Telengard - jeden z prekursorów gier rogulike

Kompletna historia gier role-playing: Część 1 opublikowana na stronie Ell33toonline to kolejny tekst jakich wiele na stronach internetowych. Jedne są lepsze, inne są gorsze, ten tekst jednak zwrócił moją uwagę ze względu na grę Telengard, o której dotychczas nie słyszałem.
W sumie też ciężko byłoby się cokolwiek o niej dowiedzieć, bowiem Avalon Hill wydał ją w 1982, a w gąszczu ich gier trudno się połapać - tak na oko wydali ich około czterystu, pięciuset (lista ich gier na Wikipedii). Prawa do Telengardu zakupiono od Daniela Lawrenca w 1978 roku, pozątkowo przeznaczony był na Commodore C64 , Apple II + , TRS-80, Atari 400/800 i IBM PCjr i IBM PC. Gra zajmowała jedynie 8 kilobajtów pamięci i uważana jest po dziś dzień za jednego z prekursorów gier typu roguelike i dungeon crawl. Autor po prostu przepisał  na Commodore PET 2001 kod gry DND (wspominałem o niej w historii elektronicznych adaptacji D&D) i nazwał go właśnie Telengard. Kodu było całe 937 linii, czyli mniej więcej tyle ile zajmowały listingi "skomplikowanych" gier paragrafowych w Bajtku. 


Gracze mają losowo generowane atrybuty: Strength, Intelligence, Wisdom, Constitution, Dexterity, Charisma, decydują o profesji: Warrior lub Wizard. Po "wejściu do lochu" gracze zaczynają na pierwszym poziomie uzbrojeni w:  miecz, tarczę i zbroję, mogą korzystać tylko zpierwszego poziomu czarów. Założenie Telengardu jest niezwykle proste: wejdź do podziemi , zbieraj skarby, złoto i doświadczenie i oczywiście przeżyj. Gracze rozpoczynają się na pierwszym poziomie lochu (łacznie jest ich 50!. Każdy poziom to 200 × 200 pokoi, co daje w sumie dwóch milionów pokoi. (Szybki przelicznik: daje to mapę około 40 km*km!  zakładając że przeciętny pokój to 4*4 m.)
Rozgrywka zaczyna się na dole schodów Worthy Meade Inn, w jednej z wielu karczm dostępnych w grze.
Interfejs jest równie prosty jak gra. Gracze poruszają się w czterech kierunkach świata. Doświadczenie można zdobyć poprzez pokonanie jednego z dwudziestu rodzajów potworów. Napotkać możemy: Gnolle, Koboldy, Hobbity,Zombie,Orki, a nawet Smoki (na ilustracji obok)!
Przelicznik zdobywanego złota jest równie prosty 1 sztuka złota to 1 PD. Są jeszcze: kamienie szlachetne, biżuteria, srebro, etc. W trakcie eksploracji podziemi gracze natrafią na kryształowe trony, fontanny, sejfy i inne atrakcje.  W podziemiach są losowo porozrzucane magiczne zbroje, pierścienie, buty, zwoje, mikstury i inne skarby.

I na koniec lista czarów:
Level 1Level 2Level 3Level 4Level 5Level 6
Magic MissileWebLightning BoltPass WallTeleportTime Stop
SleepLevitateCure Serious WoundsFireballAstral WalkRaise Dead
Cure Light WoundsCause Light WoundsContinual LightCause Serious WoundsPower Word KillHoly Symbol
LightDetect TrapsInvisibilityFlesh to StoneIce StormWord of Recall
Turn UndeadCharmHold MonsterFearWall of FireRestoration
Protection from EvilStrengthPhantasmal ForceFinger of DeathPlaguePrismatic Wall

Grę można pobrać na przykład ze strony Gryzonie   

Screenshoty pochodzą ze strony JRK's RPGs. Okładka gry z Wikipedii.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget