RPG w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Swego czasu otrzymałem prośbę abym napisał coś o role playing game w krajach w których dominująca religią jest Islam. Szczerze mówiąc informacji tych szukałem od dawien, dawna, czego efektem ubocznym był tekst o Science Fiction w Afryce. 
Jednym z moich informatorów był bahrańczyk uczący się w Dubaju.
Niestety w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie gra się w gry fabularne. Podobnie zresztą jak i w wielu innych krajach, w których dominującą religią jest Islam.

Nie gra się bowiem po części jest to powiązane z religią - szariat ma wyraźnie sprecyzowane prawa dotyczące duchowego i fizycznego rozwoju jednostki. W tym imitowania czy naśladowania ważnych ludzi czy ważnych wydarzeń.

Często zapominamy, że świat nie różni tylko w sposób geograficzny i w niektórych krajach ludzie nie grają w RPG, bowiem są inaczej uwarunkowani religijnie, kulturowo, etnicznie etc.
Dlaczego się tak dzieje i o jakie zakazy chodzi?
Mam nadzieje, że przejrzyście wytłumaczy Wam to jeden z polskich muślimów, którego poprosiłem o pomoc:

W tradycyjnym ujęciu sztuki muzułmańskiej nie przedstawia się postaci ludzkich na obrazach, rzeźbach itp. Dotyczy to także postaci o znaczeniu religijnym, np. Proroków, męczenników itp. których kult jest zakazany. Zakaz kultu czegokolwiek i kogokolwiek innego niż Boga jest w Islamie bardzo daleko posunięty i z tego zakazu wywodzą się dalsze zakazy wykonywania rzeźb i obrazów istot żywych. Dotyczy to w szczególności sztuki arabskiej, gdyż w wypadku np. sztuki perskiej zakazy te obowiązywały głownie rzeźby, a nie obrazy.

Jednak tak naprawdę islamskie ideały nie kolidują z role playing games, przy czym musimy myśleć tylko o Dubaju i Abu Dabhi, które są bardzo liberalnymi miejscami na terytorium Bliskiego Wschodu.

Kolejna rzecz mająca duży wpływ to cenzura. Musimy pamiętać, że kraje takie jak: Malezja, Tadżykistan, Turcja, Pakistan i wiele innych blokują dostęp do poszczególnych stron czy witryn. Władze niektórych krajów (Iran) posuwają się nawet do określania mediów społecznościowych takich jak Facebook jako ...niemoralnych.
Tak więc sami rozumiecie jak skomplikowana to sytuacja.
Za tym wszystkim idzie cała rzesza drobnych rzeczy nawet takich jak zakupy np. online.
Banki stwarzają kolejne problemy - niepełnoletni muszą mieć zgodę rodziców na zakupy. Tak więc praktycznie wszystko co młody człowiek w Zjednoczonych Emiratach chce nabyć musi mieć aprobatę jego rodziców.

Owszem ludzie grają w gry planszowe typu Monopoly, jednak większość z nich nigdy nie słyszała o role playing games, a nawet poddaje w wątpliwość ich istnienie.

Czy zatem nie gra się w Zjednoczonych Emiratach zupełnie?
Gra!
Tyle, że online.

Miasta takie jak Dubaj są niezwykle otwarte na zachód i kulturę stamtąd płynącą.
Wśród popularnych wideo gier obok FIFA sporym zainteresowaniem cieszy się znana komputerowa gra fabularna Skyrim.
Dla przykładu w momencie kiedy zbierałem informacje na temat Emiratów niezwykłą popularnością cieszył się serial Big Bang Theory. Za jego sprawą (odc. 23) wielu ludzi usłyszało też o Dungeons & Dragons. 

Niestety w Dubaju nie ma żadnych sklepów z grami, ani księgarni zajmujących się sprowadzaniem tego typu gier. Stąd  pojawiają się tu najczęściej pirackie materiały powiązane z grami fabularnymi.

Bahrańczyk gra głównie za pośrednictwem Roll20, przede wszystkim w Pathfinder Role Playing Game - nigdy jednak nie grał na żywo w Emiratach.

Kiedy zaczęliśmy rozmawiać o różnicach w ew. graniu na Zachodzie i w Emiratach, problemy nie odbiegały od tych które my znamy. Dla przykładu mało komu chce się poświęcać swój czas dla prepu i innych komplikacji spadających na barki Mistrza Gry związanych z przygotowaniem sesji.

Może to dziwne, ale pierwsze skojarzenie jakie zawsze nasuwa mi się odnośnie gier fabularnych i kultury Wschodu to Al-Quadim, setting raczej znany każdemu kto zetknął się z Dungeons & Dragons. Tymczasem tych elementów Islamu w grach fabularnych jest znacznie więcej - wystarczy wspomnieć nasze rodzime Dzikie Pola.


Zapewne niezwykłą grą z ciekawym pomysłem na alternatywną historię w której dominuje islam jest TechnogrammatonAgencja Kaabayeen stara się powstrzymać rozpad muzułmańskiego świata, zlikwidować terrorystów oraz zdrajców. Pojawia się jednak nowe zagrożenie - hebrajskie znaki mające olbrzymią moc. Pojawiają się herezje i poszukiwania "jedynego prawdziwego Boga". Świat gry nieco wyprzedza ten w którym obecnie żyjemy, bowiem zdominowany jest od czasów starego imperium islamskiego. Mechanika oparta jest o FATE. 

W trakcie Ramadanu Drive Thru RPG przygotował nawet paczkę gier powiązanych z orientalną kulturą - gry te znajdziecie po dziś dzień w internetowym sklepie.

Mój rozmówca zwrócił również moją uwagę na anime i mangę, które w Zjednoczonych Emiratach Arabskich są niezwykle popularne.
Sam obserwując kilka popularnych stron poświęconych fantastyce naukowej zaobserwowałem wzrost zainteresowania science fiction w ujęciu islamu.
Swoje poszukiwania literatury islamskiej możecie zacząć od strony www.islamscifi.com/

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget