maja 2012
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Fighting Fantasy Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER

Maj rozpoczął się niezwykle gorąco - już w Święto Pracy Bethesda ogłosiła pierwsze informacje o DLC do Skyrim. Niestety, z dużej chmury spadł maleńki deszczyk - poznaliśmy tytuł dodatku (Dawnguard), zobaczyliśmy jeden jedyny obrazek promocyjny i dowiedzieliśmy się, że "kolejne szczegóły już na E3". Tak ograniczone dane nie przeszkodziły jednak nikomu w snuciu spekulacji i przypuszczeń, a część z nich - głównie te, mające najmocniejsze uzasadnienie - znajdziecie na na naszej stronie.


Do grona sponsorów Dnia Darmowych Gier Fabularnych 2012 dołączyła firma znana nie tylko wśród graczy komputerowych - Techland. Pierwszym sponsorem zostało wydawnictwo gier fabularnych, które szturmem weszło na polski rynek, czyli GRAmel. Drugie wydawnictwo zajmuje się literaturą, w tym książkami osadzonymi w światach gier, mowa oczywiście o Fabryce Słów. Trzecim jest wydawnictwo komiksów (i nie tylko...) Egmont Polska, będące częścią Grupy Egmont.

Legendarna gra, którą stworzyli Jason Blochowiak, John Carmack i John Romero po 20 latach trafiła na przeglądarki. Wolfensteina przedstawiać raczej nie muszę, nie każdy jednak wie że w 1981 roku powstała gra Castle Wolfenstein, nazywana też Wolfenstein 2D. Albo że Wolfenstein 3D był zakazany w 1994 roku w Niemczech. Gra obrosła w sporo mitów, niemniej jednak cieszy fakt ze stare gry są odświeżane. Poniżej obszerny komentarz Johna Carmacka.

Pośród sponsorów Dnia Darmowych Gier Fabularnych 2012 dotychczas znalazły się takie firmy jak:

  • wydawnictwo gier fabularnych GRAmel 
  • wydawnictwo zajmujące się literaturą, czyli Fabryka Słów
  • wydawnictwo znane nie tylko z komiksów, czyli Egmont

Czas na przedstawienie kolejnego wydawnictwa odpowiedzialnego za gry paragrafowe. Będzie nim Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru, wydające między innymi pismo Masz Wybór.

W sklepie e23 pojawił się kolejny dodatek do gry Ars Magica, zatytułowany The Church. 
W podręczniku zawarto zasady i tło Kościoła jako instytucji, obejmujące organizację diecezji i zakonów i codzienne poświęcenie. Opisuje w szczegółowy sposób rolę kobiet, templariuszy i franciszkanów itp.
Sadząc po previewie obok Pax Dei i Maleficium wydaje się być jednym z ciekawszych dodatków do gry Ars Magica.
Dodatek napisali Richard Love, Christian Jensen Romer, Sheila Thomas i Alexander White.
144 stronicowy PDF kosztuje 15 dolarów i można go nabyć w sklepie e23

Niektórzy już zapomnieli o Carterze, żyją nazistami z księżyca i czekają na kolejną produkcję Scotta.
Nie wyróżnię się spośród innych. W dzieciństwie czytałem kilkakrotnie Księżniczkę Marsa Burroughsa. Carter, Ged i Conan to kluczowi bohaterowie mojego dzieciństwa.

Hurra, Pycha Świetna Rada Wujku Dobra Rada
Troull McCarntey nie próżnuje, po tym jak napisał cykl podręczników Graj ... po trzech latach postanowił napisać kolejny tekst dla SNT Prezentz zoo: Graj se mechaniką doświadczalną.
Udało mi się namówić go, aby zaprezentował Wam prolog, będący jednocześnie addendum, andronem, filozofią gry Andronikusa i epilogiem wstępu jego nowego almanachu.
Ten wstęp jest czymś jeszcze jednym, jednak tak się złożyło, że nie zanotował na ostatniej sesji egzaminacyjnej słowa jakiego używał jego wykładowca i  dlatego jest tylko tym czym jest.

Równolegle obok Choose Your Own Adventure zapowiedzianego na 2014 rok, powstaje film (tym razem dokumentalny) o innej serii gier paragrafowych: Fighting Fantasy.
Za film odpowiedzialna jest firma MmBroadcast, ma zostać on wyprodukowany do 31 grudnia 2012.




 
Źródło: RPGSite

W ostatnich dniach zaprezentowałem Wam dwóch sponsorów Dnia Darmowych Gier Fabularnych 2012. Pierwszy z nich to wydawnictwo gier fabularnych, które szturmem weszło na polski rynek, czyli GRAmel. Drugie wydawnictwo zajmuje się literaturą, w tym książkami osadzonymi w światach gier, Mowa oczywiście o Fabryce Słów.
Kolejnym sponsorem jest wydawnictwo Egmont Polska, będące częścią Grupy Egmont, które powstało w roku 1990. Swoją działalność rozpoczęli od wydawania komiksów z Kaczorem Donaldem przeznaczonych dla dzieci. Po dziś dzień wydają kilkadziesiąt tytułów rocznie, komiksy i książki dla dzieci i młodzieży oraz rodzinne gry planszowe. Wydawnictwo otrzymało tyle nagród, iż nie sposób je wymienić, znalazły się one w kilkudziesięciu stronicowym PDF do pobrania ze strony wydawnictwa.

Angielskojęzyczny antenat Dnia Darmowych Gier Fabularnych, czyli Free RPG Day wywodzi się z imprezy, która początkowo promowała komiksy, czyli Free Comic Book Day.
Dlatego szczególnie cieszę się że wydawnictwo komiksowe (i to takiego kalibru!) dołączyło do sponsorów tego wydarzenia.
Egmont nam graczom kojarzy się oczywiście z Tomaszem Kołodziejczakiem, z którym przeprowadzałem wywiad dotyczący jednej z pierwszych gier fabularnych SF w Polsce:  Strefa Śmierci.

Jednak czy każdy z Was wie że Egmont w przyszłym roku będzie obchodził 135 rocznicę powstania firmy !?!

Bardzo duża paczka z grami jest dostępna w internetowym sklepie Drive Thru RPG tylko od czwartego do osiemnastego maja 2012 roku . Pakiet ponad 500 MB gier (i nie tylko) kosztuje 25 $, choć normalnie powinien kosztować 220$ (159,37€ 18,11 €). Przykładowo jedna gra, która znajduje się w tym pakiecie: Eclipse Phase to koszt 15$.
Wszystkie zyski ze sprzedaży tego pakietu trafią bezpośrednio do The Wayne Foundation - organizacji charytatywnej walczącej z dziecięcą prostytucją.

Poniżej lista produktów dostępnych w pakiecie:

Zdumiewające Przygody do Basic Role Playing to podręcznik zawierający wszystko, czego potrzebuje MG do prowadzenia scenariuszy pulp w latach trzydziestych i czterdziestych ubiegłego wieku.
Podręcznik zawiera podstawowe informacje o epoce, dziesiątki postaci i potworów, a także trzy klasyczne pulpowe scenariusze.

Autorem Astounding Adventures! jest Troy Wilhelmson, podręcznik będzie kosztował około 20$ i ukaże się jeszcze w tym roku.

Więcej informacji na stronie Chaosium.

Dosyć nietypowa galeria. Zastanawialiście kiedyś się kto występuję w makijażu i pod wszystkimi tymi gumowymi maskami w filmach science fiction, fantasy i horror?

Wydawnictwo Brittannia Game Designs Ltd rozpoczęło publikację  nowych suplementów do gry Chivalry & Sorcery Essence. 

Chivalry and Sorcery Essence - Apocrypha (gdyż tak nazywać się będzie seria dodatków) to nieregularny cykl aktualizacji i rozszerzonych zasad do C & S Essence. Pierwszy z apokryfów zawiera nowe opcjonalne zasady walki.

Chivalry and Sorcery to gra z wieloletnimi tradycjami, jej pierwsza wersja ukazała się 1977 roku nakładem Fantasy Games Unlimited. Wedle źródeł Chivalry and Sorcery była jednym z pierwszych konkurentem Dungeons and Dragons.
Łącznie ukazało się sześć edycji tej gry w 1977, 1983, 1996 oraz : Light edition 1999,Rebirth edition 2000 i Essence v1.1 2011. Co ciekawe nowe materiały opisane są już jako Essence ver.2.0.





Na marginesie: mapa Darken też jest za darmo!


Kolejnym sponsorem Dnia Darmowych Gier Fabularnych jest wydawnictwo Fabryka Słów. Wydawnictwo, które uruchomiło serię książek (Fabryka w grze) osadzonych w światach różnorakich gier wideo. Pojawiły się w tej serii książki Davida Gaidera z serii Dragon Age, Karen Traviss Gears of War, Mass Effect i wiele wiele innych. Dzięki uprzejmości Fabryki Słów praktycznie wszystkie te książki były dostępne tutaj dla Was w rozlicznych konkursach sponsorowanych przez to wydawnictwo.

Pomimo kłopotów z jakimi boryka się Piotr Koryś z wydawnictwa GRAmel, w tym roku będzie nie inaczej. GRAmel jak zwykle przygotuje dla Was moc prezentów z okazji trzeciego Dnia Darmowych Gier Fabularnych 2012GRAmela nie muszę Wam przedstawiać. Jeśli jednak zajrzy tu ktoś niezorientowany przypomnę informacje ze strony polskiego wydawcy Savage Worlds. 
I dodam  kilka słów ode mnie.

I Wired i Indie Games określają grę ParametersNekogames jako cRPG. Czy tak jest nie mam zamiaru analizować. Mamy w Parameters i doświadczenie i ataki i obronę i życie. I faktycznie gra pozbawiona jest grafiki, efektów dźwiękowych i fabuły. Jej reguły to kilka zdań. Jednak kilka minut grania wystarcza by wsiąknąć w tę grę na kilkadziesiąt minut. Jeśli miałbym wystawić tej grze ocenę za playability (grywalność) otrzymałaby 10 na 10 możliwych punktów.


Kolekcja współtwórcy Dungeons & Dragons, D. Arnesona zostanie wystawiane na aukcji eBay. Pierwsze materiały pojawią się na aukcjach w niedzielę, szóstego maja. Łącznie ma być wystawione około 200 pozycji.
Będą to rzadkie gry wojenne, Call of Cthulhu, Empire of the Petal Throne, Blackmoor, Dungeons & Dragons oraz Advanced Dungeons & Dragons. Niektóre z nich opatrzone są autografem.
Pozostałe materiały, czyli 114 kartonów w których znaleźć można 10 000 różnorakich osobistych rzeczy są zarchiwizowane. Znalazły się tam notatki Arnesona dotyczące projektowanych gier i dokumentów i wiele innych.
In early 2011, The Dragon's Trove had to chance to buy what is arguably one of the two most important collections of gaming materials every offered for sale, the one belonging to the late Dave Arneson, co-creator of Dungeons & Dragons. In my opinion, the only other more important collection would be the one owned by the late Gary Gygax that is currently being sold off by his widow, Gail. When I was contacted by the owner Dave's collection, it was immediately apparent how lucky all gamers were that this collection was not lost forever. Because it purchased at a storage locker auction (that's right, just like on TV) and it was by pure chance that the new owner attempted to find the meaning of some of the boxes of paper rather than deciding that there was no gold or jewelry to be found, and just tossing it all into the nearest dumpster. Now, after nearly a year of careful cataloging and research by Paul Stormberg of The Collector's Trove, we are proud to offer this once in a lifetime collection to the public. Paul Stormberg is probably the foremost expert of this type of esoteric collection, and will be holding a series of auctions over the coming months to allow the vast assortment of items to find a home. You can follow this on his site here: The Collector's Trove's Web Site


Co dokładnie znajdzie się na aukcji: (za Morrusem z EnWorlds)
  • His original gaming dice.
  • His original Dungeons & Dragons and Blackmoor campaign manuscripts.
  • His first printing, woodgrain boxed set play copy of D&D.
  • Letters from Gary Gygax.
  • Other letters, notes, documents, artwork, photos, cartography, rare wargames and hand-made models and miniatures.
  • Published games, game accessories, periodicals, and books.
  • Arneson’s Smith Corona: Mark IV typewriter.
  • A set of lead crystal goblets etched with Arneson’s family heraldry.
  • A model ship made of metal.
  • Unpublished manuscripts that did not make it into the final draft of Dungeons & Dragons that date as far back as 1973.
  • Older items from 1971 and 1972 “dealing with the Blackmoor campaign and the Castle itself,” which may reveal secrets about the game’s origins.
  • Runs of Gygax’s Castle & Crusade Society and Domesday Book newsletters.
  • Arneson’s Corner of the Table newsletter which discusses his various campaigns, including his Blackmoor exploits.
  • Arneson’s personal copy of a book he created called “Dungeonmaster’s Index,” an index of all monsters, spells, rules, and magic items, which was published under his own name and without a license.
  • Arneson’s locked briefcase (contents unrevealed).
  • Arneson’s 1959 game of Risk.
Źródło: Purple Pawn

Hugo Gernsback przede wszystkim jest postrzegany jako założyciel magazynu Amazing Stories. Jeszcze inni kojarzą go z Nagrodą Hugo - wszak to od jego imienia pochodzi nazwa tej jakże prestiżowej nagrody. Nim jednak został pisarzem był przedsiębiorcą działającym w przemyśle elektronicznym, a także pionierem krótkofalarstwa i radiofonii. Importował do Stanów Zjednoczonych radioodbiorniki i nadajniki z Europy. Opatentował ponad 80 różnych wynalazków. Był również wielkim entuzjastą elektryczności.

O Age of Decadence kilkukrotnie już wspominałem, warto więc odnotować iż ukazała się kolejna darmowa wersja beta tej fabularnej gry komputerowej.

Age of Decadence to izometryczny, turowy, single-player 3D cRPG. Gra rozgrywa się w post-apokaliptycznym świecie fantasy, zainspirowanym upadkiem Cesarstwa Rzymskiego.

Gra wydaje się spełniać zapowiedzi wszystkich innych gier tego typu, czyli: nieliniowa rozgrywka, wiele sposobów rozwiązania konkretnej sytuacji i konsekwencje dokonywanych wyborów, szczegółowy system oparty na umiejętnościach postaci (łącznie jest ich 23) i rozległe drzewa dialogowe (tekstu jest naprawdę sporo). Na graczy czeka ponad 100 questów w 22 lokacjach. Świat przedstawiony opiera się o silnik Torque Game Engine, zaś sama gra wzbogacona jest o 200 różnorakich animacji.
Czy rzeczywiście tak jest?
Najlepiej sprawdzić samemu pobierając demo w wersji beta 2 (linki poniżej) lub chociaż przyjrzeć się nieoficjalnemu FAQ.

Grę można już dziś nabyć w przedsprzedaży od 25 $ - system sprzedaży gry podobny jest do crowdfundingu, tak więc im więcej zapłacimy tym większe otrzymamy profity. Premiera przewidywana jest na wrzesień b.r.

AoD Public Beta Release 2 można pobrać z:

Power People - to gra wideo sprzed kilku lat, jednak po dziś dzień wzbudza we mnie największe zainteresowanie. Gra o polityce, strategii i przede wszystkich zmianach zachodzących w społeczeństwie. Power People jest naprawdę wyjątkowa, choć może nie jest to gra, a nawet unikalne narzędzie do rozwiązywania konfliktów?

Po raz pierwszy usłyszałem o tej grze oglądając film pt. Jak się robi rewolucję? emitowany w kanale TVP Kultura. Zainteresowani mogą go obejrzeć na You Tube - zaręczam warto, patrz film poniżej.

Gra na tyle mnie zainteresowała, że pokusiłem się o jej zdobycie. Znalazłem organizację The International Center on Nonviolent Conflict (ICNC), na której to zlecenie York Zimmerman Inc. zrealizowało People Power: the game of civil resistance.

Tu warto wspomnieć że nie jest to pierwsza gra Yorka Zimmermana tego typu. Równie ciekawa wydaje się być poprzednia pozycja pt. A force more powerfulWedle jej twórców była pierwszym interaktywnym narzędziem nauczania w dziedzinie pokojowego rozwiązywania konfliktów. Gra niestety nie jest już wspierana, ani wydawana ze względu na problemy z nowszymi wersjami systemów operacyjnych. Łącznie pojawiło się do niej dziesięć scenariuszy, zaś do People Power dotychczas tylko pięć, które to są dołączone bezpośrednio do pliku z grą. People Power podobnie jak poprzednia produkcja Zimmermana jest obecnie ciężka do zdobycia w wersji fizycznej - grę praktycznie można nabyć ją wyłącznie w wersji elektronicznej (10$).

<

W 1996 roku dowiedziałem się o podobnych grach dzięki tekstowi Marii Suwak pt. "Role-playing w mundurze, role-playing w krawacie" w Magii i Miecz (nr. 35 11/96). Przyglądała się ona obecnym ówcześnie tradycyjnym grom tabletop symulującym rozwiązywanie różnorakich konfliktów.

fragment tekstu Marii Suwak z MiMa
Zainteresowani tradycyjnymi grami mogą rozpocząć swoje poszukiwania np. od Conflict and Compromise: UN Integrated Missions and the Humanitarian Imperative - to darmowy dokument stworzony przez pracownika naukowego Erina Weira dla Kofiego Annana i International Peacekeeping Training CentreO grach stworzonych dla Amnesty International kilkukrotnie już wspominałem, jednak Amnesty International Human Rights Kit to kolejny kilkudziesięciostronicowy dokument, który może zainteresować tradycyjnych graczy.

Wróćmy jednak do People Power, gry która opiera się na podobnych założeniach co Free & Equal, Human rights in modern peacekeeping: Free SpiritPodstawowa różnica to oczywiście fakt że mamy do czynienia z grą wideo, a więc nie musimy zapoznawać się z jej szczegółowymi zasadami.
Gracz wciela się w rolę lidera ruchu walczącego z przeciwnikami kontrolującymi policję, armię, biurokrację, czy media i pokojowymi metodami stara się osiągnąć cel.

Zależnie od konkretnego scenariusza problemy do rozwiązania mogą być prozaiczne jak np.: spór dotyczący wywożenia śmieci z danej dzielnicy, skończywszy na rebelii i zaprowadzeniu systemu demokratycznego w fikcyjnym państwie.
By to uczynić możemy korzystać z szerokiej gamy różnorakich pokojowych czynności, które stopniowo będą przybliżać nas do celu. Możemy zacząć od pisania listów do konkretnych oficjeli, zawierać ugodę z urzędnikami, przemawiać, rozdawać ulotki, agitować studentów, czy organizować  masowe protesty lub duże koncerty. Jedyną bronią gracza są umiejętności jego postaci i organizacji i pomysłowość.


Gracze roleplaying zwrócą zapewne uwagę na bogactwo charakterystyk opisujących wszystkie postacie występujące w grze. Te główne to: Public Profile, Reputation, Pragmatism, Wealth, Duty, Discipline Enthusiasm, Fear, Alingment oraz dziesiątki cech i umiejętności.
Podobne cechy przypisane są organizacjom, grupom rządowym i pozarządowym, a nawet występującym w scenariuszu Amessians Dictatorship partyzantom (Hajduks).



Fanom RPG nie muszę chyba tłumaczyć testów jakie wykonywane są w trakcie gry np.   zorganizowanie konferencji prasowej wymaga: 20 $, 54 godzin pracy i 10 aktywistów. Tu oczywiście znaczenie ma charakterystyka konkretnego działacza, którego wyekspediujemy do spotkania z dziennikarzami.
Praktycznie przy każdym tego typu działaniu poza standardowym opisem, kosztem i potencjalnym ryzykiem mamy przedstawiony przykład, który wydarzył się naprawdę w naszej historii. Nie trzeba również wspominać że duże znaczenie dla gry mają i fundusze i aktywiści, którzy dołączą do naszego rewolucyjnego ruchu. Im więcej środków i ludzi tym lepiej. Jak nie trudno się domyślić i jedno i drugie niezwykle trudno pozyskać.





Gra podkreśla takie elementy jak jedność, planowanie i oczywiście przede wszystkim pokojowe rozwiązywanie konfliktów. Gra nie ma oszałamiającej grafiki, rekompensuje to mnóstwo  elementów niespotykanych w innych grach tego typu. Zresztą podobnych gier nie ma zbyt wiele - zainteresowani mogą zacząć poszukiwania od PeaceMakerachoć powstaje nieco niszowych, małych, niezależnych gier.

Tu warto zaznaczyć że do gry dołączony jest edytor, dzięki któremu można tworzyć swoje scenariusze, niestety rozglądając się po forum poświęconemu tej grze nie natknąłem się na żadne nowe, które powstałyby po 2010 roku.

Ta gra jest doskonała nie tylko dla organizacji pozarządowych. Maniacy gier wideo mogą swobodnie przy niej odpocząć od FPP,RPG,RTS i innych skostniałych od lat gatunków. Sama umowność grafiki pozwala zaś wrócić do dawnych czasów, kiedy to do stworzenia gry nie były konieczne motion capture i inne filmowe techniki, a cutsceny rozgrywały się w naszej wyobraźni.
Zdecydowanie polecam People Power.

Wymagania gry nie są wygórowane, działa ona na praktycznie wszystkich konfiguracjach - oparta jest o środowisko Adobe AIR version 2.0. Użytkownicy Linuxa mogą mieć trochę problemów, ponieważ nowsze wersje AIR nie są już wspierane przez Adobe, jednak mi bez problemów udało się grę uruchomić.

Dziękuję The International Center on Nonviolent Conflict (ICNC) za udostępnienie gry.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget