Muzyka sarmacka

Z okazji 328 rocznicy Bitwy pod Wiedniem do sprzedaży trafiła płyta zespołu muzyki dawnej ContrabelluM.
Więcej informacji na stronie zespołu, zaś fragmenty utworów można odsłuchać na MySpace.

Płyta "Musica Sarmatica" jest muzyczną wędrówką i opowieścią o Sarmacji. Zawiera 30 utworów, wśród których znajdują się również dotychczas nigdy nie rejestrowane, często zapomniane, staropolskie pieśni i muzyka instrumentalna. Zespół Contra belluM sięgnął do tych rzadko wykonywanych utworów, mając na celu przywrócenie pamięci o Sarmacji. Całe wydawnictwo cechuje dążenie twórców do umożliwienia słuchaczowi podróży w czasie i przestrzeni. Obrazy, malowane dźwiękami przez zespół, ukazują nie tylko mało dziś pamiętaną kulturę muzyczną czasów sarmackich i przedrozbiorowych, ale i obyczajowość Rzeczpospolitej Szlacheckiej. Dopracowana, nie tylko wizualnie ale i merytorycznie, edycja płyty pozwala na pogłębienie wiedzy o Polsce na przestrzeni trzech wieków. Dotyczy to genezy Sarmacji, jako czynnika łączącego zróżnicowaną kulturowo i etnicznie wartwę szlachecką. Dotyczy także obyczajowosci tej warstwy społecznej, ze szczególnym uwazględnieniem jej muzycznych upodobań. Słuchacz i czytelnik otrzymuje sporą dawkę wiedzy w zakresie historii muzyki staropolskiej. Opracowanie zawiera szczegółowe informacje na temat kompozytorów poszczególnych utworów. W sposób nieszablonowy ukazane zostały związki muzyczne między Rzeczpospolitą i Europą Zachodnią (związki ze wschodem będą z pewnością przedmiotem opracowania kolejnej płyty). Ze względu na profil zainteresowań autora, sporo miejsca zajmuje sprawa obecności lutni i muzyki lutniowej w Sarmacji, jej szczególne miejsce i wysoki status, nieosiągalny w tym czasie dla innych instrumentów muzycznych.

Zawartość płyty obejmuje następujące części w ujęciu chronologicznym:
1. "Złoty czas srebrnego wieku Rzeczpospolitej" Składa się z utworów powstałych kiedy Rzeczpospolita była u szczytu swego rozwoju ustrojowego, kiedy odnosiła sukcesy militarne i ekonomiczne, kiedy była celem emigracji ludności z różnych krańców Europy, gdzie szlacheckie społeczeństwo cieszyło się wolnością niespotykaną w innych krajach.
2. "Lutnia, na frasunki i troski..." Poświęcona jest instrumentowi, który stanowił narzędzie rozrywki godne Sarmaty, na równi z poezją.
3. "Od Rzymu do Wersalu" Obrazuje obecność i popularność w Rzeczpospolitej muzyki zachodnioeuropejskiej.
4. "Nieprzyjaciel w granicach" Nawiązuje do wojen toczonych przez Rzeczpospolitą od połowy XVII wieku, obrony Częstochowy, zbrojnych konfederacji szlacheckich, rozstań, tęsknoty i żalu po zmarłych.
5. "Tryumf Sarmacji - Victoria Jana III Sobieskiego" To obrazy z czasów panowania najbardziej zasłużonego władcy Sarmacji: od krotochwili i wesołego tańca w gwarnej karczmie, przez miłosne rozterki i wzdychania, muzykę francuską lubianą nie tylko w Wilanowie, aż po wojenne odgłosy odsieczy wiedeńskiej.
6 ‘Sarmackie ostatki, czyli muzyka we dworze’ Kryje w sobie uroki życia w szlacheckim domu: konkury zakochanych i nakłanianych do zamęścia mimo woli, patriotyczne i historyczne nauki dawane dziatkom, odwieczne matek o córki starania, aż wreszcie biesiada co polonezem się kończy.

Źródło: Portal sarmacki 
Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget