Języki Starego i Znanego Świata

Języki w grze fabularnej Warhammer Fantasy Roleplaying

Języki Starego i Znanego Świata powstały dzięki inspiracji listą języków Jackdaysa z Kelevala Hammer. Za jego zgodą uzupełniłem tę listę o informacje z pierwszoedycyjnych dodatków (w tym polskich)

LUDZIE

Staroświatowy i jego dialekty

Albioński. Używany na terenie Albionu
Bretoński. Używany w Bretonii, podobny do dialektu używanego w południowo- zachodnim Albionie. "h" znajdujące się na początkach wyrazów jest gubione, natomiast "th" zastępuje się "z", "r" wymawiane jest gardłowo.
Dolgański. Dolganie mówią swoim dialektem, podobnym nieco do ungolskiego.
Estalijski. jest językiem ze śpiewnym, nosowym akcentem, używanym na terenie Królestw Estalijskich. Obcy mogą mieć problemy z zrozumieniem ludności zamieszkującej Góry Irrana (północna cześć Estalii), gdzie w mowie występują dziwne idiomy pochodzące z minionych wieków.
Gospodarski. Używany na terenie Kislevu przez Gospodarów. Osoby mieszkające na prowincji mają trudniejszy dla zrozumienia akcent (a zarazem silniejszy).
Norsmeński, norski.- używany przez Norsmenów, a także na terenie Kislevu, gdzie uważany jest za dialekt szlachecki, dlatego tamtejsza arystokracja lubi podkreślać nim swą pozycję społeczną [Uwaga: Podręcznik podstawowy do 1 edycji podaje na str. 216 że jest to język zwany norskim, zaś w ŹsDwK że jest to język norsmeński.]
Reikspiel. Używany na terenie Imperium i Jałowej Krainy, a także w Granicznych Księstwach. Reikspiel jest standardem, na podstawie którego oceniane są inne języki np. katajski, czy arabski. Profesorowie Uniwersytetów Imperialnych utrzymują że reikspiel jest najstarszym językiem pisanym*
Słowiański. Mieszkańcy Kisleva dawno zaadaptowali język Starego Świata, jednak wielu z nich nadal używa plemiennego języka posiadającego bardzo bogaty zasób wyjątkowo opisowych przekleństw. Kislevczycy mają głosy głębokie i dźwięczne, często wymawiają "v" zamiast "w".
Uwaga: Podręcznik WFRP 1 ed. podaje na str. 291 że dialektem Kislevu jest słowiański, natomiast w przedostatniej części kampanii WW- ŹsDwK mamy już dialekty: dolganów, gospodarów, norsmeński i ungołów.
Sylvański. Używany na terenie Sylvanii
Tileański. Melodyjny dialekt Starego Świata, który obcy często mylą z estalijskim, co ponoć bardzo irytuje Tileańczyków.
Ungolski. Używany przez Ungołów z charakterystycznym silnym akcentem wschodnim i rozbudowanym słownictwem odnoszącym się do koni i kawalerii.

ELFY

Eltharin czyli język elficki ma tylko dwa dialekty: tar-elhtarin i fan-eltharin, pierwszym posługują się elfy wysokie i morskie, zaś tym drugim elfy leśne. Elfy leśne posługują się także staroświatowym. Eltharin  est językiem niezmiernie skomplikowanym - elfy uczą się jego prawidłowego używania dopiero, gdy ich umysły zostaną odpowiednio wyćwiczone min. przez Pran Ie'muz-gu. Niewielu ludzkich uczonych (tych którzy poznali eltharin) poświęciło całe swoje życie na naukę tego melodyjnego języka, przy czym jest on uproszczoną wersją, używaną tylko przez elfickie dzieci i tych elfów którzy żyją naprawdę krótko.
Eltharinem posługują się także drzewce i driady.
Mroczne elfy z Naggaroth posługują się językiem druhi i eltharinem.

HALFINGI

Halfingi posługują się halfińskim dialektem staroświatowego.

KRASNOLUDY

Większość krasnoludów posługuje się swoim językiem, zwanym khazalidem, a także konkretnym dialektem języka staroświatowego, używanym na terenach z których pochodzą.

GNOMY

Używają języka ghassaly, będącego dialektem khazalidu.

GOBLINOIDY

Wszystkie goblinoidy posługują się językiem goblińskim, posiadającym kilka dialektów:
Ghazakh. Obydwa typy goblinów posługują się tym dialektem.
Harghazakh. dialekt hobgoblinów
Orrakh. Dialekt orków jest około czterech oktaw niższy niż ghazakh.
Snotgob. Dialekt snotlingów.
Półorki mówią pospolitym goblińskim językiem, niektóre z nich mogą znać zniekształcone dialekty ludzkie.

OGRY

Grumbarth to sapiący i warczący język Ogrów, wielu z nich zna norsmeński, część z nich ma pojęcie o językach Starego Świata.

REPTILLIONI i TRYGLODYCI

Ssissgl'k to unikalny syczący język, wymykający się transkrypcji, pełen mlaśnięć, parsknięć, gwizdów i innych szczególnych dźwięków. Używany przez troglodytów i repitllionów.

SKAVENI

Queekish. Jest językiem używanym przez wszystkie klany skavenów.

TROLLE

Orgvar, zwany też Mową Trolli. Trolle  dodatkowo mogą znać słabo dialekt staroświatowego z którego pochodzą i rozumieć mowę, niektóre z nich używają dosyć często też zdegenerowanego języka norskiego.

CHAOS

Mroczna mowa. Dziwny język zwierzoludzi, wojowników Chaosu i innych istot Chaosu.

POZOSTAŁE RASY

Drzewce używają swojego języka zwanego Malla-room-ba- larin, eltahrinu, a co czwarty z nich może używać staroświatowego
Fimiry posługują się językiem zwanym fimar- "przeciągają" niektóre litery (w szczególności S, Z, Ś, Sz), mówiąc np. "sssskrabie"; "Bosssko" "Zzzałatw ich".
Zoaty mówią swoim zgrzytliwym i grzmiącym językiem. Niekiedy porozumiewają się w elfickim, a czasami językiem driudów.
Smoki znają po prostu wszystkie języki.

JĘZYKI TAJEMNE

Tajemne języki używane są wyłącznie do celów magicznych, nigdy do porozumiewania się. Księgi, magiczne pergaminy, zwoje i inne przedmioty o magicznej naturze są zwykle napisane, w którymś z tych języków.
Inskrypcje zapisane w zwykłym języku nie są magiczne i nie można się z nich nauczyć czarów.**
Magiczny (zwany też Lingua Praestantia). Większość pergaminów jest zapisana w tym języku i mogą używać ich wszyscy posiadający ku temu odpowiednie predyspozycje. Wyróżniamy cztery rodzaje: pierwotny, iluzjonistyczny, nekromancki i czarodziejski.
Starych Slannów, gdzieniegdzie zwany staroslańskim jest archaicznym językiem spotykanym zazwyczaj tylko na starożytnych artefaktach.
Tajemny krasnoludzki jest bardziej subtelną wersją starożytnego khazalidu, praktykowaną przez krasnoludzkich czarodziei, zazwyczaj nikt obcy nie poznaje tego języka.
Uwaga: Całkiem możliwe że Jackdays wspominając o Klinkharuhn'ie i Aldruhn'ie jako pisemnej formie khazalidu, miał na myśli właśnie te języki, ja jednak nie natknąłem się w oficjalnych opracowaniach wiadomości na ten temat.
Tajemny elfi używany przez elfich magów, oparty o starożytny eltharin. Używany na Ulthuanie, oraz przez podróżujące elfy morskie i wysokie, nieznany elfom z Starego Świata (ci używają Lingua Praestantia do swych potrzeb)
Druidyczny to forma języka używana przed wiekami przez dawnych druidów. Niezwykle rzadki, ozdabia niektóre katakumby i artefakty.
Demoniczny - mowa demonów, używana we wszystkich zaklęciach demonologicznych.

SEKRETNE JĘZYKI

5 podstawowych języków, używanych przez ludzi do specjalistycznej komunikacji. Wszystkie języki (prócz klasycznego) wyjawiane są tylko wybranym osobom.
Bitewny. Uproszczona i skrótowa wersja staroświatowego wykorzystywana m.in. do wydawania rozkazów w trakcie walki.
Łowców. Sekretna mowa, przekazywana z ojca na syna dotycząca łowiectwa i życia w lasach.
Klasyczny. Martwy język używany do zapisywania tekstów akademickich, religijnych [pod tym względem zbliżony do naszej łaciny, bądź greki, co może świadczyć że pochodzi z Remeanskiego Imperium założonego na terenach obecnej Tileii]
Gildii. Tajemny język Bractw, Gildii, Hanz używany podczas tajemnych rytuałów danej gildii.

Uwaga: W dodatkach pojawiło się sporo kolejnych języków sekretnych takich jak np. cygański (str. 74 OwG), który w WFRP 2 ed. przemianowany został na strzygański.

LUDZIE (POZOSTAŁE CZĘŚCI ZNANEGO ŚWIATA)

Arabski. Używany na terenie Arabii, także przez Nomadów Pustyni.
Kitajski. Spotykany na terenach całego Kitaju, krainie Ind, Górach Kamalayan i Mourn, dorzeczu Chang etc. etc.
Khuresian mowa z terenów Khuresh
Hung używany na Pustkowiach Chaosu i Kitaju
Ikajo używany w Nowym Świecie przez Ikadian (czerwonoskórych ludzi)
Indhya używany na terenie północnego i południowego Ind.
Uwaga: Jackdays wymienia również: nippoński, czy saurian - ja jednak nie znalazłem informacji o nich. Zresztą logicznie rzecz biorąc każdy z języków w innych częściach Znanego Świata powinien mieć swoje dialekty, przynajmniej tyle co reikspiel.

SEKRETNE ZNAKI

Mówiąc o językach nie sposób nie wspomnieć o sekretnych znakach, pomimo że nie tworzą one języka jako takiego, to powiązane są z poszczególnym profesjami, organizacjami, kultami itp., zazwyczaj są to piktogramy, abstrakcyjne rysunki, znaki czy gesty jakich używa np. Kult Purpurowej Dłoni w dodatku ŚnRzR. Jednak znaków tych w dodatkach powstało tak wiele, co umiejętności Wiedzy o... . Praktycznie nawet najmniejsze bractwo może mieć swoje sekretne znaki. Celowo więc nie wspominałem o Wiedzy, jaką dysponują poszczególne rasy, czy profesje - im więcej pojawiało się dodatków do WFRP, tym częściej obfitowały one o dodatkowe umiejętności typu: sekretne znaki wędrownych kramarzy, czy Wiedza Cyganów i handlarzy.

* Nieco dziwne może się wydawać że Sylvania posiada swój własny dialekt staroświatowego, natomiast Graniczne Księstwa nie mają swojego. Tu także nasuwa się pytanie: Ciekawe w związku z tym jaką rolę odgrywa/ł język klasyczny?

** Jackdays wspomina jeszcze o języku elementalistów, co wydaje się całkiem logicznym rozwiązaniem - skoro istnieje język demoniczny, dlaczego żywiołaki nie mogłyby porozumiewać się w swoim języku lub chociaż dialekcie demonicznego. Kolejnym nie wymienionym językiem w tej grupie jest np. tajemny nehekherański z nie wydanego w Polsce dodatku Lure of the Liche Lord który był  językiem używany w starożytności i dziś na terenie Imperium Nehekheran.
photo credit: Super Furry Librarian via photopin cc

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget