Jak zacząć grać w RPG? [KB RPG #18]

Sklep "Gnom" w Bielsku - Białej
Postanowiłem jednak skrobnąć kilka słów na trudny, nudny, miałki temat, o którym napisano już naprawdę bardzo dużo.
Czyli jak zacząć grać w gry fabularne? 
Z jednej strony tekstów tego typu powstaje niewiele, bowiem graczom z większym stażem nie chce się powielać tego co już było napisane lub są obarczeni tak dużym bagażem doświadczeń z RPG, że nie wiedzą co jest najistotniejsze dla nowego gracza, co zaś drugorzędne.
Mniej doświadczeni gracze piszący takie teksty posiłkują się starszymi publikacjami swoich kolegów po hobby lub po prostu kiepsko piszą, tym samym wprowadzając innych w błąd. 

Dla tych co pierwszy raz - tak zatytułowany był tekst autorstwa Andrzeja Sapkowskiego w 7 numerze czasopisma Magia i Miecz. Był on preludium do gry Oko Yrhedessa.* Jeszcze wcześniej pojawił się on w piśmie Feniks, gdzie jednak nie uświadczyliśmy ani opisu mechaniki gry i scenariusza. Było to po prostu przedstawienie gry fabularnej.
Po ponownym przejrzeniu uważam że nadal ma niezłą treść dla początkujących. Wiele osób zaczynało przygodę z grami fabularnymi właśnie od siódmego numeru, między innymi dlatego, że inna obecna ówcześnie gra (Kryształy Czasu) była dosyć skomplikowana dla nowicjuszy.
Sam zacząłem grać trochę wcześniej, kiedy nie było internetu, wyszukiwarek graczy itp. Niedługo upłynie trzydzieści lat od momentu mojej pierwszej sesji. Czasy były specyficzne - nie było żadnych informacji na temat RPG w Polsce w prasie lub były to szczątkowe informacje. Funkcjonowała cenzura wystarczy spojrzeć na moje omówienia tekstów Jacka Ciesielskiego, czy Lecha Pijanowskiego.
A jednak końcem lat osiemdziesiątych udawało się nam grać i zarażać tą formą rozrywki coraz więcej osób. Nie jest to więc trudne - każdy może zapoznać się z grami fabularnymi. Nie potrzeba do tego internetu, specjalnych predyspozycji, budżetu itp.
Wystarczy po prostu chcieć.
A teraz wydaje się to być jeszcze prostsze.

Na początek należy dowiedzieć się czym tak naprawdę są gry fabularne. Sam popełniłem kiedyś dwa takie teksty: dla Valkirii i Histmaga w okolicach 2000 roku. W siecie znajdziesz jednak znacznie więcej lepszych opracowań.
Jeśli znasz język angielski jesteś w uprzywilejowanej pozycji. Jeśli znasz przeciętnie, to nic nie szkodzi - podszkolisz go (zaowocuje to w przyszłości). Nazewnictwo występujące w grach jest podobne, a sam język angielski używany w grach nie jest nadto skomplikowany.

Kiedy już dowiesz się o co chodzi w tej formie rozrywki kolejną rzeczą, której musisz dokonać to wybór świata w jakim chciałbyś grać.
Może być to horror, fantasy, SF, komedia (gatunków jest naprawdę sporo) - to do Ciebie należy wybór.
Kiedy już wybierzesz ów gatunek, internet zupełnie nie jest już potrzebny. A na pewno na tym etapie.
Najlepiej udać się do sklepu z grami fabularnymi w Twojej okolicy. Za ladą powinien być ktoś kompetentny i doradzić Tobie jakiej gry oczekujesz. Nic tak nie pomoże jak dyskusja na żywo z kompetentną osobą. Jeśli nie masz zbyt dużo funduszy, poproś kogoś aby poprowadził Tobie grę, nie kupuj jej - w większości sklepów jest możliwość zagrania. Wystarczy umówić się z innymi graczami.
Możesz też spróbować z Twoimi dobrymi znajomymi. Tak naprawdę potrzebujesz minimum jednego znajomego, który będzie miał ochotę zagrać - możesz poszukać np. w szkole osoby o podobnych zainteresowaniach.
Według socjologa Stanleya Milgrama i jego koncepcji "sześciu stopni oddalenia" od każdego, dowolnego człowieka na Ziemi dzieli nas najwyżej 6 osób. Tak więc znajomy, twojego znajomego, jego znajomego (itd.) na pewno gra w gry fabularne.

Zdecydowanie lepsze wyjście to spróbować dołączyć do jakiejś grupy, chociaż na jedną sesję aby zobaczyć jak to wygląda w praktyce, a nie w podręczniku do gry czy internecie. Jeśli to niemożliwe spytaj czy mógłbyś być biernym obserwatorem gry, a potem omów z graczami swoje wątpliwości i niejasne kwestie.
W ten sposób w ciągu jednej sesji gry dowiesz się więcej niż przez kilka godzin ślęczenia przed monitorem lub wertując podręcznik.
Nawet jeśli ta sesja nie spełni Twoich oczekiwań np. będziesz chciał grać w SF, a zagrasz w fantasy.

Odradzam szukanie osób za pomocą internetu. Możesz natrafić na osobę która będzie miała zupełnie inne oczekiwania co do gry, niż Ty.
Nie warto również na początku ściągać darmowych gier z internetu, gdyż znaczna ich cześć jest niedopracowana, nieskończona, hermetyczna lub po prostu zawiera masę błędów, które skutecznie mogą odepchnąć Ciebie od grania.
Możesz jednak pobrać jakąś "próbkę" pełnej opublikowanej gry, przeczytać i poprowadzić. Niektóre z firm publikowały kiedyś takie, obecnie w Polsce trudno jednak na nie natrafić.
Nie szukaj informacji na stronach internetowych, blogach, forach poświęconych grom fabularnym, albowiem osoby prezentujące tam swoje poglądy mogą (acz nie muszą) skutecznie odstraszyć Ciebie od tej formy rozrywki lub zachęcać Ciebie do takich gier, czy stylów gry, a nie innych. Z kolei Wydawcy gier będą przekonywać Ciebie do swoich racji i zachęcać do zakupu swojej gry.
Jak widzisz ja daję Tobie również porady, które mogą nie pokrywać się z Twoimi oczekiwaniami. Dlatego na początku skup się na praktycznym podejściu do gry.
Potem przyjdzie kolej na zdobywanie szczegółowych informacji na temat gier np. wypracujesz styl grania, który najbardziej Wam będzie odpowiadał.

To wszystko.
Miłej, długiej przygody z role playing games. 

Jeżeli przez przeoczenie lub jakiekolwiek zaniedbanie niechcący wykazałem jakiekolwiek odchylenie seksistowskie, rasistowskie, kulturowe, nacjonalistyczne, regionalne, intelektualne, socjoekonomiczne, etnocetrystyczne, fallocentryczne, heteropatriarchalistyczne lub inne, jeszcze nie nazwane - przepraszam i czekam na wszelkie sugestie dotyczące możliwości naprawienia moich błędów. 
James Finn Garner - Politycznie poprawne bajki na dobranoc.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget