KB RPG#28: Rasotworzenie

Jednym z najbardziej nieciekawych produktów erpegowych są wszelakiej maści bestiariusze, monster manuale itp. Nieciekawych aczkolwiek przynoszących wymierne korzyści dla firm stąd pewnie ich popularność.
Nie wiem ile dotychczas ukazało się części Monster Manuali do Dungeons & Dragons, do 4 edycji ukazały się chyba trzy.
Są tam zardzewiałe i zarozumiałe, metaliczne i megalomańskie, chromatyczne i charyzmatyczne i adamantytowe smoki. Są bezrękie, bezgłowe i bezmyślne, są też te łączące kozła, słonia i pewnie lamę z  Tylko po co to komu?
Stworzenie rasy to rzecz prosta i nie wymaga szerszego rozpisywania się - sądzę że osoba z pewną dozą fantazji, dostępem do Internetu czy też literatury takowych "inspiracji" jak manuale nie potrzebuje.
Problem polega na odpowiednim doborze źródeł, a to naprawdę najistotniejsze. Ukazywanie w działaniu danej rasy w trakcie sesji jest już chyba najtrudniejsze ((analogicznie jak BG w powieści).

Można na ten przykład nabyć zamierzchły Realms of Chaos - Slaves to Daknes, czy zapoznać się z tekstem, który pojawił się nawet w Magii i Mieczu (6/98): Naznaczeni piętnem Chaosu. Jeśli mnie pamięć nie myli jest tam zgoła tysiąc mutacji modyfikujących ciało naszych pupili. Rasy możemy tworzyć na pęczki.
Jeszcze inni mogą pójść dalej i zajrzeć do książki Jose Luisa Borgesa: Księga istot zmyślonych.
Z kolei Internet daje już nieograniczone możliwości, wystarczy poszukać dowolnych istot mitologicznych, niekoniecznie zaczerpniętych z europejskich baśni i klechd.
Ja sam tak łatwo nie miałem i na przykład wszystkie Fikcje zamówiłem ze względu na Tolkienistykę (by mieć opisy ras, lokacji, przedmiotów itp.), później Małą Fantastykę kupiłem właśnie dla Bestiariusza. Korzystałem z serii czarnych książeczek z cyklu Mitologie świata, zresztą po dziś dzień po nie sięgam. Opisy bestii z literatury przepisywałem wprost do zeszytu zatytułowanego Bestiariusz.

Powielanie schematów z innych gier jest jednak najczęstszym rozwiązaniem i w ten sposób powstają takie kwiatki we wpisach karnawałowych jak: "archetypowe skaveny" czy "wizualizacja ras". Dywagacje w substytutosferze nader często kończą się stwierdzeniem "Gygax pieprzy, ja wiem swoje " (sic!). Ale to już skrajne przypadki, choć w mainstreamie fantasy RPG po dziś dzień pokutuje schemat tolkienowski. Nielicznym tylko udaje się wykrzesać coś nowego z odgrzewanego kotleta.

Przypomniałem sobie jak z pozoru proste jest rasotworzenie, kiedy natknąłem się na wspominając starą, dobrą publicystykę w Nowej Fantastyce w artykule pod tytułem Arka Poego czyli o istotach zmyśloinych i ograniczeniach wyobraźni (luty 2003).
Zresztą nie będę przynudzał, a odeślę do kilku fragmentów z tego tekstu.
Schemat pierwszy: zlepki
Można szukać w opisywanych stworach mozaiki gatunków realnych, ale zoologia fantastyczna staje się wtedy improwizacją księgowego, który z podziwu godnym entuzjazmem zestawia kombinacje wszystkich możliwych cech. Głowa byka, ogon pawia. Głowa byka bez ogona ludzka pupa. A to Minotaur. Głowa byka, ogon byka. Aha to już było.
Schemat drugi: dodawanie i odejmowanie
Najbardziej trywialne z improwizacji to dodawanie lub odejmowanie części ciała. Odejmowanie niezbyt nam imponuje, bo może po prostu wynikać z przyczyn pozabiologicznych: niedźwiedź ma nie tyle oczu co trzeba, bo mu oczko odpadło.
Więc dodawajmy.
Była jedna głowa zróbmy stwora z trzema. Mało? Byk Kujata (ten na którym oparta jest rubinowa góra, na której stoi ziemia ma 4000 oczu, uszu, nozdrzy, mord, języków i stóp.
Schemat trzeci: zwiększanie i pomniejszanie
Można oczywiście dla efektu coś zwiększyć lub zmniejszyć, i na tyle w tym jest kreatywności. Jednak pomimo naszego sceptycyzmu Bahamut ryba służąca za podpórkę bykowi Kujacie robi wrażenie. Zwłaszcza rozmiarami swojego nosa...
BAHAMUT
Ilustracja pochodzi ze strony AharGareth M. Skarkaons

photo credit: ojimbo via photopin cc

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget