Projektanci gier wideo o RPG #3: Tomasz Kozera [CD Projekt RED]

"RPGi papierowe", jak to się w moim gronie przyjęło mówić, wspominam bardzo sympatycznie! Dzięki nim zainteresowałem się na poważnie projektowaniem gier - zaczęło się od nałogowego grania ze znajomymi w Warhammera, później stwierdziliśmy, że trzeba go poprawić, rozbudować i, koniec końców, zrobiliśmy kilka systemów na własny użytek. Niektóre udane, niektóre zdecydowanie nie. Niezależnie od wszystkiego, były to dla nas bardzo cenne doświadczenia. Oprócz tego, wyrobiło to w nas pewne podstawy, które później okazały się (przynajmniej w moim przypadku) kluczowe w pracy w gamedevie.
Nasze własne systemy tworzyliśmy we czwórkę i byliśmy przy tym całkiem zgrani - każdy z nas znalazł jakiś element rozgrywki, który interesował go bardziej niż pozostałe. Byliśmy dzięki temu w stanie pokryć wiele aspektów projektowania jednocześnie. Ja i Bartek wzięliśmy na siebie system rozwoju postaci. Oprócz tego, ja dałem nura w mechanikę (czyli np.: zadawanie obrażeń, testy cech itp.), a on w aspekty związane z fizyką (różne szalone tabele modyfikatorów obrażeń za trafianie metalową bronią w skórzany lub kolczy pancerz, krzywe balistyczne, obrażenia od spadania itp.). Grzesiek wziął się za rozbudowanie świata od strony kultury, historii i religii, a Maciek ogarniał ekonomię, religię oraz wymyślał różne szalone rzeczy np.: statystyki i zasady działania machin oblężniczych... Oprócz tego wszyscy siedzieliśmy nad balansem i testami. Pamiętam, że zrobiliśmy nawet skrypt w JavaScripcie, który przeprowadzał symulacje walk i na tej podstawie modyfikowaliśmy statystki potworów... Oprócz tego dużo graliśmy, mistrzując na zmianę, co nauczyło nas pewnych podstaw odnośnie tworzenia fabuły, questów, wiarygodnych postaci, planowania potyczek czy projektowania społeczności wokół której odbywała się dana przygoda.

Wspominam o tym dlatego, gdyż to bardzo dobrze ilustruje profity wynikające z „pobawienie się papierowymi RPGami" w pracy nad grami komputerowymi. RPGi mają to do siebie, że pokrywają szerokie spektrum mechanik rozgrywki (i nie tylko), więc każdy znajdzie coś dla siebie. Poza tym, stworzenie takiej gry jest dużo prostsze niż zrobienie gry komputerowej - nie trzeba umieć programować, tworzyć grafiki itp. Wystarczy kartka, ołówek, gumka i kalkulator.

RPGi rozwijają myślenie niestandardowe, wyobraźnię, szybkie podejmowanie decyzji w trudnych sytuacjach, pracę zespołową, umiejętność rozwiązywania problemów itd. Są to zdolności jak najbardziej pożądane u projektanta, czy projektantki gier (nie wspominam nawet, że przydają się też w codziennym życiu). Polecam "RPGi papierowe" każdemu, zwłaszcza jeżeli myślicie o tworzeniu gier (niezależnie od gatunku, nośnika czy platformy). Można się przy nich jednocześnie świetnie bawić i uczyć. Poza tym, na starość, będziecie mogli opowiadać wnukom jak to za młodu zabiliście wampira puszczając mu 'zajączki' wypolerowaną patelnią, podróżowaliście z krasnoludzkim paladynem-berserkerem albo zdrapywaliście pozłacany tynk ze ścian (na przetop)...

Tomasz Kozera

[review]Z wykształcenia informatyk, projektowaniem gier zajmuje się zawodowo od 2009 roku.
Pracował jako Projektant Gier w Reality Pump przy grze Sacrilegium oraz produkcjach z serii Two Worlds.
Aktualnie pracuje jako Projektant Rozgrywki w firmie CD Projekt RED przy grze Wiedźmin 3: Dziki Gon. Miłośnik gier planszowych, fantastyki, sci-fi i kosmologii.[/review]

CD Projekt RED  


Studio działające od 2002 r. studio deweloperskie zajmujące się tworzeniem gier wideo. Twórca znanej na całym świecie serii gier o Wiedźminie, Geralcie z Rivii, której obie części sprzedały się w liczbie przekraczającej 6 mln egzemplarzy. Studio CD Projekt RED jest jednym z najbardziej szanowanych twórców gier typu RPG. Zatrudnia ponad 230 światowej klasy polskich i zagranicznych specjalistów od grafiki, animacji, programowania i designu. Obecnie zespól pracuje nad grą Wiedźmin 3: Dziki Gon oraz grą Cyberpunk 2077.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget