Gen Con 2013

45 Gen Con skończył się tydzień temu, napisałem już kilka słów dla Gadżetomanii na temat tego konwentu. Dziś zebrałem kilka filmów, które pojawiły się w trakcie trwania konwentu i po nim samym.
W środku tej aktualizacji - listy nagrodzonych ENnie oraz Diana Awards. Na sam koniec moja krótka refleksja oraz znacznie cenniejsza wypowiedź bywalca tejże imprezy  - Radka 'Drozdala' Drozdalskiego.
Jeszcze przed Gen Conem ludzie z Tower Dice (specjalizujący się w preparowaniu list przebojów growych) pokrótce omówili produkty, które pojawią się na tegorocznym konwencie. Alfabetycznie w pięciu częściach - każda z nich trwa około kwadrans.

Na początek kilka słów od rozdających karty na tym Gen Conie graczy - wydawców, czyli:
_
_
_
_
Morrus z EnWorld, odwiedził też stoiska tych, którzy decydują o naszym losie (w tym nasz rodzimy Q-Workshop).
Gen Con to oczywiście nagrody. I to te najważniejsze, czyli ENnie Awards.
Lista nominowanych i zwycięzców za ENWorld.
Best Adventure


Best Aid/Accessory



Best Art, 
Cover


Best Art, Interior



Best Blog



Best Cartography



Best Electronic Book



Best Family Game



Best Free Game



Best 
Free Product


Best Game

Best Miniature


Best Monster/Adversary



Best Podcast



Best Production Values



Best RPG Related Product



Best Rules



Best Setting



Best Software



Best Supplement



Best Website



Best Writing



Product of the Year



Judges' Spotlight Winners

Kolejne nagrody to Diana Jones Award
_
Dungeon World by Sage LaTorra, Adam Koebel / with 32 points

The perfect mix of old school adventure and new wave rules. A delight to play!
An engaging implementation of Apocalypse World, with robust rules, clear writing and a real passion for the genre. A fresh vision of fantasy, with enjoyable character art, which is highly playable.

THE RUNNERS UP:

Monsterhearts by Joe McDaldno / with 30 points

A twist on Apocalypse World featuring teen angst, blood, horror and drama. Passionate and fun, Monsterhearts delivers on its promises in spades.
A game that catches your imagination right away and delivers. Manages to be sexy and yet capture that awkwardness of the teenage years. Endless inspiration in the skins.

Dog Eat Dog by Liam Burke / with 20 points

Thoughtful, entertaining play - who could ask for anything more?
A stunningly pointed game with arresting design, which is easily read and played, and yet which provokes the players into reflection and consideration of real-world issues. Never preaching, a delightful and inspired design.
Dog Eat Dog is a brilliantly simple game that supports rich and ultimately provocative gameplay with a strong focus and - most interesting to me - a political point of view that is transparent and clearly articulated.

Servants of Gaius by Brendan Davis / with 12 points

An intriguing alternate history of Rome, innovative in its setting and situation.
Monster of the Week by Michael Sands / with 10 points
An excellent adaptation that in some ways surpasses the original, that clearly shows the tone and style it is trying for.

Durance by Jason Morningstar / with 10 points
Up and running in no time, delivering a wicked good story in a small time period. Mr. Morningstar strikes again!

Lords of Olympus by The RPGPundit (edited by Brett M. Bernstein) / with 10 points

Itras By: A surreal role playing game by Ole Peder Giæver, Martin Bull Gudmundsen / with 8 points

The Final Girl by Bret Gillan / with 7 points
Very clear and simple rules, with a card draw mechanic that keeps results surprising while encouraging character development.
A fantastic horror role playing game. Skewers the genre, lays it bare, and makes a quick, fun game out of it. A real accomplishment.
Nagroda Diana Jones Award for Excellence in Gaming, trafiła do rąk twórców programu Tabletop.
I kilka moich spostrzeżeń na temat nagród.
  • Cieszy nagroda dla Pinnacle Entertainmet Group, gdyż znajomy +Piotr Koryś miał zapewne wkład (tym bardziej że Deadlands to chyba jedna z jego ulubionych gier).
  • Achtung! Cthulhu skazany był chyba na sukces (starczy wspomnieć wirusowy samograj po anonsie - fake or mistake?)- szkoda, że to nie Polacy zrobili naście lat temu. Pewnie nasze Z wydziału X też ktoś zrobi w socjalistycznych realiach na Zachodzie. Jak i WFRP 1940. A szkoda, bo uznane gry osadzone w XVII-wiecznej Polsce i w trakcie Powstania Warszawskiego tworzyli nie - Polacy.
  • Cieszy nasz sędzia ENnies (+Jakub Nowosad), szkoda że taki z niego bigot. Z drugiej strony zastanawia czemu zawsze jesteśmy narodem wybranym i nie pojawiają się tam sędziowie z innych krajów, w których sprzedaż gier czy sam fandom i otoczka związana z grami jest większa.
  • Fajnie że Mythic Iceland do BRP z Chaosium dostało nagrodę, może BRP dzięki jakiemuś Kickstarterowi wróci do łask? A może niech zostanie jednak w hobby, a nie przenosi się do mainstreamu? Zaplecze samych darmowych materiałów do BRP jest przecież olbrzymie i nadal się rozrasta. 
  • Wstyd nie znać teraz Iron Kingdoms... trzeba kupić papierową wersję. U nas ospale, a jednak pojawiają się treści na portalu kryształowców do Żelaznych Królestw.
  • Doctora Who mam już po dziurki w nosie...  oby skończył się rok celebry (eeśli dziś  na karnawale Notting Hill będą wozić na platformach Daleki - kapituluję i w przyszłym roku zrobię 28 lecie Przyjaciela Wesołego Diabła. Na Tamizie i pod nią).
  • O Dungeon Worlds (które zdobywa w tym roku tytuł najlepszej gry niezależnej i najlepszych zasad ENnie) pisze po polsku często Ifryt i Misiołak. Granica pomiędzy grami niezależnymi, głównego nurtu jest dosyć płynna i przypomina tą z branży gier wideo. I chyba wydaje się znajdować rozróżnienie tylko wśród fanów powtarzających na ślepo za swoimi idolami nowe określenia tychże gier.
  • Chciałbym, aby w przyszłym roku 3D Virtual Tabletop i podobne programy pokroju Tabletop Connect okazały się najlepszym oprogramowaniem. 
  • Martwią mnie gry darmowe, bo z tymi dwoma zapoznałem się zaraz po ogłoszeniu wyników. Jak okazało się z dyskusji z naszym sędzią na G+ nadesłano siedem lub osiem gier darmowych. (łącznie we wszystkich kategoriach było ok. 340 gier). Nie sądzę by zmiany w polityce przyznawania nagródo których pisałem w ubiegłym roku miały na to wpływ. Więcej moich spostrzeżeń na ten ten temat oraz odpowiedzi sędziego, którego znacie jako Arathi w na żywo, ale w G+
No cóż: każdy może napisać do autora "słuchaj twoja gra jest fajna. Jest taki konkurs i tam możesz ją zgłosić". Warunek: gra jest po angielsku. Zgłaszać może autor lub wydawca. Sędziowie do każdej kategorii wybierają po 5 gier (w product of the year 10). Następnie fani głosują przez internet. Trzeba by autorów uświadomić, że można zgłaszać. Wszystko jest na stronie ENnies i pojawia się w różnych serwisach. Zobaczymy co się zmieni w tym roku - jest nowy manager konkursu. 
Arathi
  • Trzewik dotarł w końcu na Gen Con co cieszy mnie niezmiernie. Ubolewam że dotarł tam z planszówkami, a nie erpegami. Chciałbym, żeby Trzewik zaczął tyle zarabiać na grach planszowych, że mógłby usiąść w zaciszu Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy i zrobić Tank RPG, na miarę Ogólnoświatowej Jesiennej Gawędy.Najlepiej wraz z mechanikiem i ładowniczym czołgu Oraczem. Nawiasem mówiąc w międzyczasie jak sobie latał na Kanadą otrzymał kolejną nominację do kolejnej nagrody
I jeszcze kilka rzeczy z G+:
Filmy zebrane przez Darek Pages
Rolling for Initiative--It's Awards Season (But You Would Never Know It)
Column by Scott Thorne
EN World RPG News & Reviews - Gen Con D&D Next Q&A
Gen Con: Trade Hall 2
The Doors Open at Gen Con 2013 & part 2
Interview with Mote Cook
Stoiska innych firm tworzących produkty sygnowane marką PFRPG na GenCon 2013 
A sam Gen Con ? 
Nie jest już imprezą "na której koniecznie chciałbym być". Wewnątrz CBGB, owszem (hah).
Gdy zmieni się miejsce zamieszkania z kilkusettysięcznego miasta na największe megalopolis Europy, gdzie codzienna liczba eventów wydaje się nie mieć końca chciałoby się dysponować bilokacją.
I na koniec wypowiedź Drozdala o różnicach pomiędzy nagrodami i korzyściach finansowych 
płynących (lub nie) z tychże nagród.

Radek 'Drozdal' Drozdalski

[review]bloger, Grota Drozdala II , współtwórca Burning Empires, gry nagrodzonej w 2006 roku Origins [/review]
Zasadnicza różnica jest taka, że pierwsza nagroda przyznawana jest na konwencie Origins a druga na GenCon'ie :D 
A tak poważniej - ENnies to nagroda portalu / forum ENworld i jako taka przyjmuje głosy jedynie internetowo. Na nagrodę Origins, podobnie można głosować przez sieć, ale możliwość głosowania mają również uczestnicy konwentu którego nazwę nosi ta nagroda. Tworzy to ciekawą sytuację - autorzy nominowanych produktów promują je podczas imprezy starając się o uzyskanie dodatkowych głosów podczas trwania imprezy (można na przykład posiadać karty do głosowania na swoim stoisku - prawie jak wybory samorządowe!). 
Z mojego puntu widzenia wygląda to tak, że ENnies są bardziej obiektywną nagrodą środowiska graczy (tyle, że bardziej ukierunkowaną na mainstreamowe DnD / Pathfindera, bo i taki profil ma forum ENworld). Zawsze uważałem, że Origins to bardziej nagroda konwentu i tego kto był na nim bardziej popularny, lub tego kto dobrze rozegrał swe karty podczas jego trwania nagabując ludzi do głosowania. 
Jak mnie pamięć nie myli liczba głosujących przez sieć na ENworldzie jest o siłę większa, niż na Origins i przez to dużo zależy od tego jak głosy rozkładają się podczas trwania imprezy. Oczywiście mogę się co do tego mylić, ale na własne oczy widziałem jakie efekty przynosi sprawnie przeprowadzona kampania wyborcza na nie do końca wyedukowanym uczestniku posiadającym prawo głosu :D 
Co do to tego jakie pieniężne tantiemy przychodzą z wygrania nagród - głosy się różnią. Rzekomo nalepka "Zwycięzca Origins", pomaga ludziom po biznesowej stronie hobby. Ja nie zauważyłem aby sprzedaż podręczników, których jestem współautorem podskoczyła po tym jak wygraliśmy nagrody*. Oczywiście nieźle to łaskocze ego i prawdopodobnie umacnia zwycięzców w przekonaniu o słuszności ich wyboru (najczęściej nieprofesjonalnej i jeszcze częściej nie przynoszącej żadnych zysków) profesji szumnie zwanej "twórcą gier". Rzecz, która sprzedaje podręczniki to promocja swojego produktu na konwentach, nagrody to tylko krem na ciastku, ale najpierw to ciastko ktoś musi upiec, a a najprostszym na to sposobem jest wyciągnięcie ręki do nowych fanów. 
* oczywiście zdaję sobie sprawę, że moje doświadczenia nie są uniwersalne i że znajdują się ludzie lub wydawnictwa, którym nagrody niezwykle pomagają (bo zawsze jakiś szub wokoło nagrodzonego produktu się tworzy). Brutalna prawda wygląda tak - jeżeli masz produkt niszowy (Burning Empires) w niszy (która są gry fabularne), to żadna ilość wygranych nagród czy tez dobrej prasy nie pomoże. Po prostu baza fanów, która może się przekonać do tego produktu jest zbyt mała i prawdopodobnie jest już w posiadaniu podręcznika, więc nie musi być do jego zakupu w jakiś sposób dodatkowo przekonana. 
Z drugiej strony z pewnością nagrody przyznawane produktom niszowym, pomagają ich fanom w walidacji ich wyborów oraz wydanych na nie ciężko zarobionych pieniędzy. Umacniają fanów w przekonaniu, że warto wspierać rynek niezależny, bo nie tylko oni, ale również ktoś z zewnątrz (w tym przypadku w internetowym plebiscycie) docenił ten sam produkt.
Źródło ilustracji: Spirit of the [blank]
Tagi:

Prześlij komentarz

Bigot - no się zgadzam... ale walczę z tym :P

A w tym roku jest jeszcze sędzią Kayra z Turcji, a startował też ktoś z Brazylii.

Co do gier darmowych: gdybym mógł to sam bym napisał do kilku twórców. Zawsze pozostaje info, że taka opcja jest i może ktoś znajdzie jakąś fajną grę i napisze do autora by ten zgłosił.

Niektórzy nie zgłoszą bo 15 $ to jakby nie było 60PLN...

Już zgłoszono 66 produktów z czego nic póki co za free. ( http://www.ennie-awards.com/blog/2014-submissions/ )

O tym też myślę że dla niektórych osób te 15$ może być barierą. w przypadku darmowych gier.

Coś pomieszałeś chyba z nagrodami, albo zapomniałeś przekleić fragment tekstu.

Pod wprowadzeniem do Diana Jones Awards masz nagrody Indie RPG Awards (do których z kolei nie masz wprowadzenia).

Co do korelacji między wygraniem nagrody (ENnies czy Origins czy innej) a sprzedażą, gdzieś czytałem wypowiedź jednego z twórców, że wygrane bardziej wpływają na długoterminową sprzedaż, a także sprzedaż kolejnych tytułów danego wydawcy.

No coś tam jest pokiełbaszone, potem poprawię dzięki.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget