Dungeons & Dragons i jego elektroniczne adaptacje. Lata osiemdziesiąte cz. 3

Akalabeth: World of Doom
Lata osiemdziesiąte były prekursorskimi początkami gier cRPG. Wiele z nich wyznaczało te elementy, które w grach funkcjonują po dziś dzień.
Szczególną uwagę warto zwrócić na D&D28b, grę początkowo dystrybuowaną przez samego autora oraz trudno dostępne programy użytkowe SSI Dungeon Master Assistant, które ukazały się już końcem lat osiemdziesiątych.


Dungeons & Dragons Computer Labyrinth Game 

Pierwsza hybrydowa gra oparta na licencji Dungeons & Dragons łącząca grę planszową i elektronikę w jednym. Gra powstała w 1980.
Fragment opisu Mattel (wydawcy gry):
A GAME OF STRATEGY
Play alone or against a rival warrior and the dragon computer. 2 skill levels.
A GAME OF SKILL
Find your way through the labyrinth on a touch-sensitive electronic board. Electronic sounds help you locate labyrinth walls. Walls shift with each new game.
A GAME OF ADVENTURE
Watch out! Electronic sounds tell you the dragon is after you. Find and steal the treasure before the dragon gets you, and you win!
GAME INCLUDES:
4 diecast metal playing pieces --
2 warrior figures approx 1.5" (3.7 cm) tall,
1 dragon figure 2.3" (5.8 cm) tall, and
1 treasure piece 1.2" (3.1 cm) by .68" (1.7 cm) by .7" (1.8 cm).
3 plastic markers -- 2 for secret rooms, 1 for treasure room.
50 plastic wall pieces to mark walls.
Storage dungeon for game pieces and instructions.
Playing instructions.
Na boardgamegeek znaleźć można znacznie więcej zdjęć i informacji. Dungeons & Dragons Computer Labyrinth Game jest jeszcze do nabycia za kilkadziesiąt dolarów na platformach aukcyjnych.

Akalabeth: World of Doom
D&D28b a właściwie Akallabêth: World of Doom to kolejna gra aspirująca do miana pre-Ultimy. Jej pierwsza wersja została wydana w roku 1979 przez Richarda Garriotta, jednak około roku 1981-1982 została wydana komercyjnie na komputery Apple II (prawa do niej zakupiła firma California Pacific Computer Company).
Autor pierwotnie nazywał grę D&D28b, czyli dwudziestą ósmą, inspirowaną Dungeons & Dragons grą, jaką napisał. Akcja gry obraca się wokół Lorda Britisha (alter-ego autora), który daje graczowi za zadanie zabicie dziesięciu coraz potężniejszych potworów.
Grę wyróżniały dwa elementy. Po pierwsze gracz musiał zdobywać pożywienie ( pierwszy survival game:) oraz używanie elżbietańskiego języka w komunikatach wyświetlających się nam na ekranie.
Więcej informacji na Wiki Ultimy, warto choć zapoznać się z podręcznikiem do gry.

Mattel's Dungeons and Dragons

W czasach kiedy u nas królowały rosyjskie "jajka" na zachodzie można było pograć w Dungeons & Dragons na ówczesnym handheldzie. Już w 1981 roku. Więcej szczegółów na stronie muzeum.


Advanced Dungeons and Dragons: Cloudy Mountain

4 kilobajtowy cartridge na platformę Intelivision z 1982 roku, wydany również przez Mattela.
Więcej informacji na temat tej gry znaleźć można na wiki.
Rozgrywka toczy się wokół poszukiwań dwóch fragmentów korony w losowo generowanym labiryncie.

In Advanced Dungeons & Dragons, the player must collect necessary items like a boat and keys to cross difficult terrain, to reach the resting place of a broken crown and restore the crown. During the game, the player will cross randomly generated rooms and corridors, and fend off monsters. The player's main weapons are arrows, which are launched by pressing the number-pad keys on the Intellivision controller.

Tunnels of Doom
Gra stworzona przez Kevina Kenneya w 1982 roku, luźno oparta na D&D przeznaczona na platformę TI-99/4A. Uznawana jest za jeden z pierwszych cRPG z graficznym interfejsem, a wiele z jej elementów powielane było później przez kolejne cRPG.
Kontrolowano  cztery postacie. W grze mieliśmy cztery klasy postaci: wojownik, czarodziej, złodziej i hero. Przed otworzeniem drzwi do lokacji można było nasłuchiwać, czy wewnątrz nie ma potworów. Duża różnorodność broni i zbroi, w tym magicznych przedmiotów, których działanie gracz musi rozszyfrować. Fontanny na każdym z dziesięciu poziomów, których użycie daje różne elfekty jak w Labiryncie Śmierci itp.
Na stronie Harmlession znajdziecie emulator.


Advanced Dungeons and Dragons: Treasure of Tarmin

Sequel Advanced Dungeons and Dragons: Cloudy Mountain, którego celem jest zdobycie skarbów Minotaura pilnującego labiryntu w tytułowym Tarmin. Widok 3D, niekończąca się rozgrywka to kolejne elementy po dziś dzień wykorzystywane przez komputerowe gry fabularne.
Więcej informacji na wiki. Wydano ją w 1983 roku.


Dungeons & Dragons Pinball
Dungeons & Dragons Pinball został wykonany i sprzedawany przez Bally Midway Manufacturing Company w 1987 roku.
Specyfikacja, fotografie w  Internet Pinball Database









1988

Pool of Radiance
Platformy: AmigaApple IIC64MS-DOSApple MacintoshNESPC-9800
Setting: Forgotten Realms
Origins Award za "Best Fantasy or Science Fiction Computer Game of 1988".
Warto wspomnieć, że historia zatoczyła koło i na podstawie gry komputerowej powstał moduł do AD&D o nazwie Ruins of Adventure oraz trylogia Poll of Radiance

Heroes of the Lance
Setting: Dragonlance
Gra z 1988, nie bazująca na silniku gry Pool of Radiance (widok jak w platformówkach). Opierała się o dodatek Dragons of Despair, książkę do Dragonlance Dragons of Autumn Twilight.
Download: clasic PC games

1989
Druga część Heroes of the Lance
Platformy: Home computers, NES
Setting: Dragonlance
Download: squakenet




Setting: Forgotten Realms
Download: squakenet







Druga część Pool of Radiance. Wprowadzono profesje paladyna i rangera.
Setting: Forgotten Realms
Download: icestorm9999

Dungeon Masters Assistant, Volume I: Encounters: to program użytkowy dla MG z 1989 roku, pozwalający na generowanie losowych spotkań z potworami oraz skarbów. Platformy: Amigę, Apple II, Commodore 64 i IBM.
Download: freegame


Dungeon Master's Assistant: Volume II - Characters & Treasures
Druga część narzędzia dla MG.
Platformy: Apple II/IIGS, Commodore C64/128, PC (DOS)
Download: icestorm








Ilustracje: 
www.en.wikipedia.org.
www. boardgamegeek.com, 
www.pinballrebel.com

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget