Idealne miasto


Na mapę Cholula natknąłem się dzięki jakiemuś zachodniemu grognardowi. I muszę przyznać skojarzenia miałem identyczne jak on. Ta mapa jak nic przypomina dzisiejsze delvy. Tyle że pochodzi ona z zamierzchłych czasów, aż z 1581 roku!
Mapa przedstawia miasto Cholula w Meksyku -  jedno z największych skupisk ludności w Ameryce Środkowej, w czasach kiedy to panoszył się tam noszący dobrą nowinę Cortez.

Można by rzec, iż mapa ta jest klasycznym wyobrażeniem idealnego miasta („la citta ideale”) o jakim śnili ówcześni, europejscy architekci. Miasta, które winno być dobre, piękne i wieczne. Planów takich miast powstało naprawdę sporo, gorzej było z ich realizacją. W Rzeczypospolitej Obojga Narodów na realizację tak szeroko zakrojonej inwestycji, mógł pozwolić sobie tylko jeden człowiek - Zamoyski, który wzniósł miasto Zamość.

Planowaniem Zamościa zajął się inżynier i architekt Bernardo Morando, który wybrał teren na niewielkim wzniesieniu, otoczony rozległymi bagnami i rozlewiskami dwóch niewielkich rzek, oczywiście wszystko to miało zwiększyć obronność miasta.
Początkowo projekt odwoływał się do koncepcji miasta idealnego i wzorca opartego na sześcioboku, którego autorem był Pietro Cantaneo. Koniec, końców jednak miasto wybudowano na planie siedmioboku, na obszarze 24ha o długości 600m na 400m szerokości.
W idealnym mieście swoje miejsce musiały znaleźć oczywiście charakterystyczne dla tamtych czasów lokacje. I tak w Zamościu powstały ośrodki: oświaty, kultury, życia religijnego, sądownictwa, rzemiosła i wymiany towarowej (Akademia Zamojska, drukarnia, kolegiata, trybunał dla miast ordynacji zamojskiej, Rynek Wielki, Rynek Wodny, Rynek Solny itp.).
Miasto pomiesciło rezydencję fundatora, a całe otoczone było licznymi fortyfikacjami.

Projektowanie miast idealnych miast w Europie zajmował się również nie kto inny jak sam Leonardo da Vinci. Na ten temat znaleźć można mnóstwo informacji począwszy od Wikipedii, gdzie znajdujemy co następuje:
Miasto miało być przestronne, o geometrycznych i futurystycznych kształtach. W założeniu miały się tam znajdować liczne place, loggie, tunele i kanały. Notatki Leonarda ukazują jego 2 poziomy: pełniący funkcje estetyczno-społeczne górny poziom dla pieszych i dolny z bezpośrednim dostępem do sieci kanałów, przeznaczonych do transportu towarów i zwierząt, na magazyny, handel i mieszkania ludzi z niższych klas społecznych.
Ulice w projekcie są szerokie, wysokości fasad równe, a kominy strzeliste, by dym mógł rozchodzić się wysoko ponad dachami. Leonardo zaprojektował wysokie klatki schodowe w budynkach publicznych, gdyż kwadratowe, z ciemnymi kątami, ludzie wykorzystywali jako wychodki.
Jakże proste, a ciekawe wyobrażenie dwupoziomowego miasta idealnego, praktycznie nieeksplorowane w RPG!

Wróćmy jednak do map, delve'ów i RPG. W przypadku projektowania idealnych miast sprawa jest niezwykle prosta.
Wystarczy posłużyć się jakimkolwiek generatorem spotkań losowych zawartych w podręczniku (np. w Middenheim Miasto Białego Wilka czy Marienburg City. Są tam rozpisane spotkania w poszczególnych dzielnicach miejskich np. biedoty czy dzielnicy pałacowej. Potem wystarczy stworzyć plan miejski wzorując się na tym z meksykańskiego Cholula, czyli 5 kwadratów na 5 (lub wykorzystać ten powyższy). Dowolnie  poukładać/ poprzesuwać na mapie kwadratowe pola i voila - mapa la citta ideale gotowa. Dodać kilka charakterystycznych miejsc i sandbox miejski gotowy.
Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget