Kupcy w historii i RPG

Natknąłem się na dosyć ciekawy dokument, który może trochę odkłamać informacje dotyczące kupców w grach osadzonych w realiach średniowiecza/ baroku lub na tych czasach bazujących, czyli np. fantasy.
Profesje kupieckie w grach fabularnych przedstawiane są zazwyczaj w podobny sposób. Do czynienia mamy z przekupniem, kramarzem, handlarzem-detalistą oraz szanowanym kupcem miejskim mającym np. swoje miejsce w Gildii Kupieckiej. I tak zazwyczaj też wygląda schemat rozwoju tychże postaci.
Sporym zaskoczeniem może być dla graczy i mistrzów gry Księga Sztuki Kupieckiej napisana przez Benedetto Cotrugliego Raguzańczyka w 1948 roku.
Przyjrzę się tylko jednemu fragmentowi tej książki, ewentualnie kiedyś temat rozwinę szerzej.
Informacje zawarte w pierwszym rozdziale trzeciej księgi mówią o godności i zawodzie kupca, obciążając ten zawód takimi przywilejami, powinnościami i funkcją, iż można prawie je zrównać z szlacheckimi.

Generalnie godność i zawód kupca przejawia się w 4 aspektach.

Aspekt pierwszy dotyczy dobra powszechnego
Mowa w nim o tym, iż stan państwa/krainy/cesarstwa jest uzależniony od kupiectwa. Dzięki kontaktom kupieckim do kraju napływają dobra z różnych najodleglejszych nawet krain. Sprowadzają dobra (nawet te najbardziej wyszukane jak kamienie czy kruszce szlachetne) z miejsc gdzie jest ich nadmiar, rozwijając tym samym rzemiosło. Dzięki nim też służba domowa znajduje zatrudnienie, a biedota może się pożywić.  Nie byłoby również rolnictwa gdyby nie obrót zbożem i płodami. Królowie/Władcy/Cesarze zwiększają swe dochody z podatków, dzięki czemu wzrasta bogactwo państw.

Aspekt wtóry dotyczy roztropności kupieckiej
Kupcy swoim majątkiem zarządzają w sposób trzeźwy, wstrzemięźliwy i powściągliwy czym doskonalą swoją osobowość, co przynosi pożytek społeczeństwu. Tu Raguzańczyk popiera to przykładami, uświadamiającymi czytelnikowi, że u pozostałych warstw społecznych wszystko jest na opak.  Rentier lub szlachcic, którego potomkiem będzie kobieta musi sprzedać swój majątek, aby wydać ją za mąż lub stracić jego część deklasując się. Kupiec czyni na odwrót, stale pomnażając swoje zyski z pokolenia na pokolenie.

Aspekt trzeci mówi o towarzystwie jakie dobiera sobie kupiec
W domu w którym zarządza się pieniędzmi, złotem i przedmiotami wartościowymi nie bywają (i należy pamiętać by nie znalazły się w nim) wszelakiej maści zbiegowie, pochlebcy, hazardziści czy hołota wszelkiej maści jak to nierzadko zdarza się u szlachty. Kupiec otoczony jest zazwyczaj rzemieślnikami, panami, szlachtą, książętami czy wysokiej rangi kościelnymi. Kupiec zna się na zarządzaniu pieniądzem, ziemią i stąd powyżsi szukają u niego rady.

Ostatni czwarty aspekt mówi o zaufaniu jaki jest kupiec darzony
Zaufanie emanujące od kupca jest większe niż od każdego innego człowieka, albowiem inni pokładają u niego dobra w depozycie. Ciężko znaleźć kupca na którym ciążyłaby hańba czy to na ciele czy na duszy bowiem nikt jemu nie zaufałby. Tym samym kupcy postępują silnie i zdecydowanie, nie zaś anemicznie, pewnie i umiarkowanie. Winni też być roztropni nie zgryźliwi czy wpadać w gniew. Nie wspominając że dbają o swój wizerunek - w przeciwnym razie ciężko byłoby o ich zachowanie.

Warto więc wspomnieć ten fragment przed sesją, w której będzie uczestniczył kupiec i przedstawić go jako osobę obdarzaną szacunkiem i estymą równą szlachcie. Niektóre oryginalne scenariusze przeznaczone do Warhammer Fantasy Roleplay przedstawiają szacowanych kupców miejskich w należyty sposób, ale zdarzają się i takie, które czynią to po macoszemu. Kiedy kilka razy gracze zetkną się z takim typem kupca,  mogą nabrać do nich już zupełnie innego stosunku.








Jak wykorzystać powyższe informacje na sesji?

"Niestety szanowanego kupca nie ma w domu..."
Gracze z jakichś ważkich powodów muszą spotkać się z kupcem. Służba będzie ich zbywać przez długi okres czasu. Koniec, końców któryś służący za drobną opłatą zdradzi, że kupiec uwielbia wystawne lub drogie k6:
1 - karmelki
2 - krasnoludzki fajkowy
3 - wino
4 - ubiory
5 - księgi
6 - brylanty
Do spotkania oczywiście dojdzie, jednak by zaskarbić sobie przychylność kupca droga daleka. Może on lubić/ nielubić:
1 - wystawnych obiadów
2 - nadmiernie uzbrojonych osobników
3 - konkretnej rasy/ klasy społecznej/ profesji
4 - gadatliwych/małomównych
5 - łapówkarzy
6 - łowców poltergeistów
A wszystko to oczywiście będzie rzutować na odpowiednie testy Ogłady/Prezencji/Reakcji np. -/+10%
Władca teczek
Baron Matz vier Evitsh może zatrudnić graczy do zbierania poufnych informacji na temat rajców miejskich.  Gracze otrzymają teczki i ryzy papieru, w których będą zbierać dyskredytujące informacje na temat rady miejskiej, skrzętnie notując je na papierze i umieszczając w teczkach. Zgromadzenie informacji nt. radnych to doskonały pomysł na scenariusz dochodzeniowy. Jednak jeśli miasto w którym przebywają gracze ma tylu radnych co Warszawa? Szykuje się wspaniała kampania o lekkim zabarwieniu hooverowskim.

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget