Kartka z kalendarza RPG - przypomnę to Państwu hurtowo 1, 2 (cz. 13,14)

Kartka z kalendarza to cykl, w którym przedstawiam wybiórczo wydarzenia związane z RPG sprzed lat. Dotychczas ukazało się dwanaście części w ubiegłym roku. Tym razem styczeń, luty.

1 ROK TEMU

Jedna z ilustracji promujących KC

Do przedsprzedaży trafiła gra fabularna Diadem. Ukazał się pierwszy numer nieregularnika o grach fabularnych: Spotkania Losowe. FASA Corporation przeprowadziła udaną zbiórkę finansowania na nową, czwartą edycję gry fabularnej Earthdawn. Ufundowano Player's Guide oraz Gamemaster's Guide. Artur Szyndler, autor Kryształów Czasu rozpoczął intensywną promocję wskrzeszenia Orchii. Większość nagród Golden Geek pod kątem RPG zdobyła gra FATE (gra roku, najlepsze ilustracje i Fate Accelerated za najlepszy dodatek). Po piętach FATE deptała Numenera. 
Ujawniono nominacje do wspólnej nagrody konwentu Pyrkon i serwisu Poltergeist. Nominacja w kategorii gry była prawdopodobnie największym matactwem w historii polskich gier fabularnych od czasu Megakonkursu.

5 LAT TEMU
Okładka jednej z edycji RQ

  • Rozpoczynał się powolny proces odchodzenia Portala od gier fabularnych i sukcesywnie pojawiały się  ostatnie dodatki do linii Monastyr i Neuroshima (Ruiny były szesnastym już dodatkiem).
  • Ruszyła przedsprzedaż gry ICONS, której wydawcą był Adamant Entertainment
  • Fantasy Flight Games zapowiedziało Deathwatch, grę osadzoną w uniwersum Warhammera 40000. Tytułowy Deathwatch to nazwa specjalnej jednostki Space Marines, broniącej Imperium przed przybyszami z otchłani.
  • Zapowiedziano rozpoczęcie prac nad drugą edycją Monastyru. Druga edycja nigdy nie została ukończona przez Jacka Gołębiowskiego, który koordynował prace.
  • Pojawiły się pierwsze dwa numery Wayfinder , magazynu traktującego o PFRPG tworzonego przez fanów, czyli Paizo Fans United
  • Cubicle 7 na swojej oficjalnej stronie opublikowało wieść o rozpoczęciu prac nad nową grą fabularną The One Ring: the Lord of the Rings Role-playing Game. Wstępny termin wydania przypada na drugą połowę 2010 roku.
  • Do sprzedaży trafiła  nowa edycja systemu RuneQuest (Mongoose Publishing). Zapowiedziano wydanie dodatków do Gloranthy oraz Elrica.
  • Ruszyła strona wydawnictwa GRAmel, polskiego wydawcy Savage Worlds. Pierwszymi materiałami była Jazda Próbna oraz pulpowy scenariusz Oko Kilquato.

20 LAT TEMU



Ilustracja z Strefy Śmierci
Wróćmy do tych zamierzchłych czasów, jaka była Pana rola przy projektowaniu Strefy Śmierci? Jacek zajmował się mechaniką, a Pan dał świat? Tomasz Kołodziejczak: Dokładnie tak. Do budowy tej rzeczywistości użyłem swojego literackiego uniwersum – Dominum Solarnego, z mojej powieści „Kolory sztandarów”. Ale tak naprawdę musiałem tam wymyślić trik. W numerze MiMa poświęconym SF mieliśmy dać jednoodcinkową, ale pełną, możliwą do zagrania przygodę. A więc – świat, bohaterów, fabułę, mechanikę. A wszystko to ledwie na kilkunastu stronach. Niemożliwe właściwie. Dlatego właśnie opisałem półnagich, odłączonych od Sieci rozbitków na środku skażonej pustyni. To umożliwiło mi absolutną redukcję liczby i rodzajów opisywanego sprzętu, scenografii, fauny, broni; a Jackowi – komplikacji reguł. Sprytne, prawda?
Tak, tak pamiętam te trójkąciki... A patent na pierwszą przygodę sandbox? U nas pokutowały wtedy linearne przygody jak Demoniczna Horda lub dające nam przedsmak narracji jak Mircalla czy Statek etc. Jacek Brzeziński: W sytuacji, gdy chcieliśmy sprzedać nowy setting i grę, to bardziej zależało nam na dostarczeniu graczom jakiejś puli pomysłów, licząc, że sami pociągną temat dalej. Miejsce w Magii i Mieczu było ograniczone, a my chcieliśmy dostarczyć możliwie kompletną grę już w pierwszym odcinku. Nie za bardzo było tam miejsce na wszystko.
Przecież wtedy można było sprzedać prawie wszystko co opatrzone było skrótem RPG! Czemu więc nie Strefa Śmierci nie ewoluowała do pełnoprawnej gry? Wiesz podręcznik i ew. dodatki? Jacek Brzeziński:Pewnie można było, nie to, żeby ten temat się nie pojawiał. Tylko trzeba by było mieć mnóstwo czasu na stworzenie pełnoprawnego systemu. Gra to jednak po prostu sporo tekstu do napisania. A każdy z nas miał dużo innych zajęć i nie bardzo chcieliśmy się w to pakować.
Fragmenty pochodzą z wywiadów udzielonych mi przed laty przez Jacka Brzezińskiego i Tomasza Kołodziejczaka 
  • 17 lutego odbył się konwent trzeci Krakon 95 jeden z największych i posiadających najdłuższą tradycję konwentów w Polsce. 
  • Zakończono prace nad komputerową adaptacją Blood Bowl 
  • Wydano CthulhuPunk (GURPS)
  • Wznowiono Classic D&D do zestawu dołączając 14 figurek
  • Ukazał się 13 numer Magii i Miecza, a wraz z nim  scenariusz Strefa Śmierci, autorstwa Jacka Brzezińskiego i Tomasza Kołodziejczaka. Osadzona w mrocznej przyszłości minigra posiadała swoją własną mechanikę, która stopniowo wraz z kolejnymi numerami była rozwijana o dodatkowe elementy. Dziś Strefę Śmierci możecie pobrać z serwerów Esensji.
  • Reakcją Chaosium na falę popularności takich systemów jak Kult, Wraith było wydanie gry Nephilm.
  • W Radiu WAWA pojawił się cykliczny program prowadzony przez Tomasza Kołodziejczaka i osoby z redakcji MiM o nazwie Magazyn Fantastyki.
  • Po raz pierwszy na łamach Złotego Smoka (i w ogóle polskiego pisma traktującego o grach/ SF) pojawiło się tłumaczenie opowiadania osadzonego w realiach Krynnu, duetu Weis & Hickman. Był to okres kiedy ISA zaczynała wydawać książki osadzone w światach Dungeons & Dragons

Star Trek Adventure Game

30 LAT TEMU

  • West End Games zapowiedziało grę Star Trek The Adventure Game, jedną z licznych adaptacji serialu. Jej autorami byli Greg Costikyan i Doug Kaufman. Z kolei prawa do gry fabularnej Star Trek ówcześnie dzierżyła FASA zapowiadając już na początku roku kilka dodatków.
40 LAT TEMU W lutym 1975 roku powstało Games Workshop. Założycielami był Ian Livingstone, Steve Jackson i John Peake. Założenie GW było punktem zwrotnym w historii nie tylko angielskiego ale i międzynarodowego hobby. Równocześnie ukazał się pierwszy numer pisma Owl and Wasel.
Jeden z pierwszych dokumentów GW
Owl and Weasel no.1

41 LAT TEMU

  • Nadzwyczajnym wydarzeniem była godzina 13.30 ostatniej niedzieli stycznia (jeśli wierzyć historykom RPG) kiedy to rozegrano pierwszą sesję roleplaying games.
    Gary Gygax circa 1969

45 LAT TEMU

Don Turnbull założył fanzine  Albion w lutym 1969 głównie skierowanego do angielskich graczy w Dyplomację. Celem fanzine było również dostarczanie wiadomości na temat sceny wargamingowej.
Albion Fanzine 

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget