Chciałbym Usłyszeć Jak - wywiady [DDGF 2014]

Na całym świecie obchodzony jest dzisiaj Free RPG Day. Zbytnio nie miałem co ciekawego dla Was przygotować, wyselekcjonowałem więc najciekawsze wywiady jakie przeprowadziłem. Zebrałem je w całość i tak powstał ponad stu stronicowy PDF pt. Chciałbym Usłyszeć Jak.
Miłego celebrowania piątego w Polsce Dnia Darmowych Gier Fabularnych.


Dawno, dawno w czasach kiedy królował papier uwielbiałem czytać felietony.
Potem przyszedł czas na sieć i namiastką felietonów blogi.

Felieton o grach czy fantastyczny w tamtych czasach miał to do siebie, że jego tematyka najczęściej poruszała kwestie uniwersalne, omijając aktualne wydarzenia z prozaicznej przyczyny - przedziałów czasowych pomiędzy kolejnymi wydaniami pisma.
Felietony w pismach około-fantastycznych w większości były bardzo dobre, by wspomnieć: Piąte Piwo, Listy z Krzemowej Doliny, Nowe średniowiecze, Okiem Zewnętrznym, czy z naszego eRPGowego poletka - wpisy Trzewika w Portalu. Stąd pewnie tak sobie cenię Czas Fantastyki.

Inną odmienną formą publikacji, której zawsze było dla mnie mało i odczuwałem niedosyt były wywiady. W MiMie można było je policzyć na palcach jednej ręki np. z twórcami gier fabularnych rozmawiał Artur Marciniak (rozmowy z autorami Zew Cthulhu i Warhammera).
Kiedy rozmawiałem z dekadę temu z naczelnym jednego z ostatnich pism papierowych o grach, zaproponowałem mu właśnie robienie wywiadów z ciekawymi ludźmi powiązanymi z grami.
Wyśmiał mnie tymi oto słowy: "Ale o czym z nimi rozmawiać, o tym o czym Ignacy pisze na blogu, że malarze malują redakcję?"

Nie. Z wywiadów można się wiele dowiedzieć o procesie produkcji projektów, nad którymi te osoby pracują. Można się dowiedzieć skąd biorą się błędy w tłumaczeniach gier, jak powstają ich poszczególne elementy, czy wreszcie dlaczego powstają systemy amatorskie.
Ale i tematyka niekiedy była bardziej szczegółowa.
Czyli np. jak wygląda promocja gry na konwencie, skąd wzięła się idea niesamowitego, uznanego deProfundis, co urzeka w grach wideo jednego z najlepszych polskich designerów, jak kompletowało się teksty do Magii i Miecza, ale i hermetyczne informacje np. dotyczące kryteriów oceny gier przy przyznawaniu dotacji do gier historycznych przez IPN.
Choćby dlatego warto czytać wywiady.

Te wywiady to też kawał historii i to niezwykle zabawnej. Bo i z siebie należy się śmiać.
Kiedy spoglądam na pierwszy wywiad-sztampę z Drozdalem czuje się jakbym miał naście lat i robił fanzina muzycznego w którym Tytus z Acid Dridkers udzielał mi wywiadu.
To coś w tym stylu Kazikowego wersu: Jak powstają Twoje teksty gdy mnie ktoś tak spyta...
Inna rzecz, że te pierwsze wywiady to też kawał historii i mitów narosłych wokół "redaktorów", "korektorów" i "portali" oraz nimbu jakim po dziś dzień się otaczają... To przecież oni puszczali te kloce. Dacie wiarę że błędy wiszą nadal na stronach? Po 8 latach. Nawet w tytułach?
Właśnie tak powstawał dzisiejszy estabilishment e-fundomowy.
"Panowie Redaktorzy"...
Z uśmiechem dziś spoglądam również na wywiad z ASzem, który przypomina mi maszynę z starych filmów science fiction.
Niektóre odpowiedzi  brzmią jak z automatu/ Wielkiego Komputera:
- Wi-tam wszy-stkich Czy-telników

- Ta-kie nie-samo-wite po-my-sły wpro-wadza-łem po ana-lizie mo-żliwo-ści.

- Osta-tnio mam ty-lko 2-3 sesje ty-go-dnio-wo...

Pamiętając, że najwięcej w życiu można się nauczyć od starszych, czy bardziej doświadczonych ludzi, zerknijcie na wypowiedzi niektórych osób, albo przeczytajcie wszystko w całości - ponad 100 stron...  
Miłej lektury !

Pobierz

Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget