Ignacy Trzewiczek [Monastyr, Neuroshima]

Witaj Ignacy! Cieszę się zgodziłeś się odpowiedzieć na moje pytania. Jesteś chyba jedną z
najbardziej rozpoznawalnych osób w półświatku polskich RPG. Ilu już gier jesteś autorem?
Możesz je wymienić?
Półświatku RPG? To jakaś społeczność przestępców, czy co?
Jeśli chodzi o gry fabularne to odpowiadam za Neuroshimę, Monastyr i Frankenstein Faktorię.
Robiłem też jakieś małe rzeczy, które ukazywały się jako dodatki do pism komputerowych, Gracze
czy Osadnicy. Jeśli chodzi o gry planszowe, to zrobiłem Machinę, Machinę II, Zombiaki, Gody,
wraz z Michałem Oraczem zrobiłem teraz Witchcraft, a do druku niebawem trafią też Zombiaki II.
Można powiedzieć, że w coś z moich projektów każdy gracz w Polsce zagrał. Choć raz.
Zabłysnąłeś Jesienną Gawędą. Dostarczyłeś wielu fanom WFRP nowe, inne spojrzenie na
Stary Świat. Grywasz jeszcze w WFRP? I czemu już nic nie piszesz do WFRP?
Prowadziłem sesję WFRP jakiś miesiąc temu, grałem w WFRP jakieś pół roku temu, natomiast
generalnie teraz prowadzę głównie Monastyr i ten system spełnia moje potrzeby jako Mistrza Gry.
Do Monastyru też piszę, jak pewnie wiesz, właśnie ukazał się Podręcznik Gracza do Monastyru,
teraz zaś siadam do Sojuszników.
Portal, GP umarły... W czasach sieci trudno utrzymać pismo, choć to zapewne tylko jeden z
wielu elementów. Pytam Ciebie jako Wydawcy- nadejdą jeszcze czasy dla papierowych pism,
bynajmniej tak opiniotwórczych jak onegdaj MiM i Portal?
Wydaje mi się, że pisma papierowe odchodzą w niebyt – sieć jest szybka, dynamiczna, daje o wiele,
wiele większe możliwości. Dlatego GP zmienił swój profil na pismo PDF – zainteresowanie od razu
dramatycznie wzrosło. Nie mam pod ręką teraz ilości pobrań numeru, szczególnie, że można go
pobrać zarówno ze strony Portalu jak i Poltera, ale wiem, że są to ilości o wiele wyższe niż sprzedaż
wersji papierowej. Takie czasy. XXI wiek...
Portal regularnie co 2 miesiące (no prawie...) raczył nas Tekściorem Numeru, a to Kino Nowej
Przygody, a to Psychodrama, lub WFRP 1940... Obecnie pomimo ze jest większy dostęp za
sprawą sieci to jakoś trudno mi trafić na takie "tekściory" choć wydaje mi się ze w miarę
dobrze filtruje wiadomości RSS (ale tu mogę się mylić i może być to subiektywne...). Mniej
twórców? Wszystko już było ? Ludzie czekają na gotowe? Czy jak to jest ?
Widzisz, jakby Duce miał za zadanie raz na dwa miechy przygotować jeden tekst to on by wyszukał
autora, zgwałcił do napisania, naniósł poprawki, oddał autorowi, i tak po kilku tygodniach pracy
byłby tekst numeru. Wiesz, w piśmie to było jedno z naszych zadań – wyszukać świetny materiał i
go opracować. Jeździliśmy na konwenty, słuchaliśmy ludzi co mówią na prelekcjach,
wyszukiwaliśmy takich topowych materiałów.
A teraz mamy XXI wiek, liczy się to, by serwis miał codziennie aktualizację, a nie, by miał raz na 2
miechy fajny tekst. Dlatego nie ma parcia na wyszukiwanie i przygotowywanie takich pereł.
Pamiętam Twoje świetne przygody: "Opowieść o zemście", "Saxendorf", które z Twoich
scenariuszy uważasz za najlepsze ? Masz jakiegoś ulubionego autora eRPGowego?
Wiesz, tego nie da się tak ocenić, bo one powstawały w różnych czasach i są bardzo, ale to bardzo
różne. Z tamtych dawnych czasów na pewno najlepsza byłą Opowieść zimowa, piekielnie
rozbudowana przygoda którą tworzyłem przez wiele miesięcy. Cóż, skoro jest tak złożona, że
wątpię, by znalazło się więcej niż 10 osób, które w ogóle zdołały ją poprowadzić. Z czasówbardziej współczesnych to fajną przygódkę napisałem dla Pirata, „Słuchając głosów”, taka prosta
klasyczna przygoda – i diablo jestem z niej dumny, bo pisanie takich prostych przygód zawsze mi
szło kiepsko. Z rzeczy większych bardzo lubię „Wbrew Regułom Wojny” do Monastyru, bo tam
jest kilka takich twistów, że graczom szczęki opadały na sesji. Myślę, że każdy MG i każdy autor
generalnie lubi swój materiał. Wszystkie moje przygody lubię – włożyłem w nie kupę pracy, mam z
nimi bardzo miłe wspomnienia z sesji – nie może być inaczej. Po prostu je lubię.
Jeśli chodzi o ulubionego autora, jest nim bez wątpienia John Wick, choć nie gram w jego gry. L5K
i samuraje to nie moja bajka, w 7th Sea nikt nie chce ze mną grać, do Orkworld nie mam graczy, a
Thirty jest do dupy. Teraz przedzieram się przez Houses of the Blood i też widzę, że nie będę tego
prowadził. Nie mniej, uwielbiam pasję Wicka, to z jaką energią i wiarą tworzy swoje gry, jak wiele
serca w nie wkłada. Nie gram w jego gry, ale faceta bardzo szanuję.
Od jakiegoś czasu zauważam, że coraz więcej ludzi gra w gry planszowe. Skąd ten boom ?
Można powiedzieć, że planszówki zabierają graczy RPG?
Tak, oczywiście. Gry planszowe zaspakajają potrzebę gry, potrzebę spotkania towarzyskiego z
przyjaciółmi, a zarazem są szybsze, nie trzeba do nich MG (czyli przygotowań, scenariuszy, godzin
pracy), nie trzeba siedzieć przy świeczkach i słuchać mrocznej muzyki. Nie trzeba się ukrywać
przed rodzicami, a wręcz przeciwnie, można rzucić na stół Wsiąść do pociągu i bawić się z całą
rodziną.
Pod wieloma, wieloma względami gry planszowe są lepszą formą zabawy. Oczywiście gry
fabularne mają swoje zalety i wywołują emocje jakich planszówka w życiu nie osiągnie. Dlatego
gram i w planszówki i w RPG.
Co przynosi więcej dochodu wydawnictwu: planszówki czy eRPGi? Piotr „Ramel", Koryś z
P.E.G. twierdzi ze na Zachodzie żyją z tego firmy, nie autorzy- Ty jesteś i autorem i wydawcą-
czy oznacza to że zarabiasz krocie? Da się wyżyć z tego Portal-a?
Wyżyć się da, bo przecież za coś te kotlety na obiad muszę kupować od tych dziewięciu lat, kiedy
prowadzę Portal. Więcej kasy nam przynosi linia RPG, Neuroshima sprzedaje się świetnie, do tego
mamy czternaście dodatków, więc jest to potężna lokomotywa finansowa. Natomiast widzimy, że
planszówki są przyszłością i poziom sprzedaży Zombiaków, czy Neuroshimy HEX jest bardzo,
bardzo imponujący. Na chwilę obecną stoimy trochę w rozkroku i z jednej strony dbamy o linię
Neuroshimy, która ma bardzo silną pozycję na rynku, z drugiej staramy się publikować ciekawe gry
planszowe i budować tą część naszej marki.
Monastyr miał zagrozić pozycji Gemini i WFRP. Zabieg się udał, pacjent nie żyje? I wreszcie
„Monastyr i Neuroshima są zmodernizowanymi kalkami WFRP i CP2020". Co Ty na to
stwierdzenie?
Stwierdzenie jest jakąś kompletną bzdurą. Jeśli chodzi o stan Monastyru to określiłbym go na
poziomie Dzikich Pól, czyli jest to gra która jest obecna na rynku, ktoś tam w nią gra, coś się kręci,
ale nie jest to ten poziom co trzech gigantów rynku, czyli NS, WFRP i D&D. Teraz ukazał się
Podręcznik Gracza do Monastyru, mieliśmy kilkadziesiąt przedpłat, w dniu premiery sprzedaliśmy
prawie 100 egzemplarzy dodatku – trudno więc mówić tu o śmierci klinicznej – jeśli prawie 100
fanów kupuje dodatek w ciemno, bez jakichś opinii z netu, bez recenzji, rzuca się na niego od razu,
kupuje go bo nam ufa i czuje potrzebę wrzucenia na półkę kolejnego dodatku do Mon, to znaczy, że
jednak ktoś gdzieś gra w tą grę, ktoś się nią interesuje, ktoś wyczekuje tych produktów. Gdybyśmy
wydali Podręcznik Gracza i sprzedali 10 egzemplarzy to faktycznie, musiałbym powiedzieć, że
system padł. Jeśli sprzedaliśmy prawie 100 w dniu premiery to mogę powiedzieć – OK., nie jest to
hit jak NS, ale nie jest to też trup, jak wielu ludzi próbuje wmówić nam w internecie.
W tamtym roku obwieściłeś ze wydasz RPO w kilka miesięcy- nie sądzisz ze to troszkę
absurdalne podejście? Niektóre betatesty trwają znacznie dłużej...
Przeliczyłem swoje siły. W między czasie trochę mi się w życiu zawirowało, dostałem pracę nadrugi etat w MDK w Gliwicach, urodziła mi się córeczka – przyznaję, przesadziłem z tą deklaracją,
nie wziąłem pod uwagę wszystkich czynników. Gdy ogłaszałem, że napiszemy RPO w kilka
miechów, to pisałem jak demon i powstawały kolejne strony tekstu. Potem to zwolniło.
Nie mniej ciśniemy RPO. Świetna gra. Pewnego dnia będzie o niej głośno.
Dziękuje Ignacy za te odpowiedzi, no i życzę wielu sukcesów Tobie jak i całemu Portalowi.
Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget