Review RPG Review #11

Jonathan Tweet w 11 numerze RPG Review
Kilka lat temu byłem zaskoczony, że ktoś zaczyna wydawać pismo o grach fabularnych w Australii, dwa lata temu że udało się jemu wydać piąty numer RPG Review. Autor Review RPG też pewnie nie uwierzyłby w istnienie P.
Wczoraj ściągnąłem numer już jedenasty.

Wewnątrz znaleźć można masę materiałów upchanych na 64 stronach, oczywiście kartki przerzuciłem na wywiad z Jonathanem Tweetem, znaną postacią w branży RPG. To on wspólnie z Markiem Reinem Hagenem napisał przełomową Ars Magica w 1987, potem Over TheEdge (1992) i Everway (1995). Był również projektantem Talislanta Guidebook (3 ed.) i wielu rzeczy do trzeciej edycji Dungeons & Dragons. Wywiad niezmiernie ciekawy, dowiedzieć się można skąd wziął się pomysł na Trybunały w AM i tym podobne elementy. Smaku dodaje jego relacja pomiędzy alkoholem i projektowaniem gier. I chwała mu za te słowa, bo kiedy czytuje ciągle o poprawnych straight edge' owych projektantach, to mi się zakrętka od wódki sama odkręca. Aż sobie pozwolę zacytować:

Question: There is an apocryphal story that Lion Rampant spent their first
proceeds of sales from Ars Magica on a keg of beer. Is there is any truth
to this scurrilous rumour? And if so, may I offer my hearty
congratulations for such a fine decision!
We were a bunch of young people hanging out and making games, and
you can bet we drank a good bit of our revenue. For that matter, I don't
know if I've ever designed a game 100% sober. Game writing is an art, and
alcohol has been known to lubricate the artistic process. Not that I would
go to work drunk, but I always find time to work on my games while I'm a
little buzzed. I guess it shows.
Następnie, Lev Lafayette w tekście dotyczącym typologii światów RPG, dzieli je na: heroic fantasy, mythic fantasy, historical fantasy, modern fantasy, science fantasy i  science fiction. I każdy z nich szczegółowo omawia. Można się z nim zgadzać lub nie, jednak jest zawarte w nim sporo ciekawych spostrzeżeń i podziałów, które Polakowi mogą wydać się dziwne. Np. WFRP rozpatrywane w kategorii heroic fantasy? Gdzie indziej oczywiste, dla przeciętnego gracza w Polsce coś takiego mogłoby zostać odebrane jako obraza i policzek wymierzony w Jesienną Gawędę  (albo i nadziak w plery zza winkla za osiem).

Kolejny tekst to spojrzenie na gry z ICE: Rolemaster i Middle­Earth Roleplaying. Dalej zastanawia mnie tylko dlaczego Lev przygląda się układowi podręcznika  do Lords of Tarsa (setting do BRP), skoro jego e- zine jest spartański, by nie rzec toporny i openofficowy. Jednak taki układ jednak naprawdę bardziej przemawia do mnie, niż ten portalowy, skrzący się kolorami Gwiezdny Pirat.
A tak naprawdę podobał mi się układ taki jakie prezentowały dodatki z Black Industries np. Stone&Dwarfs, gdzie naprawdę umiejętnie (ale i ascetycznie) połączono tekst i oprawę graficzną.

Potem przeskoczyłem do 56 strony do tekstu Realistic World Design. Nudny wstęp dotyczący mas planet i odległości w układach słonecznych, rozkręca się dopiero kiedy autor przygląda się  geografii, geologii, ekologii itp.

Jeszcze jedno spostrzeżenie. Przyznam szczerze, nie czytuje już tak dużo scenariuszy jak kiedyś, gdyż są albo wtórne lub zwyczajnie mnie nużą. A jeśli ktoś szuka inspiracji w scenariuszach publikowanych w polskiej sieci... no cóż albo jest młodym człowiekiem, albo ...pominę, by go nie obrazić. W RPG Review mamy naprawdę niewiele tego typu tekstów. Za co chwała temu pismu.

I na koniec pewnie zaskoczę.
Skłamałbym gdybym napisał, że przeczytałem pismo od deski do deski (raczej tak pisać o PDFie nie można...), cześć po prostu przejrzałem, część przeczytałem z nieskrywanym zainteresowaniem.
Jeśli jednak zdradzę, że jednym z moich kryteriów świadczących o znaku jakości dla danej pozycji jest odpowiednie jej sobie dawkowanie to chyba zrozumiecie, że to naprawdę bardzo dobry e-zine. Kolejny numer ma być poświęcony grom historycznym. Mam zamiar go wydrukować, co będzie dla mnie kolejnym przełomem - dotychczas pism elektronicznych chyba nie drukowałem poza Roleplaying Tips.

Mógłbym też  rozpisywać się tutaj o formie w jakiej winno być wydawane pismo (jednak nie jestem przecież redaktorem, nikt mi też nie zapłaci za porady), jednak ten e-zine to jedno z najlepszych darmowych pism o RPG pod względem merytorycznym.
Nie ma bełkotu o przewadze jednego stylu grania nad drugim. Nie ma przemyśleń nad długością krotochwili i jej wpływie na wyjście z szału. Nie omawiane są innowacyjne, niedziałające gry nawet po spolszczeniu.
I ciągnie to wszystko jeden człowiek, tak jak kiedyś Nilrem kreował społeczność P.
Sam "ciężki rdzeń" ;,;

Spis treści RPG Review:
Administrivia, Editorial, Letters
Hot Gossip: Industry News
Interview with Jonathan Tweet
A Multitude of Worlds
The Allure of Middle Earth
Athas: The World of Dark Sun
Xanderan The Wizard Slayer: Talislanta
Skyrealms of Jorune Retrospective
Designer's Notes and Review: Tarsa
Krononauts: A History of the Future
Areoforms: Blue Planet and GURPS
The Torg Files: Torg with FATE
Realistic World Design
Movie Review: Paul
Next Issue



Ogólna ocena: 
Wykonanie              3
Cena                        5
Urok                      +4
Oceny przyznaję w skali od 2 do 5, czyli jak za dawnych lat w szkole. Z minusami, plusami i szynami. Kryterium przyznawania ocen jest identyczne jak mojej rusycyfistki w szkole. Na piątkę umie Pan Bóg, na czwórkę ja, na trójkę dobry uczeń, a na pałę każdy. I analogicznie jest z grami. 
Jak się uda następnym razem się to zmieni. Nie miałem czasu po prostu...

Pobierz RPG Review



Tagi:

Prześlij komentarz

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget