Kartka z kalendarza RPG - przypomnę to Państwu hurtowo cz. 5 i 6

Kartka z kalendarza podwójna: majowo - czerwcowa. Czyli, co wydarzyło się rok temu, pięć, dziesięć, piętnaście...

Rok temu

System Rafała Olszaka Afterbomb Madness (Cyfrografia) został udostępniony za darmo. Tymczasem na zachodzie Fred Hicks udostępnił FATE Core (Evil Hat Productions) w modelu pay what you like (zapłać, ile zechcesz).
Niemiecki wydawca Pegasus Press udostępnił quickstart piątej edycji Shadowrun.
Marvel Heroic Roleplaying Basic, system Margaret Weis Production zdominował nagrody Origin (za najlepszą grę oraz suplement oraz najlepszą linię miniaturek).

5 lat temu

BioWare, ogłosiło, że Green Ronin Publishing opublikuje papierową wersję komputerowej gry fabularnej Dragon Age: Origins.
W Polsce odbyła się pierwsza edycja Karnawału Blogowego RPG, którą miałem przyjemność poprowadzić. Tematem była przyszłość gier fabularnych.

10 lat temu

Black Industries zapowiedziało drugą edycję Warhammer Fantasy Role Playing. Co ciekawe ówcześnie krążyły plotki o wydaniu tej gry na mechanice ...d20.

W Polsce pojawiło się demo Savage Worlds, Krew i Rdza (NS), Podręcznik Gracza (7th Sea)  oraz nieoficjalna kampania Nordstjern: Gwiazda Północy.
Jak poinformowało wydawnictwo ISA w czerwcu pojawił się dziesięciotysięczny Podręcznik Gracza do polskiej edycji D&D. Łącznie sprzedano 22 000 podręczników podstawowych do roku 2004. W roku następnym liczba sprzedanych wszystkich podręczników i dodatków bliska była stu tysiącom!


W kraju trwała promocja pierwszej gry wydawnictwa Menhir, jak przebiegała?
Opowie Wam sam autor i wydawca - Marcin Kuczyński.


Zaliczyliście falstart "Poza Czasem" - mieliście przesuwane daty premiery, premiera odbyła się bez fizycznego podręcznika, potem pojawiły się kłopoty z nieobecnością gry w sieci Empik. Ale promowaliście podręcznik np. na konwencie Maelstorm i innych. Jak dziś po dekadzie wspominacie ten okres?
Dla nas to przede wszystkim czas, kiedy wydaliśmy nasz pierwszy podręcznik. Coś niesamowicie magicznego i absolutnie wyjątkowego. Ale z perspektywy faktycznie widać, jak bardzo wtedy było inaczej. Dziś Armie Apokalipsy "dobrze się sprzedają", co oznacza tak pod trzy setki sprzedanych podręczników (w sumie podstawki i edycji rozszerzonej). Wtedy Poza Czasem "istniało na marginesie" i "było właściwie niezauważalne" (cytaty z różnych komentarzy do systemu) i w pierwszym roku sprzedało się w mniej więcej 500 egzemplarzach. Inne czasy..
Nasz falstart wyniósł o ile pamiętam 8 dni - podręczniki trafiły do nas ósmego zamiast pierwszego maja, ale mi wtedy wydawało się, że to cała wieczność. Chyba nawet jakąś akcję zniżkową zrobiliśmy w ramach przeprosin... Ale faktem było, że na Conqueście zrobiliśmy premierę bez podręcznika. Mieliśmy ze sobą tylko jakieś zbindowane wydruki. Myślę, że na premierze nie było więcej niż 50 osób. Informacje o 200 przybyłych były efektem nieco zakrapianego nocnego zwiedzania Krakowa z redaktorami Poltergeista, którzy potem mogli podać "centrali" nie do końca wiarygodne informacje. Na nasze usprawiedliwienie mogę tylko powiedzieć, że nikt nie spodziewał się, że faktycznie news z tą zmyśloną ilością uczestników trafi do sieci - okazało się, że nam 200 osób na premierze PC wydawało się znacznie mniej prawdopodobne niż osobie wrzucającej informację...
Byliśmy z podręcznikiem faktycznie na wielu konwentach i tych malutkich (jak Maelstorm) i większych. Super było to, że można było pojechać na konwent z plecakiem pełnym Poza Czasem do Gdańska (na Teleport) i zarobić na sprzedaży tyle, żeby zamiast wracać do domu, przedłużyć wyjazd jeszcze o tydzień na Helu. 
Z tą niedostępnością w Empiku to też bardziej skomplikowane. Podręcznik trafił do sklepów, chyba nawet z dwieście sztuk. Tylko nigdy nie zobaczyliśmy za nie pieniędzy ani nie mieliśmy możliwości wysłać kolejnych egzemplarzy, kiedy sprzedała się pierwsza partia. Ale cóż, przy pierwszym podejściu do czegokolwiek trzeba trochę błędów popełnić, żeby mieć później się z czego uczyć.
Ale to naprawdę fenomenalny moment w naszym życiu. Gdyby nie pozytyw, który wtedy poczuliśmy, nigdy nie próbowalibyśmy wydać nic więcej. No i łezka się w oku kręci na myśl, że wtedy wizja sprzedania 200 podręczników "na wejściu" do Empiku wydawała nam się świadczyć o złej kondycji "rynku RPG w Polsce", a całe wyniki sprzedaży odbieraliśmy w sumie jako porażkę. No bo co to jest 900 podręczników w cztery lata. Niesamowite, jak od tego czasu zmieniły się realia wydawania. :-)

Marcin Kuczyński 

[review]Marcin "ellentir" Kuczyński, wraz z małżonką Katarzyną wydali dwie gry: Poza Czasem i Armie Apokalipsy Wydawnictwo Menhir[/review]

20 lat temu

Na przełomie kwietnia maja odbyła się trzecia Szedariada. Impreza według recenzenta była "olbrzymia" - zgromadziło się na niej 280 osób.
Ukazał się ósmy numer Magii i Miecza. Jeden z ciekawszych numerów ze względu na: almanachową zawartość oraz obszerne omówienie Dungeons & Dragons i linii wydawniczej.

25 lat temu

Jacek Ciesielski omówił specyficzną grę paragrafową przeznaczoną dla dwóch osób pt. Doublegame. Artykuł ukazał się na łamach Magazynu Razem w dziale Gra Fantazji w czerwcu 6/89

30 lat temu


6 czerwca 1984 Aleksiej Pażytnow wydał jedną z najbardziej rozpoznawalnych gier komputerowych: Tetris. Gra przygotowana była na komputer Elektronika 60, w Moskiewskiej Akademii Nauk. O spadających klockach pewnie każdy słyszał, powstały setki wariacji, jesli nie tysiące... Sam komputer Elektronika 60 miał następujące parametry (za angielską wikipedią):
Word length: 16 bit
Address space: 32K-words (64KB)
RAM size: 4K-words (8KB)
Number of instructions: 81
Performance speed: 250,000 operations per second
Floating point capacity: 32 bit
Number of VLSI chips: 5
Board dimensions: 240 × 280mm
photo credit: eliazar via photopin cc

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget