Cyberpunk 2013, 2020, 2077 - rocznice, generatory, indeks publikacji


Styl ponad Istotą Poza jest wszystkim Żyj na Krawędzi


Cyberpunk 2020 liczy sobie już dwadzieścia pięć lat. Pierwsza edycja tej gry ukazała się w roku 1988 i dla odróżnienia z drugą, poprawioną edycją (własnie, wydaną w 1990 roku) nazywana była CP 2013 lub OBB (Original Black Box).

10 lat temu ukazała się trzecia edycja tej gry - Cyberpunk v3.0.

20 lat temu w Polsce, dzięki Copernicus Corporation ukazała się polska edycja tej gry. Była dodrukowywana trzykrotnie, ostatnie wznowienie miało miejsce w roku 2011.  Łącznie opublikowano jedenaście polskojęzycznych dodatków do tej gry.
Obok Warhammer Fantasy Roleplay z MAGa, Dungeons & Dragons z ISA była to wtedy jedna z największych linii wydawniczych w Polsce.
Niestety próba reaktywacji linii wydawniczej (2014) za sprawą finansowania społecznościowego zakończyła się kompletnym fiaskiem. Chromebook 2 zebrał na jednej z polskich platform finansowania społecznościowego raptem ...1 % wymaganej kwoty.

CD Projekt (seria Witcher) pracuje obecnie nad grą wideo osadzoną w realiach świata gry wykreowanego przez Mike Pondsmitha (autora CP). Równolegle swoją wizję cyberpunkowego świata rozwija Pondsmith i istnieją potwierdzone przesłanki, że wraz z premierą gry wideo będzie miało miejsce wydanie nowej edycji gry fabularnej. Opowiadał już o tym Maciej Iwiński (współzałożyciel i obecny prezes Marcin Iwiński) trzy lata temu, przy okazji wywiadu udzielonego na E3 redakcji Polygon.


Nie można zapomnieć o jednej z z ciekawszych inicjatyw fanowskich, jaką była Polska 2020 - podręcznik dodatkowy opisujący nasze polskie realia w roku 2020. Nie został nigdy wydany przez Copernicus Corporation, zaś za jego powstanie odpowiadają ludzie związani z portalem Night City Limits.

Pojawiały się crossovery łączące CP 2020 z takimi grami jak Wampir Maskarada, czy Zew Cthulhu.

W Polskich pismach z ubiegłego wieku dotyczących gier fabularnych pojawiło się sporo dodatkowych materiałów dotyczących Ceyberpunk 2020. Firma Ianus Games opublikowała łącznie 16 dodatków łączących świat przyszłości z elementami nadnaturalnymi jak wampiry, wilkołaki (patrz indeks).

Autor Stephen Billias napisał dwie książki osadzone w realiach CP 2020 : The Ravengers (1995) i Holo Men (1996)

Wydawnictwo Wizards of the Coast wydało kolekcjonerską grę karcianą pt. Netrunner (1996), w znacznym stopniu nawiązującą do uniwersum CP2020.

Social Games wydało dwie edycje kolekcjonerskiej gry karcianej dla dwóch graczy zatytułowanej Cyberpunk: The CCG. Pierwsza edycja licząca sobie 305 kart została zaprezentowana podczas konwentu Gen Con SoCal. Po trzech miesiącach w lutym 2004 roku ukazała się druga edycja licząca sobie 365 kart.

Gra zdobyła nagrodę Origins Gamers' Choice Award w kategorii Najlepsza Gra RPG Science-Fiction w roku 1989.

Interlock 1, Interlock 2.0, FUZION

Gra Cyberpunk zasilana była mechaniką Interlock (w Polsce poznaliśmy ją w wersji 2.0) Wersję mechaniki z 1998 roku (w pierwszym wydaniu gry) określa się jako Interlock 1.
Interlock to świetna, prosta, przyjazna graczom mechanika, która niewątpliwie wywarła na mnie i mój styl prowadzenia duży wpływ. Ta niezwykle intuicyjna mechanika ma więcej zalet, niż wad i po dziś dzień zabawa z użyciem jej elementów sprawia mi masę frajdy.
Działa "Szybko i Skutecznie" jak zatytułowany jest jeden z rozdziałów CP2020.

Podstawowa różnica pomiędzy pierwszym, a drugim Interlockiem to lista umiejętności, która została zwiększona z 43 do 89.
Zmieniono (bądź dodano nowe) zasady:
- tworzenia postaci,
- rozstrzygania starć (Strzelanina Piątkowej Nocy)
- zasady gry w Sieci
- dodano obszerne informacje ekwipunku ( broń, cybernetyka i elektronika).

FUZION (funkcjonujący w CP v3) to nieco odmienna mechanika od Interlocka.
Dotychczasowe zdolności zastąpiły Perks, Talents i Skills. W dół przesunęła się wartość liczbowa przeciętnych współczynników (w porównaniu z Interlockiem) Przeciętna postać ma 3 punkty, heroiczna wartość to 5-6. 7-8 to wartości legendarne, a powyżej 9 mamy do czynienia z nadczłowiekiem. Jak nietrudno się domyślić przy skali 1-10 oznacza to nie mniej nie więcej jak większą śmiertelność BG na sesji. Zwłaszcza, że pula punktów tworzenia postaci nie jest zbyt duża.
Nadal mamy do czynienia z znanymi cechami, jednak inaczej pogrupowanymi:
  • Physical Group [Constitution (CON); Strength (STR); Body (BODY)]
  • Mental Group: [Intelligence (INT);Willpower (WILL);Presence (PRE) (or Personality (PER) or Cool (COOL)] 
  • Combat Group [Technique (TECH); Reflexes (REF); Dexterity (DEX)] 
  • Movement Group [Movement (MOVE)]
Różnorakie wersje FUZION możecie pobrać ze strony Transfuzion.

Świat gry

Uniwersum gry jest dystopiczną wizją przyszłości osadzoną w roku 2020. Domyślną areną rozgrywanych przygód, opisaną w podręczniku podstawowym gry, są Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Późniejsze dodatki uzupełniły opis świata przyszłości o charakterystykę pozostałych regionów geopolitycznych. Prezentowaną wizję charakteryzuje większość klasycznych elementów prozy cyberpunkowej, w tym dynamiczny rozwój technologiczny, głębokie rozwarstwienie społeczne i duży wpływ ponadnarodowych korporacji na ekonomię i politykę międzynarodową. Napisaną w 1990 roku prognozę wydarzeń do roku 2020 cechuje jednak szereg nietrafionych założeń i predykcji, nadając prawdopodobnej niegdyś wizji przyszłości charakter historii alternatywnej.
Gracze wcielają się w rolę cyberpunków - anarchizującej grupy społecznej łączącej ludzi o różnorodnym pochodzeniu etnicznym, społecznym i zawodowym. Jedynym elementem definiującym cyberpunka w CP2020 jest styl życia postaci, wyrażający w trzech tzw. Zasadach Cyberpunka:
Styl ponad Istotą - działania powinny być widowiskowe, nawet jeśli nieskuteczne
Poza jest wszystkim - wizerunek cyberpunka powinien zawsze sugerować najlepszego człowieka w branży
Żyj na Krawędzi - życie powinno być intensywne i ryzykowne, wypełnione przełamywaniem własnych słabości i ograniczeń
Zasady te określają jednocześnie charakter scenariuszy będących zwyczajowym tematem gry.
By sprostać wyzwaniom życia na Krawędzi cyberpunki chętnie modyfikują swe ciała przy pomocy najnowocześniejszych technologii. Najobszerniej opisaną (a jednocześnie najpopularniejszą w świecie gry) grupą są implanty cybernetyczne - zespalane z układem nerwowym urządzenia mechatroniczne, zastępujące naturalne narządy lub rozbudowujące je o nowe funkcje. Modyfikacje te (często nielegalne) pozwalają m.in. na uzyskanie nadludzkiej siły i szybkości, rozbudowanie możliwości zmysłów lub sterowanie komputerami przy pomocy myśli. Mniej popularna lecz równie rozwinięta jest transplantologia narządów naturalnych jak i transgenicznych. W ograniczonym zakresie możliwe są także modyfikacje genetyczne tkanek pacjenta, pozwalające na egzotyczne modyfikacje wyglądu takie jak porastanie futrem.
Ważnym elementem świata gry jest globalna sieć internetowa, zwana w skrócie Siecią. W roku 2020 ma postać postać bezkresnej rzeczywistości wirtualnej, w której wszelkie dane przedstawiane są w postaci trójwymiarowych brył i symboli o dowolnej złożoności. Użytkownik może swobodnie poruszać się w wirtualnej przestrzeni wchodząc w interakcję z interesującymi go obiektami. Korzystanie z Sieci jest możliwe dzięki modemom sieciowym (deckom) wyposażonym w gogle 3D lub przy pomocy złącz interface'u - implantów neuralnych pozwalających na bezpośrednie przesyłanie sygnałów elektrycznych do mózgu. Ta ostatnia metoda, choć oferująca najrealniejsze doznania i największy komfort pracy, niesie ze sobą ryzyko śmierci w przypadku ataku nielegalnego wirusa zwanego czarnym LODem.
Akcja drugiej edycji Cyberpunka przenosi się o 7 lat do przodu (rok 2020) z uwzględnieniem wydarzeń , które zaszły w realnym świecie - patrz kalendarium poniżej.
Wydana w 1997 roku dwuczęściowa kampania Firestorm, będąca jednocześnie ostatnim oficjalnym dodatkiem do gry, symbolicznie zamykała linię wydawniczą przedstawiając wydarzenia prowadzące do zniszczenia świata gry w wyniku wojny. 

Spiritum movens CP v3 jest kampania Firestorm (ostatnia jaka ukazała się do CP2020), która przedstawia nam upadek świata  wraz z wybuchem Czwartej Wojny Korporacyjnej. Konflikt, który rozegrał się na Ziemi i w kosmosie z użyciem broni konwencjonalnych i masowego rażenia odmienił zupełnie oblicze świata. Zniszczone miasta są odbudowywane przez nanokonstrukty, samo Night City rozrosło się do monstrualnych rozmiarów, zajmując prawie całe zachodnie wybrzeże dawnego USA.

Generatory 


Lista  publikacji, które ukazały się do Cyberpunka  jest niezwykle rozległa, poniższa może nie wyczerpywać tematu. Zainteresowanych odsyłam do strony Datafortress2.0.2.0., działającej od 1996 roku w niezmienionej prawie formie graficznej. 

R.Talsorian Games

Cyberpunk 2013 - CP3001
Cyberpunk 2020 - CP3002
Cyberpunk 2020 Boxed set - CP3002
Bartmoss Guide to the Net - CP3231
Blackhand's Street Weapons - CP3461
Chrome 1 - CP3701
Chrome 2 - CP3171
Chrome 3 - CP3331
Chrome 4 - CP3471
Chrome 1/2 - RTG3493
Chrome 3/4 - RTG3511
Corporate Report: 1 - CP3111
Corporate Report: 2 - CP3151
Corporate Report: 3 - CP3161
Cybergeneration (1st edition) - CP3251
Cyberpunk Character Sheets - CP3321
Cyberpunk Game Shield - CP3801 
Deep Space - CP3211
Edgerunners Inc.- CP3391
Euro Source - CP3901
Euro Source Plus - CP3421
Eurotour - CP3131
Firestorm: Shockwave - CP3491
Firestorm: Stormfront - CP3481
Hardwired - CP3201
Home of the Brave - CP3221
Land of the Free - CP3231
Listen up you Primitive Screwheads - CP3291
Live and Direct - CP3431
Maximum Metal -CP3191
Near Orbit - CP3301
Neo Tribes - CP3371
Night City - CP3501
Pacific Rim - CP3311
Protect and Serve - CP3171
Rache Bartmoss Brainware Blowout - CP3521
Rockerboy - CP3401
Rough Guide to the UK - CP3281
Solo of Fortune - CP3101
Solo of Fortune 2 - CP3361
Tales From Forlorn Hope - CP3121
When Gravity Fails - CP3601
Wild Side - CP3271
Mekton tie-ins
Roadstriker II - MK1102
Starblade Battalion - MK1211

Ianus Games (Dream Pod 9) [1993-1995]

Bloodlust - ICP108
Crashpoint - ICP112
Dark Metropolis - ICP116
Grimms Cybertales - ICP110
Home Front - ICP119
King of the Concrete Jungle - ICP106
Media Junkie: Take 1 - ICP107
Media Junkie: The Final Cut - ICP114
Necrology: And Now I Lay Me Down... - ICP104
Necrology: Immortality... - ICP105
Necrology: Of Life, Death and Afterwards... - ICP102
Nights Edge - ICP101
Playground - ICP115
Premature Burial - ICP117
Remember Me? - ICP118
Sub Attica - ICP120
Survival of the Fittest - ICP103

Atlas Games [1992-1993]

All Fall Down - AG5040
Bonin Horse - AG5050
Cabin Fever - AG5065
Chasing the Dragon - AG5035
Chrome Berets - AG5025
Green War - AG5055
Night City Stories - AG5005
Northwest Passage - AG5070
Streetfighting - AG5020
The Arasaka Brain Worm - AG5000
The Osiris Chip - AG5010
Thicker Than Blood - AG5045

West End Games

Alice through the Mirror Shades - (Paranoia crossover) WEG 12017

Gold Rush Games

Cyberpunk: Night City Trax - (original instrumental music by Erich Izdepski) GRG-C001 [new link!]

Warner Books - Aspect Science Fiction

Novels
The Holomen by Billias, Stephen
The Ravengers by Billias, Stephen

Magazines

Edgerunner Issue 1
Interface Issue 2, July 1989 (formerly Edgerunner) [IMAGE]
Interface Vol 1, Issue 1
Interface Vol 1, Issue 2
Interface Vol 1, Issue 3
Interface Vol 1, Issue 4
Interface Vol 2, Issue 1
Interface Vol 2, Issue 2
Punk '21 Vol 1, Issue 1
Punk '21 Vol 1, Issue 2
Punk '21 Vol 1, Issue 3 [IMAGE]
White Wolf Issue #36, 37, & 38 (articles)



Grenadier Miniatures


Boxed Sets
Cyberpunk - 3005-F
Edgerunners - 3006  
Blister Packs
Maelstrom Gangers - 3401
Solo's - 3402
Rockers - 3403
Nomads - 3404
Cops - 3405
Voodoo Boys "Gangers" - 3406
The Bozos - 3407 

Soldiers and Swords Miniatures
Blister Packs
Rockers - 135001
Netrunners - 135002
Solos - 135005
Corporates - 135006

Chessex

Dragon Skins Cyberpunk1 - 8025
Dragon Skins Lazarus Corp Briefing - LE002
Dragon Skins Militech - 8027

Other
Cyberpunk Cloistered Pin [IMAGE]
Cyberpunk Jacket
Cyberpunk T-Shirt

Polskie tłumaczenia dodatki do CP 2020 (Copernicus Corporation)

Kosmiczna Otchłań Deep Space 1993
Słuchajcie, głąby! Listen Up, You Primitive Screwheads! 1994
Mordercza Stal Blackhand's Street Weapons 2020 1994
Chromebook Chromebook  1991
Chromebook 2   Chromebook 2  1992
Maximum Metal Maximum Metal  1993
Neoklany  Neo Tribes 1994
Night City Night City 1991
Chronić i Służyć Protect & Serve 1992
Solo Of Fortune Solo of Fortune 1994
Dzika Strefa Wildside 1993








I na koniec. Film emitowany w polskiej TV końcem ubiegłego wieku, przeniesiony z VHS na YT dzięki +Greg „Proxy” Gentoo .


Znajdź różnice pomiędzy dwoma obrazkami.


Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget