Osobowość i charakter postaci w RPG cz.2 Forma [KB RPG #27]


W pierwszej części tego wpisu przedstawiłem kilka funkcjonujących w grach opisów charakterów i osobowości. W tym przedstawię pomysł Rafała Gałeckiego, który funkcjonuje po dziś dzień na naszych sesjach, czyli dobrych paręnaście lat.

W 1996 roku łamach Magii i Miecza pojawił się tekst Rafała Gałeckiego, w którym opisywał dosyć innowacyjny  pomysł na przedstawienie osobowości gracza (kiedy narracja na sesjach w Polsce wiodła prym).  Nie wahaliśmy się go testować i co więcej sprawdzał się na naszych sesjach, mógłbym napisać, że ponownie "poczułem dreszcze". Problemy zaczął pojawiać się w momencie gdy graliśmy z nowymi graczami lub prowadziłem nowym grupom. I tak też jest - założenia Rafała Gałeckiego nie sprawdzają się za dobrze, jest ich za dużo, nikt nie zwraca na większość z nich uwagi w trakcie sesji, zaś kreowanie postaci może trwać godzinami.
Kto o zdrowych zmysłach ma ochotę na grę, przed która ma określać, to czy jest sangwinikiem, do tego altruistą kierującym się uczuciami?
Nie po to spotykam się na sesji, aby tworzyć bohaterów, a ukazywać ich w działaniu, bo działanie tak naprawdę definiuje BG.
Streszczę pokrótce na potrzeby tego cyklu założenia Rafała.

Cel podstawowy określa ambicje i dążenia bohatera. Celem podstawowym bohatera jest jakaś idea uniwersalna właściwa wszystkim, są to również ambicje bohatera. Zrealizowanie ambicji bądź idei, rzadko spełnia się i nie jest dane osiągnąć owego celu bohaterowi. To cel nadrzędny, do którego bohater chce dotrzeć, jednak różnorakie przeszkody życiowe nie pozwalają mu na jego osiągnięcie. Przykładowymi celami życiowymi mogą być np. władza, bogactwo, sława, potęgą, wolność osobista, prawda, piękno, miłość, destrukcja, wiedza.

Cel doraźny ulega zmianie zgodnie z tym, do czego bohater aktualnie dąży. Ten cel można osiągnąć i obrać kolejny, nowy lub zmienić go w przypadku niepowodzenia. Przykładowymi celami doraźnymi może być np. żądza posiadania podwładnych, chęć zdobycia danej księgi wiedzy magicznej, ciągłe dążenie do zupełnego spełnienia pewnego/pewnych przykazań bożych, sława najlepszego kochanka w stolicy, chęć zorganizowania największej libacji w stolicy, zemsta na rodzinie X czy osobie Y.

Kodeks postępowania określa środki, jakimi bohater posłuży się do osiągnięcia swego celu, określającego jednocześnie etykę. Należy pamiętać, iż etyka obwarowana jest ogółem zasad i norm postępowania różnym dla różnych epok, ras, kultur i środowisk społecznych. Określa wyzwania, jakim bohater będzie musiał stawić czoła, by osiągnąć swój cel i dokonać ew. danego czynu. Oto przykładowe środki: "po trupach do celu”, czyli wszelkie możliwe; przemoc; perswazja; kłamstwo; podstęp; intryga; pieniądze; znajomości; wpływy; przyjaźń; praca; wytrwałość itp. Z kodeksem postępowania bohatera bezpośrednio powiązane jest dążenie do osiągnięcia swego celu i tak:- bohater dąży do swojego celu doraźnego z niewielką pasją,- bohater chce osiągnąć cel, z duża chęcią, poświęca się temu celowi cały swój czas- dążenie jest już nieodpartą żądzą bohatera- dążenie ogarnia na tyle bohatera, że wręcz maniakalnie stara się osiągnąć to, co sobie zamierza i zaplanował. Pozostałe cechy osobowości można określić drugorzędnymi, jednak warto zapoznać się z nimi, powinno to ułatwić to kreację osobowości bohatera.

Motywacje określają to, co pobudza bohatera do działania, z reguły w swoim działaniu można kierować się albo rozumem, albo uczuciami. Jeśli bohater kieruje się rozumem, zawsze najpierw pomyśli nim podejmie jakiekolwiek działanie. Wszystko to, co robi jest zamierzone, zaplanowane i celowe, nigdy pochopne, myśli obiektywnie, stara się wyciągać wnioski i konsekwencje z poznanych faktów. Nie jest pozbawiony uczuć, wszak stara się powstrzymywać swe emocje, bądź nie okazywać ich po sobie. Lubi dominować, doskonale sprawdza się jako stróż prawa, wyrachowany przestępca, zaś ze jego zdolności ukierunkowane są głównie na nauki ścisłe, czyli wyuczone, nierzadko na wyćwiczone.

Uczucia kierujące bohaterem, wskazują, iż podchodzi on do wszystkiego emocjonalnie, zgodnie własnym nastrojem i tym, co czuje wobec innych. Niekiedy zachowuje się irracjonalnie, jest romantykiem i osobą empatyczną, potrafi zabić w afekcie, lecz przenigdy nie stanie się zimnokrwistym mordercą. Nie powstrzymuje swoich uczuć, okazuje je po sobie. Jest ufny niekiedy wręcz naiwny, swe zdolności ma ukierunkowane na nauki artystyczne i humanistyczne, czyli najczęściej wrodzone, a także wyuczone.

Światopogląd określa, czym bohater może przysłużyć się i w jakim stopniu innym istotom lub światu. Warto też uzmysłowić sobie, jaki jest sposób przystosowania się bohatera do otoczenia, a także obrony przed nim. Oto kilka przykładowych określeń, jakimi charakteryzować się może bohater:
Ekstrawertyk. Skłonny do żywego interesowania się światem zewnętrznym i otoczeniem do towarzyskości, aktywności, praktyczności.
Introwertyk. Skłonny do zamykania się w sobie, wyłącznego interesowania się własnymi myślami i uczuciami, lubowania się w nich, z czym często łączy się rozluźnienie kontaktu z otoczeniem. Egoista. Skłonny do traktowania siebie jako środka wszystkiego, przeceniania swojego znaczenia w świecie, ujmowania rzeczywistości w sposób skrajny subiektywny. Egocentryk, samolub, człowiek nieużyty, nieuczynny.
Altruista. Bezinteresowna troska o innych ludzi, nie kierująca się interesem własnym, sobkostwem i egoizmem. Oczywiście owe określenia nie wyczerpują całkowicie opisu światopoglądu postaci np. bohater może nie być skłonny do udzielania przesadnej pomocy innym (szczególnie własnym kosztem), acz nie znosi, gdy w jego pobliżu czynione jest zło.

Temperament określa sposób reakcji na różnorakie bodźce zewnętrzne, życie emocjonalne postaci i sposób ich wyrażania.
Choleryk - bohater wybuchowy, mający reakcje uczuciowe szybkie, silne i długotrwałe. Jest gwałtowny i porywczy, na długo ulegający emocjom.
Melancholik - bohater jest obdarzony słabymi i powolnymi reakcjami, lecz długotrwałymi. Jest łagodny i bierny, zdolny do przygnębień, smutków i depresji. Często zamyślony, wręcz samotniczy. Flegmatyk - bohater obdarzony słabymi, powolnymi reakcjami i krótkotrwałymi. Ma powolne i chłodne usposobienie, opanowanie niekiedy nawet odznaczony zimną krwią.
Sangwinik - bohater o reakcjach szybkich, silnych i krótkotrwałych. Gwałtowny i porywczy o żywym i zmiennym usposobieniu. Jego reakcje szybko powstają i równie szybko zanikają.

Sporo tego prawda?
W praktyce okazuje się że wystarczy zastosować trzy cechy z tego opisu osobowości, a da to niesamowite możliwości MG i graczom. 

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget