Felieton nt. dystrybucji gier wideo sprzed 20 lat

Przypadkowo natknąłem się na pierwszy numer Magii Gier. Pismo jak wiele ówczesnych innych, starało się sporządzać katalog gier na modłę opisów z wczesnych Bajtków.
Jednak wewnątrz znalazł się również felieton Katarzyny Gryglewskiej z IPS. IPS była jedną z pierwszych firm, wprowadzających na rynki Europy Wschodniej legalne oprogramowanie od 1991 roku (umowa z Electronic Arts na dystrybucję w Polsce ich programów). Po połączeniu przedsiębiorstw IPS Computer Group i Mirage Media powstał polski oddział Cenega Poland.

W felietonie mowa o nieprzyjaznych czasach dla rynku, kiedy to nie tylko niżej podpisany korzystał z nielegalnego oprogromowania, ale i nawet Urząd Rady Ministrów.  

Magia Gier została opublikowana w przełomowym momencie kiedy to w Polsce wchodziła ustawa antypiracka, zaś sklepy i giełdy komputerowe miały regularne kontrole.

W tym samym czasie IPS Computer Group starało się wprowadzić nas do "cywilizowanej" dystybucji gier, dzięki zachodnim producentom, którzy po znacznie zaniżonych cenach udostępniali swoje gry polskiemu dystrybutorowi.

Znaleźć można też kilka cech porównywalnych do dzisiejszych czasów np. horrendalne ceny gier (dziś i wtedy gra kosztowała około 1/8 najniższej krajowej) czy problem piractwa (wtedy dystrybuowano nielegalne gry na giełdzie, dziś można je pobrać z sieci).
Znajdziemy w tekście też zdanie autorki: 

Można więc przyjąć, że giełda pełniła swojego rodzaju rolę promocyjną w stosunku do programów legalnych. Ci którzy raz sięgną po oryginał stają się naszymi klientami (w miarę swoich możliwości finansowych). 

Miłej lektury.



 A ja tam byłem i Malibu z mlekim po giełdzie do rana po putykach piłem.histori

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget