Historia Warhammer Fantasy Role Playing 1ed. cz.4

Historia gry fabularnej Warhammer Fantasy Role Play

Po połączeniu bliźniaczych firm Games Workshop i Citadel Miniatures w 1986 roku, postanowiono wydać fabularną grę osadzoną w realiach przypominających początek baroku w Europie (XVI w). Idei i treści dla role playing game dostarczyła gra bitewna Warhammer Battle Fantasy.

Fragment wywiadu z MiM z Greame Davisem. Rozmawiał Artur Marciniak. MiM  nr. 2 (38) 97
Pozostałe części:

Kiedy przed kilku laty pisałem o WFRP wydawało mi się, że tempo prac nad grą było olbrzymie, skoro w maju 1986 roku powstała pierwsza wersja, we wrześniu gra była już gotowa, a przed gwiazdką Warhammer pojawił się w sklepach.
Jednak po lekturze innych tekstów znalezionych w odmętach sieci (w tym autorów gry), wydaje mi się że prace polegały głównie nad scaleniem wizji świata przedstawionego w grze bitewnej oraz jej adaptacji do gry fabularnej. Trzeba przyznać, że autorom pierwszej edycji udało się to zrobić i stworzyć ciekawy, spójny i angażujący świat (z gorszą mechaniką, co należy odnotować).
Czego niestety nie powtórzył już żaden inny licencjobiorca Warhammer Fantasy Roleplaying.

Nad pierwszą wersją gry pracowali: Bryan Ansell, Rick Priestley i Richard Halliwell, dopiero potem dołączył do nich Greame Davis, który w głównej mierze zajmował się redakcją i transformacją pomysłów zaczerpniętych z gry bitewnej w fabularną.
Potem dołączyli wcześniejsi współpracownicy TSR: Jim Bambra, Phil Gallagher.
Za klimatyczne ilustracje odpowiadali: Tony Ackland, Dave Andrews, John Blanche, Colin Dixon, Charles Elliot, Jes Goodwin i John Sibbick i Paul Boner.
Jednym z głównych celów powstającej pod presją czasu gry, było przełamanie prymatu dominującego ówcześnie Advanced Dungeons&Dragons. I jak się później okazało cel ten został osiągnięty. WFRP na krótko stało się grą okupującą drugie miejsca topowych tytułów RPG nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale i na świecie.

Dalej losy Warhammera  potoczyły się torem i tempem innych ówczesnych gier, co rusz pojawiały się dodatki, czy materiały promujące grę w czasopiśmie Games Workshop: White Dwarf. W głównej mierze były to scenariusze, opcjonalne zasady, opisy bohaterów niezależnych, mapy, krainy itp.

Fragment wywiadu z MiM z Greame Davisem
Rozmawiał Artur Marciniak. MiM  nr. 2 (38) 97
Kluczową i rozpoznawalną serią dla Warhammera stała się kampania Wewnętrzny Wróg, składająca się z sześciu około 100 stronicowych części:













  • Wewnętrzny Wróg (The Enemy Within)
  • Cienie nad Bogenhafen (Shadows over Bogenhafen)
  • Śmierć na rzece Reik (The Enemy Within - Death on the Reik)
  • Szara Eminencja (The Enemy Within - Power Behind the Throne)
  • Źle się dzieje w Kislevie (The Enemy Within - Something Rotten in Kislev)
  • Imperium w płomieniach (The Enemy Within - Empire in Flames)


  • Będąc przy tej kampanii warto zauważyć, że wiele z przygód/ modułów powstających ówcześnie do WFRP, pierwotnie znaleźć się miało w innych grach np. Shadows over Bogenhafen było przygodą projektowaną do Call of Cthulhu, a wydana wiele lat później inna czteroczęściowa kampania The Doomstones została zaadaptowana z modułów tworzonych przez freelancerów do gry AD&D.
    Niemniej jednak Wewnętrzny Wróg jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych kampanii nie tylko do Warhammer Fantasy, a gier fabularnych ogólnie (często bywał wymieniany obok takich tytułów jak Dragonlance do AD&D, czy Horror on the Orient Express do CoC)

    Po wydaniu kilku innych dodatków (i wznowień poprzednich publikacji) Games Workshop podjął decyzję o przekazaniu praw do publikacji zależnej od nich spółce Flame Publications. Powód do przekazania licencji był prozaiczny (i ten sam co dziś), czyli zyski. Gra bitewna WFB generowała (i generuje po dziś dzień) znacznie większe dochody gigantowi z Nottingham. To właśnie Flame Publications wydało wspomniane wcześniej Kamienie Zagłady, a także Warhammer Companion - dodatek, który docelowo miał stać się kwartalnikiem.

    Po dwóch latach (w 1992 roku) Flame Publications zawiesiło swoją działalność. Warhammer Fantasy Role Play trwał w niebycie aż do 1995 roku, chociaż pojawiały się spekulacje o tym, że tytuł przejmie Steve Jackson Games.

    Nieco później brytyjskie wydawnictwo Hogshead Publications otrzymało prawa do publikacji nowych i reedycji starych dodatków. Pod ich egidą opublikowano między innymi dodatek Realms of Sorcery, tak doceniony przez fanów WFB i WFRP. Niestety nie udało się opublikować znacząco zmodyfikowanej wersji ostatniej części Imperium w płomieniach. 
    Na marginesie warto wspomnieć, że Hogshead Publications i szefa Jamesa Wallisa mieliśmy okazję poznać w Polsce dzięki Ignacemu Trzewiczkowi i jego Portalowi. To oni wydali jego grę Niezwykłe Podróże i Zadziwiające Przygody Barona Munchausena w ramach serii Nowa Fala oraz zaprosili go na swój gliwicki konwent Dracool.

    W 2002 roku James Wallis pozbył się swojego wydawnictwa Hoghshead i oddał restrykcyjną licencję z powrotem Games Workshop. Kolejna bliźniacze firmy Games Workshop miały zająć się postawieniem glinanego kolosa na nogi. Black Library zajęło się publikacją powieści osadzonych w realiach tej gry, zaś Black Industries zajęła się grą fabularną.
    Jak wiemy nie na długo.

    Blisko dwadzieścia lat po wydaniu podręcznika podstawowego w 2005 roku pojawiła się druga edycja, zamykając tym samym pewien rozdział w historii Warhammera Fantasy Roleplay.
    Gra wydana przez nowego licencjobiorcę Green Roning Publishing przyniosła sporo zmian w Znanym Świecie. Modyfikacje wprowadzone przez Chrisa Pramasa i jego ekipę nie przyszły w sukurs wielu graczom, stąd po dziś dzień nadal popularna jest wizja przedstawiona w pierwszej edycji gry (czyli tej sprzed Burzy Chaosu).

    Te zmiany jednak były wymuszone. Umowy obowiązujące (po dziś dzień) nakładają na licencjobiorcę respektowanie praw do kreowania wizji świata przez Games Workshop, czyli po prostu w WFRP nie powinno być żadnych większych odstępstw od świata WFB.
    Taka unifikacja gier przynosi zapewne więcej szkód niż pożytku. Choć zdarzają się chlubne wyjątki.

    Prześlij komentarz

    MKRdezign

    {facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

    Formularz kontaktowy

    Nazwa

    E-mail *

    Wiadomość *

    Obsługiwane przez usługę Blogger.
    Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget