Dungeons & Dragons i jego elektroniczne adaptacje - dnd

Swego czasu przyglądałem się elektronicznym adaptacjom Dungeons & Dragons. Sporządziłem nawet listę gier i programów powstałych w oparciu o sztandarowy produkt TSR i WotC. Od momentu publikacji na łamach Polygamii i moim starym bloga upłynęło dobrych kilka lat. Pojawiło się wiele nowych gier i odnaleziono trochę archeologicznych ciekawostek - jak chociażby wideo wywiad z twórcami pierwszej gry cRPG na bazie Dungeons & Dragons, który możecie zobaczyć poniżej.
Lata siedemdziesiąte były pionierskie dla gier wideo, jednak w starych grach można znaleźć elementy komputerowych gier fabularnych, które przetrwały po dziś dzień. Warto im przyjrzeć się bliżej.


dnd 

dnd zostało napisane w języku TUTOR w systemie PLATO w 1974 - 1975 roku przez Gary'ego Whisenhunt i Ray'a Wood z Southern Illinois University.
dnd tak naprawdę było trzecią grą w stylu dungeon crawl. Pierwsza gra o nazwie pedit5 , została usunięta zaledwie kilka miesięcy po stworzeniu, podobnie jak i druga gra o nazwie m199h. Jednak dopiero dnd zaczęło czerpać rozwiązania mechaniczne z Dungeons & Dragons, by nie wspomnieć o samej nazwie.
W późniejszych latach (1976-1985) Dirk Pellett z Iowa State University i Flint Pellett z University of Illinois dokonali istotnych ulepszeń w dnd.

W wielopoziomowym Whisenwood Dungeon (kontaminacja od nazwisk autorów) ukryto Gralla i Kulę (Grall & The Orb). Widok z góry przedstawiał tylko fragment całości podziemi. W klawiaturze PLATO używano klawiszy W, A, X, D (strzałki UP, LEFT, DOWN i RIGHT) oraz  HELP, DATA, NEXT i BACK.
Wraz z rozwojem postaci, gracz nabywał nowe czary, broń i przedmioty. To pierwsze rozwiązanie w grach, które pozwalało kupować przedmioty, bronie, zbroje i mikstury.
Po opuszczeniu lochu można było regenerować siły i czary - ta koncepcja nazwana Excelsior Transporter weszła również na stałe do komputerowych gier fabularnych - pozwalało szybko zejść do lochu, bez marnowania czasu granie w poziomach, które gracz już przeszedł.
Po raz pierwszy w grach pojawił się tak zwany "boss", czyli unikalny i szczególnie wymagający przeciwnik. Był nim Złoty Smok (Golden Dragon) strzegący wspomnianej kuli (The Orb).

Wywiad z twórcami dnd, przeprowadzony w roku 2012 przez RPG Fanatic (jego uzupełnienie znajdziecie na stronie RPG Fanatic - zawiera informacje nie zawarte w wideo). Kolejny, znacznie krótszy, datowany na rok 2007 przeprowadzono na łamach Armchair Arcade.


Jeżeli przez przeoczenie lub jakiekolwiek zaniedbanie niechcący wykazałem jakiekolwiek odchylenie seksistowskie, rasistowskie, kulturowe, nacjonalistyczne, regionalne, intelektualne, socjoekonomiczne, etnocetrystyczne, fallocentryczne, heteropatriarchalistyczne lub inne, jeszcze nie nazwane - przepraszam i czekam na wszelkie sugestie dotyczące możliwości naprawienia moich błędów. 
James Finn Garner - Politycznie poprawne bajki na dobranoc.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget