Skyrim: Echa Hrothgar #8

Bez cienia wątpliwości można stwierdzić, iż dla fanów TESów (przynajmniej tych, którzy posiadają wersję pecetową Skyrim) była premiera Creation Kit - następcy Construction Setów do Morrowinda i Obliviona. Towarzyszyło jej udostępnienie darmowego DLC (dostępnego także tylko poprzez Steam) zawierającego zestaw tekstur wysokiej rozdzielczości. Tu mała uwaga - jeśli kogoś nie interesuje CK, z czystym sumieniem może opuścić następne dwa akapity.


Gdy minął pierwszy moment euforii (którego przejawem było m.in. zablokowanie stron Bethesdy) modderzy zaczęli dogłębniej badać edytor i niestety okazało się, że jest on w stanie podobnym do premierowego Skyrim - bug, buga, bugiem pogania - pełna lista znajduje się na forum firmy. Co gorsza, część z nich jest na tyle poważna, iż wręcz uniemożliwia tworzenie części modów. Jakby tego było mało, zastosowane w grze technologie (głównie chodzi o systemy Havok) uniemożliwiają m.in. dodanie do gry całkowicie nowych animacji czy stworzenie obszarów większych od terenu dostępnego w grze. Nowy język skryptowy też nie budzi euforii, jest bowiem bardziej skomplikowany od dotychczasowego i opiera się na zupełnie innych założeniach.
Nie oznacza to jednak, że Creation Kit jest całkowitą katastrofą - liczba już stworzonych modów (nawet odliczając te najprostsze) jasno pokazuje, że da się za jego pomocą zrobić naprawdę wiele. Nowe opcje i rozwiązania ułatwiają życie zarówno twórcom jak i późniejszym użytkownikom modów, pozwalają też na wprowadzanie zmian, które były niemożliwe do wykonania w poprzednich TESach (albo wymagały kompletu dodatkowych programów). Jeśli więc Bethesda połata swoje dzieło - co już zostało zapowiedziane - można być spokojnym o przyszłość skyrimowego moddingu. Docenić trzeba też fakt, iż Bethesda przygotowała całą wiki poświęconą edytorowi i komplet filmów instruktażowych wszystkie, wraz z dokładnym polskim opisem znajdziecie na naszej stronie - niestety i tu widać brak dokładniejszego przemyślenia i dopracowania wszystkich detali.

Premierze edytora towarzyszyło także wprowadzenie Skyrim do platformy Steam Workshop  - w skrócie można podsumować ją jako kolejną stronę z modami, z tą jednak różnicą, że przy każdym uruchomieniu gry sprawdza ona, czy nie pojawiły się nowe wersje zasubskrybowanych modów i automatycznie aktualizuje te, które tego wymagają. Brzmi to może świetnie, ale w praktyce nie powinniśmy wykorzystywać tego do rzeczy innych niż zestawy tekstur czy nowe przedmioty. Dlaczego? Cóż, w przypadku domków aktualizacja może sprawić, iż znikną złożone w nich przedmioty, natomiast zmiany w modach dotyczących rozwoju postaci mogą nawet uniemożliwić nam dalszą grę - przy "ręcznej" aktualizacji autorzy zwykle opisują bezpieczny sposób wprowadzania zmian...

Pewną dawkę dodatkowych informacji przyniosły nam rozmowy przeprowadzone przez portal Kotaku z Toddem Howardem. Przyznał on m.in., że ekipa przeliczyła się gdy szło o rozwiązywanie problemów z wydajnością wersji na PS3, że w przeciwieństwie do poprzednich gier chcą nie tylko połatać błędy, ale i wprowadzać zmiany mające uczynić ją lepszą np. poprzez większe zbalansowanie umiejętności - co z tego wyniknie, zobaczymy. Potwierdził też, że skyrimowe DLC będą wychodzić rzadziej, niż to było dotychczas, ale będą o wiele bardziej rozbudowane. Nagrodą za cierpliwe czekanie mają być niewielkie dodatki dostępne za darmo - jak tekstury HR.

A skoro już o DLC mowa, odnotować trzeba, iż Zenimax (właściciel Bethesdy) zastrzegł nazwę Dawnstar jako znak towarowy. Nie ma żadnych informacji o tym, by miało to dotyczyć TESów, ale od kiedy takie drobiazgi przeszkadzają w snuciu domysłów i spekulacji? Wiele osób podeszło do tematu tak, jakby pytaniem nie było CZY będzie to nazwa związana ze Skyrim, ale CO wprowadzi do gry...

O wiele większe podstawy do spekulacji daje filmik opublikowany przez Bethesdą, a pokazujący rzeczy, które członkowie ekipy chcieliby zobaczyć w grze. Nie wyczerpuje on tematu - zawiera bowiem jakieś 60% pomysłów - ale dobrze reprezentuje spektrum pomysłów, na jakie wpadli. Wiemy, że część z tych rzeczy może się pojawić w jakimś DLC/patchu - ale które to będą, czas pokaże.





Luty był też kolejnym miesiącem, w którym gra przynosiła radość twórcom - Skyrim zgarniał nagrody Akademii Interaktywnych Sztuk i Nauk: Gry Roku, Nadzwyczajnego Osiągnięcia w Fabule, RPG/MMO Roku, Nadzwyczajnej Inżynierii Gier i Nadzwyczajnego Osiągnięcia w Kierownictwie nad Grami. Wspomnieć tu trzeba też o tym, że Christopher Plummer - którego głosem przemówił Arngeir - zdobył Oscara dla Najlepszego aktora drugoplanowego. Z kolei Steam poinformował, że TES V to najszybciej sprzedająca się gra w historii serwisu - pierwszy miesiąc to 10 milionów kopii!

Niestety, luty przyniósł też smutną wiadomość - walkę z rakiem przegrał Adam Adamowicz, odpowiedzialny za tworzenie concept artów do najnowszych TESów i Fallout 3. By uczcić jego pamięć, firma przygotowała krótki tekst i udostępniła bogatą galerię jego prac:  Set 1, Set 2, Set 3

I to by było na tyle z frontu oficjalnych nowin. A co słychać u nas? Poza pewnymi zmianami kadrowymi i wspomnianymi już poradnikami do Creation Kit doczekaliśmy się trzech nowych solucji: dwóch dla pojawiających się w grze organizacji: Towarzysze i Akademia Magów, oraz opisu zadań pobocznych dostępnych w Białej Grani - mamy nadzieję, że pomogą Wam w waszych przygodach.





Zaskoczeniem dla wielu była informacja, że ekipa odpowiedzialna za projekt Andoran postanowiła przenieść prace z silnika TES IV na TES V. Decyzja ta spowodowana była możliwościami, jakie zapewnia Skyrim. A czym jest sam projekt? Twórcy nazywają go "niekomercyjnym, nielinearnym RPG o otwartym świecie" - czyli swoistym ideałem dla miłośników gier pokroju TESów. Pwyższy i poniższy filmik pozwala poczuć klimat, do jakiego dąży ekipa.





Na koniec zaś mały kącik kreatywności okołogrowej - Malukah nagrała kolejny utwór ze ścieżki dźwiękowej gry, a na zdjęciach (pierwsze w Echach i ostatni) możecie zobaczyć dzieła Rosjanki Darii Florinskayi pasjonujej się robieniem miniaturowych książeczek (dla porównania, na zdjęciu widać także pięciorublówkę, mającą średnicę 25mm).







Autor: Karpik
Portal Clockwork City to społeczność graczy skupiona wokół gier z serii The Elder Scrolls. Jeśli jesteś zainteresowany którąkolwiek częścią tej serii, jej światem lub rozszerzeniami do tych gier koniecznie powinieneś odwiedzić Clockwork City.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget