SWEPl: Almanach superbohaterów

Jest tylko trzech superbohaterów których uwielbiam. Pierwszy z nich to bohater komedii Kondratiuka Pan AS. Kolejny to Captain Fantastic z serialu Proszę nie regulować odbiorników. Ostatni i trzeci jest pewnie szerzej znany, gdyż to on własnie zabił Supermana, to Superważniak, Pan Kurde bele, Pan Jak cię prasnę w czachę, Pan Loczek ci się przekręcił Superdupku itd.

Jako że Evernight wydawał mi się lepszym kąskiem, postanowilem odłożyć go sobie na później i przejść do lektury cieńszej pozycji czyli Almanachu Superbohaterów, które wydał GRAmel. Przeczytałem więc całą stustronicową książeczkę zaraz po Grojkonie, kiedy to otrzymałem ów podręcznik, dzięki uprzejmości Piotra Korysia. Poniższe słowa leżakowały sobie od tego czasu i mogę je swobodnie tutaj wrzucić.

Jeśli się nie mylę GRAmel publikując Almanach Superbohaterów wniósł znowu nowe do Polski - gry / settingu z komiksowymi superbohaterami dotychczas nie było. Plus? Oczywiście, że tak.

Podręcznik jest w typowym dla SWEPl formacie (B5), ma kolorową okładkę i czarno - białe wnętrze, dzięki czemu książeczka powinna być tańsza dla klienta.
Tak jednak nie jest - Almanach Superbohaterów kosztuje 35 PLN. Domniemywam sobie, że nakład Almanachu był mniejszy od podręcznika podstawowego SWEPl i stąd wyrasta kolosalna różnica cenowa. Kolosalna, gdyż dorzucając 5 PLN mamy SWEPl, a nie ściśle sprofilowany dodatek.

Ilustracje w takim dodatku oczywiście winny być utrzymane w estetyce komiksowej i tak też jest. Tylko, że niektóre wyglądają jakby zarysy postaci pociągnięte zostały szkolnym mazakiem, by stały się bardziej wyraźne w druku np. str. 38 czy 46 (ta ostatnia to w ogóle trochę jakby szkic). Jednak grafikiem nie jestem.

Co znajdziemy w środku?
Całość składa się z 7 rozdziałów i dodatkowych zasad.
Wśród pięciu autorów tego suplementu znalazło się dwóch Polaków: szef wydawnictwa Piotr Koryś i Jakub Osiejewski, znany niektórym Czytelnikom z bloga No ja nie mogę...
Pierwsze dwadzieścia stron poświęcono bohaterom. Półtorej strony omawia jak wykreować superbohatera, potem mamy do czynienia z nowymi zawadami i przewagami oraz archetypami.
Czytając nie mogłem się oprzeć i szukałem archetypu dla superbohaterów, o których wspominałem na początku.
Czempion może i pasowałby do Kondratiukowego ASa, gdyby uposażyć go w Przewagę świadczącą o znajomości przepisów BHP.
Mściciel bardziej już pasuje do drugiego superbohatera, o którym wspominałem na początku, czyliż Lobo. Ma kostium, ma też przewagę Twardziel i zawadę Świr. Nieco szlifów i Lobo powstałby na tym archetypie.
Niestety Captaina Fantastic nie da się w żaden sposób zaszufladkować.
Drugi rozdział to kilka stron - Zasady opcjonalne - trochę burzy to moje dotychczasowe wyobrażenie o grach fabularnych - zazwyczaj takie rozdziały znajdują się w końcowej części podręcznika. Zapomniałem. Wszak to setting o Superdupkach.
Rozdział trzeci pt. Sprzęt zajmuje 11 stron i zdaje się że i tak oszczędzono tych wynalazków, gdyż spokojnie możnaby rozpechać go do znacznie większych rozmiarów.
Kolejny, najdłuższy rozdział Supermoce to zdecydowanie najlepsza część tego podręcznika. Zawarte w nim opisy nadludzkich mocy spokojnie mogę zastosować w innych światach - nic nie stoi na przeszkodzie abym użył Burzy w zupełnie innym uniwersum lub posiłkował się tabelą Przypadkowych Zniszczeń Scenerii naparzając sześciopiętrowym budynkiem smoka lub demona.
Siedziby - piątą część książki pominę bo to tylko 5 stron i swobodnie mógł znaleźć się obok trzeciego.
Szósty rozdział pt. Jak grać to dziewięciostronicowy poradnik z cyklu Graj. Dawniej takie coś lądowało w piśmie.
Przez ostatni rozdział zarys ministettingu przebrnąłem, choć po dziś dzień nie wiem w jakim celu. Jeśli nie lubi się danej konwencji to ośrodek superludzi Veri City kojarzy mi się z Bicycle Reapair Manem z Monthy Pythona i jemu podobnymi czekającymi na to, aż ktoś zacznie niszczyć Ziemie, krzywdzić, gwałcić lub pozdrawiać.
Jeśli ktoś lubi superbohaterów zepsuję mu tylko zabawę, a tego przecież tego nie chcę, więc nie będę pisał o "zawiłościach" minisettingu na 10 stronach.

Reasumując: Almanach Superbohaterów to zwykły pursebreaker. Jeśli nie masz w szafie stroju Pana Batmana, na półce wszystkich komiksów z serii o Supermanie spokojnie możesz sobie darować pozycje i kupić coś innego.
Gdyby nie czwarty rozdział, ten podręcznik byłby dla mnie zbędny.
Abstrahując od całego Almanachu, po lekturze skłoniła mnie do refleksji jedna rzecz, mianowicie martwe prawo, które można omijać je na różne sposoby. Istnieje i powstaje co rusz cała masa gier o superbohaterach (Green Ronin Publishing równolegle robił dwie, jeśli się nie mylę).
Większość z nich nie ma błogosławieństwa MarvelcomicsTM Semic, lub innych firm dzierżących prawa do konkretnych postaci z komiksów. A jednak masa tych gier wychodzi delikatnie sugerując o co chodzi.
Ot takie czasy.
Tytuł: Almanach Superbohaterów
Linia wydawnicza: Savage Worlds
Autorzy: Shane Lacy Hensley, Clint Black, Piotr Koryś, Paul 'Wiggy' Wade-Williams, Jakub 'Erpegis' Osiejewski
Okładka: Cris de Lara, Michał Smaga
Ilustracje: Jason Engle, Louis Porter, Jr. Design
Wydawca: Wydawnictwo Gramel
Miejsce wydania: Kraków
Data wydania PL: 15 grudnia 2010
Liczba stron: 100
ISBN-13: 978-83-981796-1-9
Oprawa: miękka
Wymiary: b5
Cena: 35 zł

Dziękuję Piotrowi Korysiowi z Wydawnictwa GRAmel za udostępnienie mi podręcznika.

Tagi:

Prześlij komentarz

Ja tam nieco wyżej oceniam Almanach ze względu właśnie na wspomniany przez Ciebie rozdział o mocach - naprawdę świetny kawał dobrej roboty. No i ilustracje są zajebiste - wszystkie. Bo pasują do superbohaterskiej konwencji.

PS> Lobo powiadasz? Czytałeś Unbound? Słabe, Lobo taki trochę za grzeczny, ale nadrabia wymordowaniem na końcu całej populacji planety za pomocą ruchów jak z macareny.

W sumie nie dziwi mnie, że lubisz Hydrozagadkę. Świetny film, jeden z moich ulubionych. :)

Lobo wywalił garść Supermanowi ze skutkiem. I za to mu chwała.
Wiesz to moja subiektywna opinia. Tylko ten rozdział broni książeczkę. Dla mnie niektóre ilustrację są słabe, choć może poprzeczkę za wysoko ustawiłem.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget