maja 2013
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Fighting Fantasy Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER

Dzięki angielskojęzycznym społecznościom na G+ znalazłem masę interesujących blogów i stron o których zupełnie nie słyszałem.
Jedną z takich ciekawostek niewątpliwie są mikromapy, które znajdziecie pod hashtagiem #micromapmonday lub na społeczności Micro Maps.
Mapy tego typu tworzone są rożnymi technikami np. ołówkiem 0,3 mm i wyłowiłem je przykładowo z różnorakich pomysłów, patentów czy pomocy jakie oferuje G+.

Znajdziecie tam proste, acz niezwykle przydatne rzeczy do gry, jak np. zasłonka do kart z kartki papieru A3 czy darmowy scenariusz do Zewu Cthulhu 1920 pt. Mysteria Matris Oblitae, Dennisa Detwillera - czterokrotnego zdobywcy Origins i dwukrotnie ENnie oraz ilustratora (dzięki +Radek Drozdalski).

Kilka prac z społeczności Micro Maps




Wszystkie grafiki pochodzą z społeczności Micro Maps.


Dzięki uprzejmości Aleksandry 'Jade Elenne' Wierzchowskiej udało mi się skontaktować z Panem dr Andrzejem Zawistowskim, który jest między innymi autorem opracowań i konsultantem naukowym planszowych gier historycznych w Instytucie Pamięci Narodowej.
Pan Andrzej zgodził się odpowiedzieć na kilka moich pytań dotyczących gier historycznych i samej działalności IPN.
Jeśli zechcecie dowiedzieć się czegoś więcej na temat działalności IPN lub samego Dyrektora Biura Edukacji Publicznej IPN, zajrzyjcie na stronę www.ipn.gov.pl

W pierwszym tekście z tego cyklu nawiązałem do wypowiedzi Susan McKinley Ross. Między innymi wspominała w nim, by gra była prosta do nauczenia. Czyli dziś będzie trochę o prostocie i trochę o uniwersalności.


Pomimo że "oficjalna polska strona" FATE nie funkcjonuje od tamtego roku, to na Google + działa polska społeczność fanów tej gry. Nie za duża, nie za mała, jednak działa.
Sławomir "Zuhar" Wrzesień zajął się Fate Accelerated Edition, dzięki czemu powstał szkic polskiego tłumaczenia tego dokumentu.

W 1963 Jerry Gretzinger narysował mapę wyimaginowanego miasteczka. Od tego czasu jego szkic zaczął żyć własnym życiem i dziś obejmuje ponad 2600 ręcznie wykonane kartonowych płytek z fragmentami mapy. Jego Neverland ewoluuje i zmienia kształt z dnia na dzień niczym za pomocą delve'ów znanych z gier role playing lub tak jak ma to miejsce w grze wideo Minecraft. Dodatkowo autor przedziwnej instalacji prowadzi statystyki w arkuszu kalkulacyjnym. Populacja wynosi 16304885 mieszkańców w 27 parafiach i 416 miast. Miasta wymierają lub wyrastają na ich miejsce nowe, potrzebne są nowe służby cywilne, niektóre z obszarów agrarnych leżą odłogiem lub są uprawiane.
Aby mapa ewoluowała, Jerry wymyślił sobie skomplikowaną grę - każdego ranka wybiera losowo kartę, która dodaje nowe obszary do jego nieistniejącego miasta. Np. trójka asów pik może sprawić, że konkretny obszar zamiera. 
Od czterech lat prowadzi bloga Jerry's Map, na którym informuje nie tylko o bieżących wystawach, ale i tym co dzieje się z jego Neverlandem. 
His process is as much one of discovery as of creation, and correlates surprisingly well with much of what’s so interesting about contemporary interactive entertainment, and the way that things like video games are as much acts of creation as they are acts of consumption. Gretzinger is essentially telling himself the story of the world of the map, even as that story unfolds before his eyes and, to a very real extent, out of his control. “There’s a reality in there,” he says. We couldn’t agree more.

Gretzinger o swojej pracy w krótkometrażowym filmie.

 




Jerry's Map from Jerry Gretzinger on Vimeo.

Pokaźną ilość prac Jerrego znaleźć można w pokazie slajdów z wystawy Mass Moca, która odbyła się w październiku ubiegłego roku, a Imaginary Atlas porównuje jego pracę do aleatoryzmu w muzyce. Fragmenty map Gretzingera można kupić na eBayu od pięciu dolarów wzwyż. 


16 maja na sklepowych półkach pojawiły się dobrze znane fanom serii czerwono-białe pudełka z nowościami z serii „Dobra Gra”. Wydawnictwo Techland zatroszczyło się o to, aby wzbogacić kolekcję graczy o bogate wydanie „Drakensang: Dragon Edition” oraz zapewnić olbrzymią dawkę doskonałego humoru dzięki grze „A-Men”. Obie produkcje są dostępne w cenie 19,90 zł na platformę PC.
Z tej okazji dzięki uprzejmości Techlandu przygotowaliśmy dla Was konkurs, w którym nagrodą główną są trzy gry Drakensang: Dragon Edition.
Kolejne nowości z serii „Dobra Gra” pojawiły się na rynku. Jest to idealna okazja dla fanów platformówek oraz gier RPG, aby powiększyć swoją domową kolekcję. W serii debiutują dwa kolejne tytuły.
A-Men
A-Men to gra logiczna z elementami zręcznościowymi stworzona przez polskiego dewelopera, krakowskie studio Bloober Team. Dzięki ich pomysłom gracz ma okazję przenieść się w świat opanowany przez A-droidy. Naszym zadaniem jest przejęcie kontroli nad armią i pokonanie jednostek wroga. Jest to idealna okazja, aby zmierzyć się ze wspaniałą przygodą, która jest jednak pełna śmiercionośnych pułapek. W grze dostępne są cztery światy, a każdy z nich składa się z dziesięciu poziomów, które są pełne zróżnicowanych wyzwań. Dysponujemy także postaciami posiadającymi unikalne zdolności. Całość osadzona jest w rozległym i bogatym świecie, zrealizowanym w przyjemnej dla oka grafice.
Drakensang: Dragon Edition
Gra to klasyczny RPG z widokiem TPP. Osadzona jest w realiach fantasy, w magicznej krainie o nazwie Aventuria. Zadaniem gracza jest eksplorowanie baśniowych miejsc, odkrywanie sekretów razem z własną drużyną, w której pojawiają się krasnoludy, potężni magowie, a także elfy i barbarzyńcy. Jedną z większych zalet gry jest bardzo rozbudowany i wciągający scenariusz, a także same dialogi i interakcje z mieszkańcami krainy.
“Drakensang: Dragon Edition” to bogate wydanie, które zawiera trzy gry: Drakensang the Dark Eye, Drakensang River of Time, Drakensang Phileassons Secret.

 „Dobra Gra” to seria wydawnicza Techlandu, która łączy w sobie wyjątkowe i oryginalne nowości rynkowe oraz sprawdzone klasyki gier wraz z interesującymi dodatkami. Wydania pojawiają się także jako zestawy kultowych serii.
Funkcjonuje także strona serii - www.dobragra.techland.pl , na której fani znajdą wszelkie informacje dotyczące gier w niej zawartych, a także dodatki do ściągnięcia oraz materiały wideo. Więcej informacji też na fanpage https://www.facebook.com/TechlandWydawnictwo
Nowe tytułu z serii „Dobra Gra” są dostępne już dziś w cenie 19,90 zł. 
O firmie Techland
Techland jest wiodącym polskim developerem gier na komputery PC i konsole najnowszej generacji oraz wydawcą gier i oprogramowania na terenie Polski. Firma rozwija się nieprzerwanie od 1991 roku, zatrudniając obecnie 200 specjalistów we Wrocławiu, Warszawie i Ostrowie Wielkopolskim. Produkty Techlandu odnoszą komercyjne sukcesy i cieszą się uznaniem graczy oraz recenzentów na całym świecie. Firma jest także właścicielem marki Shortbreak Studios oraz portali legeo.pl i games4break.com.

KONKURS 


Aby zdobyć jedną z trzech gier Techlandu: Drakensang: Dragon Edition wystarczy napisać prawidłową odpowiedź na poniższe pytanie na e-mail: borejko@gmail.com.

Jak nazywa się rasa jaszczuroludzi (z świata gry oczywiście), których starożytna cywilizacja upadła.

Warunki:
- odpowiedzi należy przysłać do 25 maja 2013 do północy 
- w temacie proszę wpisać "Konkurs Drakensang"

Wśród prawidłowych odpowiedzi wylosujemy trzech szczęśliwców, którzy otrzymają po jednym egzemplarzu Drakensang: Dragon Edition 
W razie wątpliwości proszę pytać.

A to zacznę!
Nie bardzo wiem czy jest sens pisać poniższe słowa.
Może dlatego żeby jeszcze raz zwrócić Waszą uwagę na Kryształy Czasu?
Chyba tylko dlatego.
Skreślę więc kilka słów, choćby dla informacji, którą nieopatrznie dzisiaj czegoj (jeden z najbardziej  aktywnych po dziś dzień zapaleńców, fanów KC) podał już oficjalnie na forum Kryształów Czasu.


W Altqartier grupa kibiców lokalnej drużyny, wraca podchmielona do domu, gdy napotykają strażników miejskich. Sprowokowani strażnicy atakują kibiców, wybucha walka - ginie młody chłopak. Przez kolejne dni miasto ogarnia chaos, z okolicy zjeżdżają się lokalni snotfan-hoolz. Parę dni później, kilkaset do tysiąca fanów terroryzuje całe Middenheim. Oddziały d.s. poruszeń przybywają nawet z Middenlandu. Koszary są obrzucane koktajlami Mołotowa. Po kilku dniach anarchii w Mieście Państwie, Todbringer ogłasza stan wyjątkowy.


Dzień Darmowych Gier Fabularnych to fanowska inicjatywa, dzięki której powstały tysiące stron darmowych artykułów, gier fabularnych, dodatków, scenariuszy i innych przydatnych materiałów. Nie tylko do RPG, ale i gier paragrafowych, gier wideo, komiksów, czy literatury.
Praktycznie od samego początku z DDGF współpracowały takie wydawnictwa jak:
GRAmel, Kuźnia Gier, Menhir i Portal, Fabryka Słów, Techland, Egmont, Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru, Bullet Books.

Trudno teraz oszacować wartość nagród i darmowych materiałów, jakie ufundowały te wydawnictwa. Jeśli jednak zliczyć same fizyczne materiały takie jak gry, scenariusze, karty, komiksy, książki ich wartość wahałaby się pomiędzy kilkunastoma, a kilkudziesięcioma tysiącami złotych.
To dzięki tym i innym wydawnictwom darmowe materiały powędrowały do Waszych domów.

DDGF to jednak nie tylko bonusy i konkursy od wydawnictw. To tysiące stron materiałów osiągalne w formacie elektronicznym (głównie PDF), jakie przygotowują fani dla fanów.

Stąd też ta informacja, którą chcemy przypomnieć Wam o upływającym czasie do kolejnego, czwartego Dnia Darmowych Gier Fabularnych. Pozostał nieco ponad miesiąc czasu.

30 dni to doskonały czas na przygotowanie materiałów na tę okoliczność.
DDGF trzykrotnie udowodnił że to doskonała impreza do promocji gry, wydawnictwa, strony internetowej, autora czy jakiegokolwiek materiału nie tylko powiązanego z grami fabularnymi.
Jeśli chcesz promować się z okazji DDGF skontaktuj się z nami, najlepiej przez e-mail leszek[dot]cibor[at]gmail[dot]com

Do 15 czerwca!

Muszę przyznać, udziela mi się londyńska atmosfera celebrowania pięćdziesięciolecia Dr. Who.
W podobny sposób zadziałało na mnie pulp fiction, kiedy to GRAmel wprowadził na rynek polską edycję Thrilling Tales z celną lokalizacją Tomka 'Smartfoxa' Smejlisa. Ciężko jednak przekonać się do tych elementów popkultury, które były nieobecne w naszej młodości, a Bonanza (którą jako tako pamiętam z szczenięcych lat) była powiewem zgniłego zachodu.
Mimo solennej obietnicy o nadrobieniu zaległości Star Trekowych, chcąc nie chcąc ustawicznie jestem atakowany w londyńskich mediach Doktorem Kto. 
I stąd przełożyłem stare Star Treki na późniejszy okres, oglądając Dr. Who and the Daleks czy Daleks' Invasion Earth: 2150 A.D. 
Jeśli poszukać okaże się że znajdziemy nawet crossovery Star Trek i Dr.Who.

Dr Who: The Dalek Collection [DVD] [1965]od 66.99 PLN
Dopiero dziś jednak dowiedziałem się, że te dwa pełnometrażowe filmy emitowane były u nas na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Dotychczas myślałem, że Dr. Who to u nas czarna plama.
O ile Daleki w Polsce mogą być rozpoznawalne, to Cybermani już chyba rozmywają się całkowicie w naszej popkulturze. Choć mogę się mylić, bowiem polskojęzyczna Wikipedia dosyć szczegółowo opisuje tych adwersarzy Dr. Who.
Cyberman lub Cybermen - rasa cyborgów z brytyjskiego serialu BBC Doktor Who. Cybermani są jednymi z najgroźniejszych wrogów Doctora (zaraz po Dalekach i Mistrzu). Jest kilka rodzajów Cybermanów. W starej wersji pochodzą z planet Mondas i Telos, a w nowej z równoległej Ziemi.
Wymyślili ich Dr. Kit Pedler oraz Gerry Pedler. Cyberman był najgroźniejszym wrogem dla Drugego Doktora i jego towarzyszy. Po raz pierwszy cybermanów z starej wersji możemy zauważyć w 1966 w odcinku "The Tenth Planet", a z nowej w 2006 "Rise of the Cybermen". Cybermani pojawiają się też w Torchwood w odcinku "Cyberwoman".


Nie tak dawno temu portal SFX zamieścił obszerną galerię przedstawiającą różnych Cybermanów z różnych serii Dr. Who. Polecam przyjrzenie się całej galerii, lub mojemu wyborowi z SFX i Wikipedii.

Na koniec chyba trzeba przedstawić naszego, swojskiego, przaśnego cybermana, czyli Wielkiego Elektronika z Pana Kleksa w Kosmosie.
I zupełnie świeże, znalezione na YT konsekwencje podróżowania w czasie.

Zupełny przypadek. Dzisiaj opublikowałem mój tekst pt. Nazewnictwo Napisałem go w styczniu,  leżakował sobie i czekał na swój moment.

Dziś Aleksandra 'Petra Bootmann' Sontowska poinformowała na swoim blogu Naked Female Giant o nowej edycji Game Chef
Pominę tu wszelkie przykre rzeczy jakie pojawiły się z ust redaktorki Interface Zero i Apocalypse World; oraz pod jej adresem. Przemilczę również jej konfliktowość w e-Fundomie.

O samym Game Chef pewnie słyszeliście. Ja sam informowałem na blogu o tym konkursie niejednokrotnie. Przypomnę jeśli ktoś nie wie o co chodzi.
Pierwszy Game Chef został zainicjowany przez Mikea Holmesa w 2002 r., bazując na podstawie konkursu Gaming Outpost, prowadzonego przez Clintona R. Nixona i Jareda A. Sorensena. W niektórych latach powstało 70-80 gier, niektóre z nich częściowo zarchiwizowano.
W skrócie chodzi o napisanie konspektu gry w krótkim czasie (około jednego tygodnia) i o określonej liczbie znaków (kilka tysięcy). Jeśli się nie mylę Game Chef był protoplastą naszego zaniedbanego nieco NibyKonkursu. 
Warto wspomnieć, że Łukasz 'Tor' Garczewski (wydawnictwo Argent Mark Games, które wyda w sierpniu polską wersję Apocalypse World), był w ubiegłym roku jednym z finalistów Game Chef wraz z swoją grą Lies of Passage

Od czasu kiedy prowadzę tego bloga starałem się upowszechniać nazwę "gry fabularne". Mylną, acz silnie zakorzenioną od czasów Jacka Ciesielskiego.  Lepsza w tym przypadku wydaje się być nazwa forsowana przez dr Jerzego Szeję w jego książce: "narracyjne gry fabularne", choć i ona nie odzwierciedla angielskojęzycznego "role playing games" w tym samym stopniu jak "aligment" nie ma wiele wspólnego z polskim "charakterem".

Patrząc na to z perspektywy czasu wydaje mi się, że dużo zmieniło się na lepsze, portale, serwisy prowadzą działy o "grach fabularnych", nie o "grach role playing games", co już było samo w sobie "kuriozalnym masłem maślanym".

Takich niuansów językowych jest mnóstwo.  Dziś obok zupełnie mylących "gier bez prądu"(rozpropagowanych przez dział poświęcony RPG przez pismo komputerowe w 90 latach), wykluwają się nowe określenia "gry analogowe" oraz "gry nieelektroniczne".
A jak wiadomo wszystko co z Zachodu, to jest ślepo kopiowane przez Polaków. I nie inaczej było tym razem. Tegoroczny konkurs jest anonsowany tymi słowy:
"Design and submit a playable draft of an analog (non-electronic) game between May 17th and 26th, inspired by the theme and ingredients listed below."
I ślepo, za konkursem pisze redaktorka:
"W maju odbę­dzie się kon­kurs Game Chef na napi­sa­nie gry ana­lo­go­wej."
Nie sądzę bym był kompetentną osoba do kreowania nowego nazewnictwa w dziedzinie gier fabularnych, dlatego swoje pytanie skierowałem do kilku poradni językowych i audycji, które udzielają specjalistycznej pomocy w zakresie polskiego języka. Jako pierwsze oczywiście odpowiedziało mi Centrum Kultury Słowa.
Centrum Kultury Słowa zostało założone w 2011 roku przez Dorotę Kopczyńską, absolwentkę Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, normatywistkę, prowadzącą Telefoniczną i Internetową Poradnię Językową UW w latach 2001-2011.
Wiosną 2012 r. Centrum Kultury Słowa nawiązało współpracę z Narodowym Centrum Kultury i włączyło się do akcji "Ojczysty - dodaj do ulubionych", objętej honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rady Języka Polskiego.
Nie wiem czy to oczywiste, czy kierowała mną intuicja, jednak nazwa którą suponowałem okazała się trafna:
Szanowny Panie, gry tradycyjne to najlepsze możliwe określenie. 
Na sam koniec dodam, że zupełnie rozumiem intencje organizatorów Game Chef. Rozumiem jak określenie independent game (gry niezależne) wypaczyło się w elektronicznej rozrywce i dlaczego pisali o grach analogowych i nieelektronicznych.

Nie rozumiem jednak jednego, dlaczego fani gier fabularnych potrafią tak komplikować swoje życie. Śledzę blogi o grach bitewnych, wojennych, karcianych itp. i nie mogę wyjść z podziwu, że fani tak podobnej rozrywki nie mają takich problemów.
My "erpegowcy" potrafimy mieć problem nawet z nazewnictwem i forsować jakieś idiotyczne gry bez prądu.

PS. Jeśli otrzymam odpowiedzi od innych poradni, nie omieszkam Was o tym poinformować.
Was zaś proszę o trochę umiaru i rozsądku w powielaniu mylących nazw funkcjonujących wśród fanów gier fabularnych. Szkoda wprowadzać młodszych od nas w błąd, chyba że chcemy za kilka lat
"ogarnąć zią rulesy do dajblufierpi. Wisz, rozumisz".

photo credit: Stéfan via photopin cc

Znajdź kilka minut i wciel się w Juliusza Cezara. Twój kciuk decyduje o tym czy lew zje kogoś czy nie.
Gra mawiele zakończeń, w zależności kogo skażesz na śmierć. Tych person jest sporo, włącznie z Indianą Jones. Gra podrwi też z wielu innych rzeczy np. sieci społecznościowych - patrz ilustracja powyżej.
Sprawdź Caesar's Day Off. Dwa klawisze wystarczą do zabawy.

Ilustracja pochodzi ze strony Little Wars
W dniach 27 - 28 kwietnia w Royal Military Academy w Sandhurst w Anglii, zgromadzili się fani gier wojennych, aby uczcić setną rocznicę wydania pięćdziesięciostronicowej gry o nazwie Little Wars. Napisał ją autor kanonicznych powieści science fiction - Herbert George Wells.
Pełny tytuł tej książeczki brzmiał: Little Wars: A game for boys from twelve years of age to one hundred and fifty and for that more intelligent sort of girl who likes boys' games and books czyli w wolnym tłumaczeniu: Małe Wojny:
Powieściopisarz angielski H.G. Wells oczywiście znany jest lepiej jako autor kultowych książek, jak na ten przykład: Wojna światów, Pokarm Bogów, czy Wehikuł czasu. Nie sposób jednak nie dostrzec jego wkładu w popularyzację wargamingu wśród ludności cywilnej i jako hobby.

Osoby znudzone Angry Birds w kosmosie, na Gwieździe Śmierci, czy wśród Przyjaciół powinni przyjrzeć się grze Wizard Walls. Tę grę cechuje podobna grywalność, jaką mają ptaszki i świnki, a to winduję od razu grę wysoko.
Jest niezwykle prosta i intuicyjna. Zadaniem naszego czarodzieja jest ochrona karawan, owiec, żołnierzy czy pokrycia naszego balonu. Oczywiście za pomocą magii, czyli naszej różdżki.
Sprawdźcie to sami.
Uwaga.
Absorbuje.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget