The Fantasy Trip i bonus: Pitaval RPG

Dzemeukis przy okazji omawiania książki Shannona Appelcine'a pt. Designers&Dragons '70-'79 jako jeden z pierwszych w Polsce wspomniał o grze TFT, czyli The Fantasy Trip.
Warto dowiedzieć o tej grze nieco więcej, bowiem TFT określany jest jako protoplasta Generic Universal Roleplaying System (G.U.R.P.S) zaś znana w dziewięćdziesiątych latach firma Steve Jackson Games powstała z Metagaming, czyli firmy autorów The Fantasy Trip.
Ale i sam G.U.R.P.S. jest traktowany u nas po macoszemu i nigdy nie doczekał się większej popularności.
Sądzę, że głośniej było o G.U.R.P.S, kiedy to MAG sygnował jego wydanie po polsku w dziewięćdziesiątych latach niż obecnie.

Niektórzy mogą nie wiedzieć jednak w Polsce w 1993 roku ukazały się gry z serii Micro Gaming pod tytułami: Potyczka, Mag i Śmiertelna Próba wydane przez Sferę. 

Potyczka – fantastyczna gra planszowa polskiego wydawnictwa Sfera, będąca symulacją pojedynków wojowników, bestii i rycerzy. Gra łączy ze sobą elementy fantastyki i taktyki. Losy wojowników zależą od obranej taktyki, wybranej broni i zbroi.
Gracz do dyspozycji ma arsenał broni siecznej, obuchowej i dystansowej. Wraz z heksagonalną planszą gracz otrzymuje żetony przedstawiające pojedynczych wojowników posiadających indywidualne cechy określone punktami: siłę oraz zręczność.
Walorem gry jest to, że została pomyślana w sposób taki aby mogła być wykorzystana w innych grach fabularnych, jako naturalny system prowadzenia i rozstrzygnięcia walki.
Do gry ukazały się dwa samodzielne uzupełnienia:
Mag
Mag jest samodzielną grą, w której walki toczą magowie. Może zostać użyta do rozbudowania systemu walki w grze "Potyczka" o zdolności magiczne. W instrukcji podane są listy przysługujących czarów.
Śmiertelna Próba
Śmiertelna próba jest dodatkiem do obu gier: Mag i Potyczka określającym zasady pozwalające na skompletowanie drużyny i penetrację labiryntu pełnego skarbów ale i broniących ich bestii.
Wikipedia

Czyżby zatem wypadało zrewidować historię RPG w Polsce? I Potyczkę określać jako pierwszą grę fabularną ? Wszak Potyczka ukazała się na rok przed WFRP PL? 
Nie do końca, bowiem mowa o Melee, nie o wersji Advanced, których pełna wersja liczyła sobie trzy broszury: Advanced Melee, Advanced Wizard i In the Labyrinth: Game Masters' Campaign and Adventure Guide. 
Oczywiście stopniowo obrosły one w dodatki charakterystyczne dla ówczesnych gier fabularnych jak Tallenkar's Lair, Zasłonki MG itp.
Czy Steve Jackson i Howard Thompson założyciele firmy Metagaming wiedzieli o polskiej edycji ?
Nie jestem pewien, a raczej wątpię.

Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o tych grach, zajrzyjcie na jedną z najstarszych stron poświęconych starym polskim grom (nie tylko fantastycznym) - Gniazdo.


W internecie jest sporo stron i informacji poświęconych The Fantasy Trip, nieco trudniej ją zdobyć oryginał, a przede wszystkim są dosyć drogie. Koniec, końców nabyłem ją w Birmingham i zapoznałem się z większością ważniejszych opracowań w tej serii.

W sieci poza angielskojęzycznymi zasadami tej gry znajdziecie o niej masę informacji na różnorakich stronach i witrynach.
Począwszy od obfitych informacji w angielskiej Wikipedii na temat The Fantasy Trip oraz serii MicroGame. Oczywiście Board Game Geek i RPG Geek zawiera całe listy publikacji, są jednak i takie ciekawostki jak pamiętnik projektancki Steve Jacksona, listy Howarda Thompsona (patrz ilustracje poniżej), opinia Jamesa Maliszewskiego o TFT, a nawet znajdziecie świat Tekumel na TFT na stronie Bretta Slocum'sa. Zainteresowani grami Howarda Thompsona, znajdą je na Board Game GeekRPG Game Geek oraz RPG Index.
Uzupełnieniem linków, informacji mogą być jeszcze kolejne strony:



Pitaval RPG

Jedną z takich właśnie mikroprzygód był Treasure of the Silver Dragon (1980), który wart jest szerszej wzmianki, ponieważ był reklamowany w niecodzienny sposób: poprzez nawiązanie do poszukiwania skarbu w prawdziwym świecie. Czytelnicy, którzy znaleźli w książce wskazówki, mogli odkryć rzeczywisty skarb i otrzymać czek na 10 000 dolarów od wydawcy, czyli Metagaming. Był to prawdopodobnie najwcześniejszy z kilku dużych konkursów, które zostały zorganizowane w latach 80' przez branżę gier fabularnych...

Dla odmiany Złoty Jednorożec, który był skarbem poszukiwanym w kolejnej odsłonie konkursu i promował szóstą z mikroprzygód, Treasure of Unicorn Gold (1981), nie został nigdy odnaleziony. Wyżej wspomniany Howard Thompson, jedyna osoba, o której wiadomo, że zna miejsce jego ukrycia, przestał odbierać telefony i zniknął.
Szukając spisków można pomyśleć, że Thompson zniknął wraz ze złotem jednorożca...

Warto jednak też wspomnieć, że mniej więcej w tym samym czasie nie sfinalizowano sprzedaży marki The Fantasy Trip za ćwierć miliona dolarów, a Thomson napisał tylko dwie części z zamówionych kampanii przez Gamelords. I jak wspomina Dzemeukis słuch o nim zaginął.
W 1984 roku nagroda miała zostać rozlosowana pomiędzy uczestników poszukiwań (patrz karta poszukiwacza na zdjęciu powyżej) W przeciwieństwie do Treasure of the Silver Dragon (1980),  nie natknąłem się na wzmianki kto zgarnął nagrodę - najprawdopodobniej jej nie rozlosowano po 1984 roku.
On 1 January 1982, Thompson created Games Research Group, Inc., which was initially part of Metagaming. On April 16, 1982, Thompson let his two wargame designers go, allowing them to work as freelancers for Games Research Group instead of working as employees. In April 1983, Metagaming ceased operations and Thompson left the industry; Steve Jackson tried to purchase The Fantasy Trip from Thompson, but Jackson declined the offered price of $250,000. Thompson promised to return to the field to produce computer games, but by 1984 he stopped returning phone calls and has subsequently disappeared entirely.
Thompson wrote MicroQuest #3 Treasure of the Silver Dragon (1980) and MicroQuest #6 Treasure of Unicorn Gold (1981) for The Fantasy Trip and marketed each of them linked to a real treasure hunt where readers could find out the clues in the books and receive $10,000 from Metagaming.[1]:80 Looking to produce more group-oriented products for The Fantasy Trip, Thompson signed an agreement in 1982 with RPG publisher Gamelords to create a campaign world for the game, but only two campaign books were published.


I na koniec jeszcze jedna ciekawostka - trip w zamierzchłych latach oznaczało mniej więcej tyle co kwas, czyli  LSD. Jakiś czas temu grognardzi zastanawiali się czy przypadkiem nazwa The Fantasy Trip nie wzięła się od nazwy popularnego ówcześnie narkotyku.





Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget