement - a new game for which you won't have to learn a book full of rules. The book, published by ICE, is an attempt to bridge the gap between new games with new rules, and campaign or adventure supplements which are wholly 'systemless' and need a good deal of work before they are usable. You won't need Robin Hood to use this adventure. Part of the idea behind the book is that it should be a generic (ie universally useful) work of reference for gamers interested in the early mediaeval period and in the concept of a roleplaying game involving a band of outlaws. Although restricted in the number of roleplaying games it can actually mention, Robin Hood is conceived to be used with games ranging from Warhammer Fantasy Roleplay and Middle-earth Roleplaying to Advanced Dungeons & Dragons and Fantasy Hero.
Na końcu numeru pojawia się również kolejna reklama gry z I.C.E. o nazwie Space Master. Pomimo że na Drive Thru mozna kupić drugą edycję  (jest i preview) to gra nie zdobyła jakiejś szczególnej popularności podobnie jak powyższy Robin Hood.

Jeżeli przez przeoczenie lub jakiekolwiek zaniedbanie niechcący wykazałem jakiekolwiek odchylenie seksistowskie, rasistowskie, kulturowe, nacjonalistyczne, regionalne, intelektualne, socjoekonomiczne, etnocetrystyczne, fallocentryczne, heteropatriarchalistyczne lub inne, jeszcze nie nazwane - przepraszam i czekam na wszelkie sugestie dotyczące możliwości naprawienia moich błędów. 
James Finn Garner - Politycznie poprawne bajki na dobranoc.


Wyobrażam sobie, że teoretyczne władanie całymi armiami, dokonywanie przełomów na frontach raptowne i skuteczne natarcia były dobrym odpoczynkiem i dobrym oderwaniem się od spraw codziennego życia w okupowanym przez hitlerowców Poznaniu. 
Po wojnie projektodawcy największej gry wojennej o jakiej słyszałem, zajęli się innymi sprawami, gra poszła w zapomnienie.
Lech Pijanowski "Podróże w krainie gier" Iskry Warszawa 1969 r. 
Obiecałem wrócić jeszcze do książki Lecha Pijanowskiego, co niniejszym czynię. 

Rozdział pt. Wojenko, wojenko niczym od nie odbiega od reszty książki. Nadal mamy do czynienia z indoktrynacją i doszukiwaniem się drugiego dna nawet w takiej grze jak Risk. Jak pisze Lech Pijanowski: spadek popularności "ryzyka" tkwi w niemiłej dla wielu graczy, aluzyjnej formie gry: zawiera ona aluzje do trzeciej wojny światowej. Dalej przypomina, iż Życie Warszawy ostro potępiło grę: choć gra ta jest w Polsce nieznana i najpewniej nigdy znana nie będzie.
Niejednokrotnie z słowami Pijanowskiego nie wypada się zgodzić. Dla przykładu myślał, że wraz z rozwojem techniki, czasu wolnego będziemy mieć więcej, który pewnikiem wykorzystamy na rozrywki np. gry.

Może jednak po kolei - Pijanowski wspomina o prekursorach gier bitewnych. Jest więc Wells, autor Little Wars - wspominałem o nim i jego wpływie na rozwój gier bitewnych niejednokrotnie na blogu. Jest Fletcher Pratt, amerykański historyk wojskowości odpowiedzialny za morską grę strategiczną Fletcher Pratt's Naval Wargame Wargaming.
Dygresja. Szukając informacji o Pratt'cie, okazało się że to on napisał wspólnie z L. Sprague de Camp cykl o Haroldzie Shea np. Uczeń czarnoksiężnika. 
Jest ustęp o pierwszej grze wojennej w Polsce czyli Bitwie Pancernej, Janusza Przymanowskiego (tak, tak chodzi o autora Czterech pancernych i psa). Pamiętam, że jeszcze za dziecka gra była dostępna i graliśmy w nią w osiemdziesiątych latach. 
Wreszcie autor wspomina o Avalon Hill Company, sugerując że ich gry nie mają zbyt wielu zwolenników ze względu na złożoność zasad (!!!). Samych pasjonatów gier wojennych przyrównując do maniaków. Czytając między wierszami wydaje mi się że wspomina również o Dyplomacji, choć nie jestem do końca pewien o jaką grę mu chodziło. 

Rozdział ten to krótkie przedstawienie gier wojennych, w niezbyt korzystnym świetle dla ich fanów i samych gier. Jednak jeden fragment zasługuje na szczególną uwagę, bowiem kto wie czy nie nie jest tu mowa o pierwszej polskiej grze wojennej !  
Przytoczę go w całości, bowiem może Was zainteresować. Mnie osobiście ciekawi czy ktoś, gdzieś, kiedyś jeszcze wspomniał lub dotarł do dwóch tajemniczych panów z Poznania. 

Obok wspomnianych ostatnio gier górnicznych powyższy cytat jest najbardziej intrygującym faktem w dziejach polskich gier, o których wspomina Pijanowski.
Myślę że za jakiś czas jeszcze raz wrócę do książki w bardziej sentymentalnym ujęciu.

Jeżeli przez przeoczenie lub jakiekolwiek zaniedbanie niechcący wykazałem jakiekolwiek odchylenie seksistowskie, rasistowskie, kulturowe, nacjonalistyczne, regionalne, intelektualne, socjoekonomiczne, etnocetrystyczne, fallocentryczne, heteropatriarchalistyczne lub inne, jeszcze nie nazwane - przepraszam i czekam na wszelkie sugestie dotyczące możliwości naprawienia moich błędów. 
James Finn Garner - Politycznie poprawne bajki na dobranoc.

Archeo
Pamiętna Wystawa Biskupin w oparach śmiechu zbiera swoje żniwo też i w fundomie.
Obiecałem że nie będę zaglądał na Zręczne Ramię Fundomu - prikaz był: Wam klikat nie kazano. Wszedłem więc na blog recenzenta weekendowego (wykonany na szablonie Polter 2.1), aby pobrać legendarny Stalker - grę reklamowana w MiMach ("w których nic nie było").

A tam... "Wspólnymi siłami odkopali ciekawostkę archeologiczą" niczym heroiczny Stanisław Anioł w swej pamiętnej kwestii Wspólnym wysiłkiem całego kolektywu no... budowalimy ...odkopywalimy.
Dla równowagi w tym samym czasie archeolog ojciec wszechretrakow wygrzebał na bagnach samego siebie.
Ludowi ludolodzy nie gęsi. Też chcą satyry, a tej jak wiadomo nie ma bez doktora Yry) , więc zorganizowali wystawę w Krakowie.


W kilkusetosobowym* e-fundomie (w liczbie kilkudziesięciu)  zawrzało niczym w naparstku. Wszak Sekcja Specjalna zawsze lojalna !!!
Umówmy się Towarzysze i Towarzyszki (dop.redgender) - jest to zabawa przednia!
Nie lepiej jednak pożyć?
Lub (o zgrozo!) podjechać do znajomych by nie grać z nimi przez Skype?
Nie.
Lepiej taplać się i miziać w nenuforach.

HansPopiel4: Naczelni i Droga Społeczności i Drodzy Grupowicze! Fundom grzebie się!Nicko: Kto by się tam spotykał i grał! Od tego są konwenty!
Katharsis3: Ja na momencik merytorycznie. W internecie gramy, dyskutujemy. A po dyskusji: Nie ma dyskusji !!!


Wasz Sir Neanderthal

*cyfry z wyarchogrzebalem z zamierzchłego bloga na Operze

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget