stycznia 2011
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Fighting Fantasy Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER

Serwis Unreal Fantasy zamieścił moją recenzję książki pt. Wilczy miot S.A.Swanna.



Pomysł w niej zawarty ciekawy i nośny dla gry fabularnej (sesji, kampanii). W literaturze sprawdza się już gorzej. No chyba że ktoś gustuje w przygodach tresowanych wilkołaków dla Zakonu Najświętszej Marii Panny spisanych urywanymi zdaniami.


Gdyby piwosze i bywalcy pubów zachowywali się tak irracjonalnie jak gracze RPG dorobiliby do tej gry otoczkę podobną do Indie i garść teorii pokroju Beer Model.
Miast klasyfikowania i omawiania swojej gry zajmują się tym co najbardziej lubią, czyli piciem piwa i graniem. I to od kilkudziesięciu dobrych lat.
W Polsce natknąłem się na zawody w Beer Ponga w Bolesławcu, jeśli internet nie kłamie odbyło się już parę edycji.
O co więc chodzi w Beer Pongu?
Beer Pong (nazywany też Bejrut) to rodzaj gry studenckiej, polegającej na piciu piwa, w której gracze rzucają piłeczkami ping-pongowymi do kubków z piwem, stojących po drugiej stronie stołu. Zazwyczaj w zabawie biorą udział dwie drużyny po dwie osoby każda.
Do każdego z nich wlewa się piwo do mniej więcej 1/4 – 1/3 wysokości. Oprócz tych z piwem, potrzebne są dwa kubki na wodę (w celu opłukania piłeczki).
Nie ma sztywnych zasad. Kubków na ogół jest 6, 10 lub 15, ułożonych w kształt trójkąta.
Celny rzut oznacza, że drużyna przeciwna musi wypić zawartość trafionego kubka. Przyjmuje się, że musi to zrobić w miarę szybko, inaczej dostanie do wypicia karną kolejkę lub przegra. Opróżniony kubek usuwa się ze stołu. Piłeczki rzuca się drużynami na zmianę, a jedna runda to wykonanie czterech rzutów – po jednym przez każdego z członków drużyn.
Wygrywa ten, kto szybciej trafi wszystkie kubki przeciwnika. Przegrani muszą dodatkowo wypić piwo pozostałe po zwycięskiej stronie.
za Joe Monster


Więcej informacji i wariacji o Beer Pongu znaleźć można w tym miejscu.
Źródło: Strange Game

Kelevala Hammer wszedł w Nowy Rok z kolejnym dużym projektem. Tym razem zajął się mapą Albionu. Dzięki pracy takich osób jak: Alfred Nunez, Jackdays czy Gitzman mamy do czynienia z najlepiej zilustrowanymi mapami uniwersum Warhammera. I podejrzewam że nie chodzi tu tylko o Znany Świat - tak szczegółowymi mapami może poszczycić się naprawdę niewiele światów gier roleplaying.
Dwie mapy znaleźć można na stronie dedykowanej projektowi: pierwsza jest oficjalna, druga zaś jest jeszcze w wersji roboczej.


Gry fabularne lubię i cenię, choć nigdy w nie nie grałem. Miałem tylko okazję obserwować ich przebieg oraz słuchać relacji. Dawno temu kupiłem podręczniki do AD&D Second Edition, ale w moim otoczeniu nie znalazłem chętnych do rozgrywki. Mam nadzieję, że kiedyś zostanie stworzony świat RPG oparty na GamedecVerse. Tam wszystko już jest w zasadzie gotowe do takiej produkcji. Uważam, że gry RPG są bardzo interesujące zarówno pod względem rozrywkowym jak i rozwojowym. Wyrabiają wyobraźnię, są fantastycznym zajęciem dla młodzieży, pełnią także funkcję poznawczą – gracze wyobrażając sobie siebie w różnych sytuacjach lepiej rozumieją swoje reakcje i preferencje. Krótko mówiąc, uważam, że rozgrywka typu RPG jest jedną z najciekawszych form spędzania czasu. Jestem ZA.

Marcin Przybyłek 

[review](ur. 1968 w Pułtusku) - polski pisarz science fiction, z wykształcenia lekarz. Przez 6 lat pracował w koncernie farmaceutycznym, później założył firmę szkoleniową.
Debiutował w czerwcu 2000 roku w miesięczniku Świat Gier Komputerowych tworząc rubrykę Grao Story. Publikował teksty publicystyczne w "Nowej Fantastyce" w cyklu Co w duszy gra. W "Nowej Fantastyce" 11/2002 ukazało się jego pierwsze opowiadanie z cyklu o gamedecu ("gierczanym detektywie") Torkilu Aymorze - Gamedec. Małpia pułapka. Jego debiutem książkowym był zbiór dwunastu opowiadań Gamedec. Granica rzeczywistości, wydany przez wydawnictwo SuperNOWA w 2004. W kwietniu 2006 ukazał się tom drugi, tym razem powieść, pt. Gamedec. Sprzedawcy lokomotyw.[review]
za Wikipedią



Dzisiaj rozpoczyna się event przeznaczony dla programistów, artystów, projektantów i muzyków, zarówno zawodowców jak i amatorów.
Global Game Jam to konkurs zespołowego tworzenia gier na zadany globalnie temat.
Jednak trzeba uczynić to w 48 godzin.
Brzmi znajomo nieprawdaż?
Dodam jeszcze, że od tego roku tworzyć można gry, które nie wymagają komputera. Czyli mogą to być gry: karciane, planszowe czy fabularne.

Organizowany jest w 3 polskich miastach:

- Krakowie (KrakJam)
- Warszawie (PolyJam)
- Gdańsku ( Mr. KaktusJam - impreza zamknięta)






<

Troszkę negatywów KB RPG, jakie można zauważyć w ostatnich edycjach.


Rozpoczęły się one od jakichś sztywnych zasad, które narzucali kolejni prowadzący. A teraz zasady zaczynają eskalować w dosyć dziwnym kierunku za sprawą nas samych, czyli prowadzących i w nich uczestniczących. Na samym początku pojawiły się konkretne daty do kiedy można linkować swoje wpisy (z rozliczeniem co do minuty), potem zdaje się Aureus zaczął robić PDF ze swojej edycji (choć zdaje się że po dziś dzień się on nie ukazał).
Teraz znowuż mamy do czynienia z edycją pokrywającą się z tą kontrowersyjną Tomakonową (bodajże KB RPG 11) i ze skróceniem czasu wypowiedzi do trzech tygodni (i tygodnia na głosowanie).

Dzisiaj w  Obóhem mietsza zaprezentuje Sprawę tajemniczego odejścia Gen. Rommela w stronę słońca.
Aby korzystać z dobrodziejstw  Obóhem mietsza, użytkownik musi zapoznać się definicją satyry. W fundomie dotychczas mało kto ją zna, tak więc będzie to odkrywczy dla wielu tekst na miarę wyjścia z podziemi.
Słownik internetowy


satyra - to jeden z gatunków literackich. Może być również gatunkiem publicystycznym. Jest dość charakterystyczny, bowiem łączy w sobie zarówno epikę jak i lirykę. Może zawierać w sobie także inne formy wypowiedzi. Gatunek ten wywodzi się już z czasów starożytności. W tym gatunku tworzył na przykład Horacy.


Satyra ma za zadanie ośmieszać oraz piętnować różnorodne, ukazywane za jej pośrednictwem zjawiska. Może także ośmieszać panujące na danym terenie obyczaje, a także stosunki społeczne. Zadaniem satyry jest prezentowanie świata poprzez komiczne jego wyolbrzymienie. Nie jest to jednak gatunek, który nieść musi ze sobą koniecznie jakieś przesłanie. Nie musi także proponować czytelnikom żadnych rozwiązań pozytywnych. Tutaj głównym celem jest karykaturalne ukazanie postaci lub danego wydarzenia. Można zatem powiedzieć, iż istotą tego rodzaju gatunku jest naprawdę krytyczna postawa autora wobec opisywanej rzeczywistości, a także swoiste ukazywanie jej w krzywym zwierciadle.

Satyrę możemy podzielić ze względu na jej budowę. Wyróżniamy wówczas monolog, monolog ujęty w cudzysłów lub dialog. Istnieje również podział przez wzgląd na treść takiej twórczości. Wówczas wyróżniamy satyrę polityczną, literacką, przygodową, społeczno- obyczajową oraz filozoficzną.

We wtorek w radiu TOK FM Marcin Graczyk rozmawiał z: Anną Brzezińską (Runa) Andrzejem Miszkurką (MAG) i Tomaszem Staweckim (Fabryka Słów). Podcasty z tych audycji już są dostępne i można ich wysłuchać, do czego zachęcam. Dzień później na łamach SF Signal pisarze science fiction, redaktorzy krytyków i wydawców wypowiadali się o przyszłości publikacji. Tekst ten jest dostępny w tym miejscu.


Nieco później między innymi o fantastyce wypowiedziało się trzech polityków: Cezary Tomczyk, Mariusz Kamikński Tomasz Kalita.

W tym roku czekam na trzy komputerowe gry fabularne. O ile Dragon Age, Wiedźmina 2, Mass Effect i Deus Ex chciałbym zobaczyć to TES V na pewno nie ominę. Może się to związać z zmianą konfiguracji mojego PC, jednak mam zamiar uruchomić piątą część mojego najlepszego cyklu cRPG (tuż obok wczesnych Might&Magic i pozycji z TSR) w dniu premiery. Zresztą na tapecie już mam sztandarowy obraz przedstawiony na Video Game Awards. Czekam na datę 11.11.11.


Na stronie Paizo pojawił się darmowy,osiemnastostronicowy plik do Pathfinder RPG o nazwie Ultimate Combat Playtest. Zawiera on trzy nowe, alternatywne klasy: gunslinger, ninja i samuraj. Podobnie jak w przypadku podręcznika głównego jest to playtest - po pobraniu klas i wykorzystaniu ich w grze, można wysłać swoje sugestie do Paizo, aż do poniedziałku 14 lutego włącznie. 
Plik można pobrać z tego miejsca (po uprzednim zalogowaniu się na stronie Paizo). 
256-stronicowy podręcznik ukaże się w sierpniu b.r. i można już go zamawiać w przedsprzedaży (39,99$).
Źródło: Paizo.com

Na podstawie jednej z najbardziej znanych na świecie serii gier paragrafowych pt. "Choose Your Own Adventure" nakręcony zostanie film kinowy oraz serial telewizyjny. Dotychczas wydrukowano 250 milionów egzemplarzy blisko 200 gier-książek. Szacuje się że w gry te grało 350 milionów osób.
Nie wiadomo kiedy projekt trafi do produkcji.
Poniżej wywiad Matt Chata z R.A. Montgomery, autorem i wydawcą słynnego cyklu.



Źródło: Filmweb

Tylko do końca stycznia Indie Games (serwis powiązany z Gamasaturą) publikuje zestawienia darmowych gier Indie. Początkiem roku pojawił się top dziesięciu darmowych komputerowych gier fabularnych. Z grami tymi możecie zapoznać się w tym miejscu Top 10 Role-Playing Games.
Mnie wciągnęła jednak gra z innej kategorii o nazwie Goblin Warmachine.
Gra jest niezwykle prosta, poruszamy się Goblińską Maszynerią do Mielenia Ludzi i Krów. Byle do przodu i byle zmielić ile się da, zdobyte w ten sposób punkty  wymienić można na dodatkowe elementy maszyny np. dodatkowe koła. Fizyka pojazdu jest absolutnie rewelacyjna!


Inne kategorie, które znalazły się na Indie Games:
Top 10 Experimental Games, Top 10 Shoot 'em Ups, , Top 10 Freeware Puzzlers, Top 10 Freeware Adventure Games, Top 10 Browser Arcade Games, Top 10 Freeware Arcade Games
Źródło: Gamasutra.com

Proszę o wybaczenie, ale przed samym esejem Pani Emmy Popik, która to zgodziła skreślić kilka słów na mój blog muszę sentymentalnie poprzynudzać. 
Nigdy nawet w najskrytszych marzeniach nie spodziewałem się, że taka persona  zagości u mnie na blogu.
Jakieś ćwierć wieku temu gdy byłem jeszcze szkrabem, obok mieszkał znajomy moich rodziców, który interesował się fantastyką (zresztą po dziś dzień). Biegałem do niego kilka razy w tygodniu, pożyczałem kilka Fantastyk i książek z tego nurtu.
Oczywiście trafiały do mnie wtedy utwory R.E.Howarda, U.Le Guin, a wyobraźnię rozbudzały galerie zawarte w pierwszym stricte fantastycznym miesięczniku. Wiele z tych tekstów było dla mnie ówcześnie za trudnych i wróciłem do nich dopiero po latach. Jednak obok twórczości autora Conana i autorki Geda utkwiło mi po dziś dzień w pamięci opowiadanie pt. Mistrz dzisiejszej autorki - Pani Emmy Popik.
Po latach okazało się, że owo opowiadanie znalazło się na liście 100 najlepszych polskich opowiadań fantastycznych - z nostalgią wróciłem do niego ponownie.
Zapraszam do lektury eseju Pani Emmy Popik.

zdjęcie zaczerpnięte z Wikipedii
Podobnie jak w przypadku ostatniej zagadki z Philipem K. Dickiem dzisiaj pomysł tylko na jedną scenę.
Chciałbym aby mniej doświadczeni w RPG Czytelnicy mojego bloga na podstawie śmierci penny pressowego (no nie do końca...) pisarza poznali stary i wyświechtany trick. Dla wyjadaczy RPG będzie to nihil novi i mogą sobie spokojnie ominąć ten tekst.
Posłużę się przykładami z popularnej u nas ostatnimi czasy mechaniki SWEPl, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać każdą inną grę. Generalnie chodzi wszak o tylko jeden test i przedstawienie graczom pewnych technik narracji.
Zacznijmy od tego, że Zagadkowy Pisarz obchodziłby dzisiaj 105 urodziny, tak więc rozwiązanie leży w zasięgu ręki Google. Nie interesuje nas jednak data urodzin Pisarza, a okoliczności jego śmierci.


Wróciłem z wojaży, miedzy innymi spuściłem parę lawin śmiechu. Mniej więcej około 21 stycznia tamtego roku podsumowałem rok 2009 od A do Z. Niestety pośród setki gier, albo i więcej nie wymieniłem jakiś Haszyszowych Dziewuszek i dwóch inszych niszowych gier, czym naraziłem się  zawiadowcy Orient Expressu (temu od buraków RPG).
Dlatego ja się na to nie będę silił, bo wygrzebywanie pozycji z całego roku to iście heroiczne zadanie z modyfikatorem za lenistwo wielce sporym. Wszak jak wiemy od lat: "Wszystko jest w sieci".

Napiszę więc bardziej osobistą notę, w której zacznę od statystyk, gdyż w kolejny rok wkraczam z przytupem.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget