Węgierski RPG: M.AG.U.S. Pitaval RPG #3


Photo: Mentálcsavar Klub

Niektórzy z Was znają, bądź słyszeli o M.A.G.U.S. - węgierskiej grze fabularnej, swego czasu niesamowicie popularnej na Węgrzech. Pierwsze wzmianki o grze pojawiły się (jeśli mnie pamięć nie myli) już w Magii i Miecz.

W czasach kiedy u nas pojawiły się Kryształy Czasu na Węgrzech niesamowitą popularnością cieszyły się fabularne gry spod znaku fantasy (grano tam między innymi w: Auvron, Kodeks, Kojot, Kasz, Nemundir czy Requim).

M.A.G.U.S. na Węgrzech doczekał się aż siedmiu edycji i wielu licznych dodatków. Określany był jako węgierskie D&D. Świat gry Ynes przypominał renesansową Europę zdominowaną przez rasę ludzi. Powstał w oparciu o opowiadania rożnych węgierskich autorów.
Jak na swe czasy był dosyć ciekawy i innowacyjny - niech wspomnę o sześciu systemach magii, w tym "mosaic-magic", czyli składanie czarów jakie znaliśmy z 1993 roku z cRPG Dungeon Master czy Ars Magica. 

Logo M.A.G.U.S.
Edycje M.A.G.U.S.: 
1st ed by Csanád Novák, Zsolt Nyulászi (1993) Valhalla Páholy LLC
2nd "SUMMARIUM" ed (1996)
3rd "Első Törvénykönyv" ed (1997)
4th "új Tekercsek" ed (1999)
5th "M.a.g.u.s. d20" ed (2004) INOMI Publishing
6th "új Törvénykönyv" ed (2007) "Mazsola" Húsáru és Delikát Trade LLC "Mazsola" Húsáru és Delikát Trade LLC Tuan Publishing

Informacje o węgierskich grach fabularnych są ogólnie dostępne w angielskojęzycznej sferze sieci, więc przejdę do smutniejszej części gry M.AG.U.S.

Wydawca / właściciel M.AG.U.S. po kilku podatkowych oszustwach (pod różnymi nazwami) uciekł do Nowej Zelandii (około 1998 chyba), pozostawiając ogromne długi w drukarniach i wiele niezapłaconych rachunków / faktur na rzecz autorów, grafików.
Po kilku próbach ożywienia marki, prawa autorskie książki były sprzedawane do kogoś zwanego Mr. X około 2003 roku (tak naprawdę, to był jego nick).

Mr. X opublikował kilka nowych powieści i wznowień, jednak rozwój MAGUS d20 (nowszej inkarnacji gry w tym samym czasie) doprowadził wydawnictwo do bankructwa.
Okazało się, że znaki handlowe sami zostały sprzedane komuś innemu, co spowodowało impas pomiędzy właścicielami znaków towarowych i praw autorskich do książek. Żaden z nich nie mógł nic zrobić bez drugiego, w konsekwencji czego nie osiągnięto kompromisu.

Oliwy do ognia dolały kłótnie publiczne i fani M.A.G.U.S.a. wykruszali się na przestrzeni lat. Kiedy wszystkie prawa były w jednej ręce, została tylko garstka ludzi (być może  do 2000 graczy). Zaś restart marki był kilkukrotnie opóźniany.
M.A.G.U.S. miał jednak swoje złote lata na Węgrzech.

Gry tego typu pozostają jednak na lata w pamięci fanów. W ubiegłym roku na Savage Worlds License Fan opracowano Test Drive o nazwie Savage Ynes.
Wegierski, prosty język...

Piszok Gazdag* (K, Nemes vagy Gazdag): A kezdő pénzmennyiséged ötszöröse a szokásosnak,
250K pénznyi éves bevételed van. [Filthy Rich]
Rákendról! (T, Lövészet d8): A sorozatlövés módosítója csak -1 (-2 helyett). [Rock and Roll!]
Szakértő (L, Hivatásos a tulajdonságban): A tulajdonság d12+2-re nő. [Expert]
Szent/Szentségtelen Harcos* (K, Misztikus Háttér (Csodák), Ler d8, Hit d6): 1 Erőpontért a gonosz
lényeket Lelkierő-próbára kényszerítheted, amit ha elbuknak, akkor Kábultak lesznek. 1-es dobás
esetén az extrák meghalnak, a dzsókerek 1-et sebződnek. Lényenként 1 Erőpontba kerül.
[Holy/Unholy Warrior]
Szerencsés* (K): +1 Szerencsepont minden játékalkalommal. [Luck]
Taktikus (T, Hős, Int d8, Parancsnoklás) Csatánként egyszer egy Ismeret (harcászat) dobással ráadás kezdeményezés-kártyákat kaphat, amit tetszőleges átadhat a társainak. [Tactician]
Teljesen Higgadt (T, Higgadt): Három kártya közül a jobbik szerint cselekszel. [Improved Level
Headed]
Tolvaj* (K, Ügy d8, Mászás d6, Zárnyitás d6, Lopózás d8): +2 a Mászás-, Zárnyitás-,
Lopakodás- és a mások megtévesztését célzó dobásokhoz, valamint a csapdák érzékeléséhez és
hatástalanításához. [Thief]
Tudós* (K, d8 az érintett képzettségekben): +2 két különböző Ismeret képzettségre. [Scholar]
Új Erő (K, MH): A karakter megtanul egy új Erőt. [New Power]
Varázsló* (K, MH (mágia), Int d8, Ismeret (misztikus) d8, Varázslás d6): Minden, a
Varázslás próbán dobott Ráadás 1 Erő ponttal csökkenti a varázslat költségét. [Wizard]
Veszélyérzet (K): Dobhat Észlelést -2-vel, hogy észrevegye a meglepetésbő támadókat, veszélyeket. [Danger Sense]
Vezéregyéniség
(V, Parancsnoklás) Beosztottjainak csoportos dobáskor kapott
Dzsóker-kockája egy d10 (d6 helyett). [Leader of Man]
Vezetői Érzék (K, Ler d8, Parancsnoklás): A vezető Szerencsepontot adhat át az egységeinek.
[Natural Leader]
Visszavonulás (K, Ügy d8): Sikeres Ügyesség- dobás esetén a karakter nem kap szabad támadást
egy vele közelharcban álló ellenféltől, amikor eltávolodik tőle. [Extraction]
Vonzó* (K, Egs d6): +2 Karizma [Attractive]
Zúzógép (T, Ökölvívó): A pusztakezes támadások emelés esetén jelentkező bónusz sebzés-kockája
d8 (d6 helyett) [Bruiser]

Fragment pochodzi z Test Drive Savage Ynes

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget