Andrzej Zawistowski [IPN]

Witam Panie Andrzeju, dziękuję bardzo że zgodził się Pan odpowiedzieć na kilka pytań
dotyczących działalności IPN oraz gier które wydajecie.
Czy zamierzacie w najbliższym czasie inwestować w innego rodzaju gry ? Na przykład gry
fabularne, przeglądarkowe a może nawet grę wideo z prawdziwego zdarzenia - projekt AAA?
Przecież mamy w Polsce utalentowanych twórców?
Publikacje związane z edukacyjnymi planszowym grami historycznymi to ważny, ale tylko
niewielki wycinek naszej pracy (rocznie gry stanowią ok. 1% wszystkich wydanych tytułów).
Zamierzamy jednak rozwijać ten segment naszej działalności, ale to zależy od możliwości
zaangażowania się naszych pracowników, którzy mają także inne zadania. Nie bez znaczenia jest
także strona finansowa. Warto pamiętać, że jako instytucja państwowa nie zarabiamy na sprzedaży
naszych produktów. Koszty produkcji musimy pokryć z naszego budżetu, natomiast wszystko to, co
nabywca zapłaci, w całości trafia o budżetu państwa. W ten sposób nawet koszty– nam jako
instytucji – się nie zwracają. Natomiast warto też przypomnieć, iż trzy nasze gry („Pamięć’39”,
„Awans” i „303”) od lat mają swoje wersje internetowe.
„Pamięć ’39”, oparta na zasadach popularnej gry „Memory”, wprowadza uczniów w tematykę
kampanii wrześniowej 1939 r., operując archiwalnymi zdjęciami. Dołączona do gry broszura
zawiera komentarz historyczny do poszczególnych fotografii.
Dlaczego IPN nie pojawia się na konwentach fantastycznych czy tych poświęconych grom?
Ciężko znaleźć Was samych, a Wasze produkty pojawiają się sporadycznie u dystrybutorów?
Odpowiem nieco żartobliwie: na konwentach fantastycznych nie bywamy, bo nasze gry nie dotyczą
fantastyki, a historii. Każda z nich jest oparta o wiedzę historyczną i odtwarza realne, a nie
zmyślone mechanizmy. Natomiast inaczej wygląda sprawa konwentów poświęconych grom. Tak
jak zaznaczyłem, wydawanie planszówek historycznych to tylko część naszej działalności. Nie
jesteśmy w stanie pojawiać się na wszystkich imprezach, choć na części tych najważniejszych
jednak jesteśmy obecni (Kocioł, Grenadier, Pola Chwały). Natomiast to, że nasze produkty
pojawiają się sporadycznie jest niestety wynikiem dużego nimi zainteresowania i po prostu braków
w magazynach. Niestety, o czym już wcześniej wspomniałem – inaczej jak w przypadku firm
komercyjnych – sukces rynkowy jest dla nas swoistym „problemem” i bezpośrednio nie przynosi
funduszy na kolejną edycję gry.
Pojawia się coraz więcej gier historycznych np. „W Zakładzie. Lubelski Lipiec '80”. Gier owysokim poziomie wykonania i niezłej grywalności. Dlaczego sami nie wychodzicie naprzeciw
młodym autorom, wszak niekoniecznie chodzi o finanse. A o wypełnienie jednego z
podstawowych zadań IPN - kształtowania świadomości historycznej, choćby poprzez
informowanie o tego typu grach.
Przyznam, że dziwi mnie to pytanie, zwłaszcza ilustrowane przykładem „W zakładzie”. Nasz
specjalista od planszówek, Karol Madaj opiniował tę grę w fazie przygotowań. Po wydaniu
reklamowaliśmy, zamieszczając dwie recenzję w naszym miesięczniku „pamięć.pl”, a środowisko
związane z Lubelskim Centrum Gier Historycznych zostało przez nas wsparte wszystkimi naszymi
wydawnictwami planszowymi. Jest więc wręcz przeciwnie, niż sugeruje Pan w swoim pytaniu. Nie
będę wymieniał tytułów, które przeszły przez nasze oceny merytoryczne – jest ich wiele. Staramy
się wspierać środowisko twórców we wszystkie możliwe sposoby, bez konieczności dodatkowe
angażowania przez nich środków finansowych. Z mojej inicjatywy kilka lat temu powstał Nocny
Festiwal Planszowych Gier Historycznych, który w Warszawie, a także innych miastach w czasie
Nocy Muzeów gromadzi i promuje wydawców takich gier. W tym roku sami znaleźliśmy
debiutujących autorów mało znanej gry „Rok 1863”. Także Karol Madaj wraz z pracownikami
Centrum Edukacyjnego IPN „Przystanek historia” od lat organizuje prezentacje gier historycznych
różnych autorów i wydawców. Wiele z nich także omawia w rubryce „Historia na planszy” w
miesięczniku „pamięć.pl”. Uważam też, że działania IPN na rzecz wprowadzenie do powszechnej
działalności edukacyjnej gier planszowych, były bardzo ważne. Mam nadzieję, że działania te
przyniosły pożytek całej społeczności związanej z tworzeniem planszówek w Polsce. W mojej
ocenie żadna państwowa instytucja w tym dziele nie ma większego udziału.
Nasza powojenna historia nie była dla nas Polaków zbyt łaskawa. Jednak czy w grach
wydawanych przez IPN nie można uwypuklić pokojowego rozwiązywania problemów jak to
zrobili ludzie z np. The International Center on Nonviolent Conflict (ICNC) w ich grze People
Power? Przypomnieć te wszystkie wzniosłe momenty, dzięki którym rozpoczęły się przemiany
w Europie w latach osiemdziesiątych ?
Sejm Rzeczpospolitej, powołując do życia IPN, postawił przez nami określone zadania, w
szczególności uwypuklone w preambule ustawy. Nie oznacza to, że zaproponowany przez Pana
temat nie jest interesujący. Mam nadzieję że w ciągu najbliższych miesięcy postulat ten zostanie
zrealizowany dzięki naszej współpracy z partnerem zewnętrznym.
I najważniejsze pytanie. Hipotetycznie napisałem grę. Mam ją posłać do Was, co potem siędzieję z moją grą? Czy mogę liczyć z Waszej strony na pomoc merytoryczną? Wsparcie?
Betatesty? Pomoc finansową w trakcie projektowania gry?
Gra, jak każde nasze wydawnictwo, podlega kilkustopniowej ocenie. Rozumiem, że pytanie
dotyczy zamkniętego projektu, z którym zgłasza się do nas jego pomysłodawca. Najpierw odbywa
się etap oceny wewnętrznej - technicznej i merytorycznej. Jeżeli jest ona pozytywna, a budżet
którym dysponujemy daje szansę na realizację przedsięwzięcia, zamawiamy także recenzje
zewnętrzne. Jeżeli potwierdzają one naszą opinię, podpisujemy umowę na wydanie z autorem gry.
To jednak po stronie autora leży dochowanie staranności w celu przedstawienia gotowego produktu.
Z kim ma więc skontaktować się i w jaki sposób autor gry ?
Oczywiście osobą odpowiedzialną w IPN za segment edukacyjnych planszowych gier
historycznych jest Karol Madaj, (email: karol.madaj@ipn.gov.pl. )
Serdecznie dziękuję Panu za wyczerpujące odpowiedzi.
Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget