Majętności i ziemie XVII w.


Na Valkirii ukazał się PDF dotyczący majętności i ziem w XVII wiecznej Polsce, który jest swoistego rodzaju podsumowaniem artykułów drukowanych wczesniej w Portalu i w różnych zakątkach internetu. „Silva rerum czyli las rzeczy autorstwa wielu zacnych ludzi zebrane w tym oto dziele przez Macieja Janusza Różalskiego, a poświecone majętnościom i ziem opisaniu” liczy ponad 70 stron, szczegółowo opisuje folwarki, gospodarstwa, czeladź szlachecką, opisy wsi, Bydgoszczy, Górali, Tatarów litewskich, oraz nacji cudzoziemskich. A nawet nieco moich wypocin. Przydatna rzecz dla osób nie tylko grających w Dzikie Pola i nie tylko, nie znajdziesz tam wyimaginowanych fantastycznych kwiatków w stylu wioska obronna typowa mała,a same fakty historyczne jak to wszystko dawniej wyglądało.

Jakiś czas przed tym jak powstawały Nowe Dzikie Pola ( pozwalające odgrywać osiadłą szlachtę) graliśmy w PBM rozgrywany na terenach ówczesnego województwa sandomierskiego. Zabawa była o tyle przyjemna i wciągająca, że pomiędzy standartowymi cotygodniowymi sesjami, każdy z Panów Graczy znajdował nieco czasu, aby sporządzić wpisy do swojego zeszytu i w niedzielę przekazać je Staroście Gry. Tydzień czasu realnego odpowiadał również turze gry, a więc tygodniowi spędzonemu w wyimaginowanym szesnastowiecznym wojewódzwie sandomierskim. Fakt, że każdy gracz ukrywał tożsamość swojej postaci i swoje majętności potęgował tylko komiczne sytuacje. Ileż tam było pomysłów na zajazdy sąsiadów, wyimaginowanych zaślubin, paktów i zwad, niesposób już opisać. Obecnie podobne możliwości proponuje prawie każda komputerowa gra strategiczna, jednak po tej drugiej stronie jest…procesor, nie człowiek.
Każdy zeszyt podzielony był na trzy części:
Silva, czyli informacje Pana Gracza dotyczące jego militarno - handlowo- ekonomicznych posunieć folwarku, i ew. zajazdów i wojenek, spisane w formie stylizowanej na pamiętnik XVII wiecznego szlachcica.
Dziejopis, przeznaczony był dla mnie, czyli Starosty Gry i dotyczył ogólnych spraw i wydarzeń dziejących się na terenie całego obszaru, na którym toczyła się gra.
Ostatni dział pt. Rejestra, dotyczył opisania wsi, majętności, czeladzi budynków dzierżawionych etc... etc... był modyfikowany względem rozwoju sytuacji przeze mnie i gracza.
Czemu o tym wspominam?
Silva, którą spreparował Pan Różalski jest kompendium wiedzy do prowadzenia takiej zabawy. Dokładając do tego Flis z Kwarty #1, zabawa może nabrać dodatkowego ekonomicznego charakteru. Grać w Nowe Dzike Pola na typowej sesji nie jest zbyt prosto, ale dzisiaj zabawa prowadzona w Internecie, mogłaby wyglądać zupełnie inaczej w rękach sprawnego Starosty. Pochłania jednak sporo czasu- około kilkadziesiąt minut na poświęconych na jednego gracza na turę gry, a i drugie tyle Pan Gracz z Starostą Gry przegada tet’a tet .
PS. Jak to zwykle bywa z Valkirią, strona jest dostępna wybiórczo nie tylko dla mnie, postanowi tzn. "jak się jej zechce" zrobiłem więc szybki upload i z tego miejsca można pobrać PDF: Silva rerum czyli...
Drugi pliczek nie mniej przydatny to karty dla opisania swoich majętnosci, które są do pobrania stąd. Miłej lektury!

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget