Nihil novi czyli znowu Savage Worlds

Porównanie dwóch edycji jednej i tej samej gry jest bezsensowne. Przedstawianie gry znanej chyba każdemu odwiedzającemu to miejsce jest również bezcelowe. Poniższa nota ma jeden cel, który został zawarty w ostatnim zdaniu. Spokojnie więc można nacisnąć End nad kursorami, przejść do ostatniego zdania i zamknąć zakładkę w przeglądarce. Bo wszystko co znajdziecie poniżej już czytaliście, bądź doskonale wiecie .
Wraz z WFRP 0ed otrzymałem od Piotra SWEX 2 ed., czyli Savage Worlds Explorers Edition. 
Potem dokupiłem edycję limitowaną wersji polskiej, która opóźniła się nieco ze względu na fakt, iż Piotr chciał wydać tłumaczenie najnowszej trzeciej edycji SWEX (jeśli mnie pamięć nie myli) .


Podręczniki różnią się już na pierwszy rzut oka. Druga edycja SWEX ma nieco lepszy (grubszy?) papier kredowy i lakierowaną okładkę. Z kolei w polskiej wersji znalazło się też sporo nowych ilustracji pasujących do linii wydawniczej GRAmela.

Po ponad roku od wydania SWEPL nie wszyscy wiedzą po co tam na okładce stoi Krzyżak, a Wydawca nie poinformował (albo poinformował, tylko ja przeoczyłem) jak toczyć się będą losy tego pierwszego templariusza.
Podobnie jest z ilustracją z 57 strony przedstawiającą pojedynek dwóch Panów Braci. Niby były tam jakieś próby tworzenia nieoficjalnych Dziwnych Pól, jednak kończyło się to jak zwykle. Padem dysku.

Limitowana edycja SWEPl zamknięta jest w kartonowym pudełku (skandal! Karton się potargał po tylu miesiącach na rogu!-heh), w którym oprócz podręcznika podstawowego znaleźć można parę gadgetów.
Jest to kostka z Q-Workshopu, która ostatnio pojawiła się w sklepie PEG dedykowana do Deadlands.
Jest też bogato ilustrowana talia kart do gry z Stańczykiem miast Jokera. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wkleić sobie jednak tam Diabła Borejkę. Dodatkowo mamy jeszcze dwie karty z wzornikami wybuchów i zionięć, cztery karty postaci (z poradnikiem wojownika na rewersie), dwa egzemplarze zebranych tabel i 24-stronicową broszurę przygodę Najczarniejsza Afryka.

O mechanice i stylu zabaw w Savage Worlds pisano już sporo, tak wiec moje omówienie tej gry nic nowego by nie wniosło, zwłaszcza że mamy zupełnie darmowe demo nazwane Jazdą Próbną. 
Jest do pobrania z sieci lub z rąk sprzedawców na konwentach.

Moim zdaniem gra jest doskonała dla dwóch typów graczy. Takich którzy zaczynają swoją przygodę z grami i tu muszę podkreślić jeden z najważniejszych czynników dla młodych ludzi - cena pozwalająca na zakup gry praktycznie każdemu.
Druga rzecz to prostota zasad uniwersalnych, która pozwala łatwo zrozumieć o co chodzi w tej grze po przeczytaniu wyżej wspomnianej Jazdy Próbnej. Właśnie ta prostota i uniwersalność jest atutem przemawiającym do starców takich jak ja, którzy nie mają już czasu na granie 123 razy do roku.
Uniwersalna mechanika SWEPl ma dosyć intuicyjne zasady, które posiadają  jeden rdzeń (co oczywiste) i specyficzne zasady do konkretnego settingu.
Oszczędzasz w ten sposób czas swój i ludzi którzy przyszli grać. Nie robisz prepów, nie dryfujesz i nie zapoznajesz ich z formułkami matematycznymi dotyczącymi trafienia nieopancerzonego Antara Typowego Typowego w trakcie przemieszczania się Niezbyt Szybko. Nie testujesz rozwiązań mechanicznych, które sprawdziły się u k6 Norwegów. Nie przygotowujesz scen, aktów, itp. Czytasz Jednostrzał, czyli przygodę zawartą na jednej kartce i za chwilę możesz prowadzić.  Czas poświęcony na kwestie mechaniczne, możesz wykorzystać na wprowadzenie do świata, bądź przedstawienie i ustalenie wspólnej wizji konkretnego uniwersum. Znów powtarzam już to co napisali inni.

Warto odwiedzić blog Krakonmana, gdyż Savage Worlds to sporo światów, a i firm je wydających. Jednolitego katalogu produktów nie ma, zaś Krakonman przedstawił ponad 20 settingów do tego systemu. Można się porozglądać i zainteresować bliżej którymś z nich.  Jeśli to mało, można zajrzeć na Savage Heroes, tam zgromadzono masę przygód i nieoficjalnych konwersji wszelkich innych gier na SW. Począwszy od Savage & Dungeons, poprzez Travellery skończywszy na takich rzeczach jak Mouse Guard

Wydanie mechaniki uniwersalnej w Polsce jest strzałem w dziesiątkę. Dbanie o klienta w Polsce jest
strzałem w dziesiątkę. Dotychczasowe wsparcie dla produktu jest strzałem w dziesiątkę.
Strzał poza tarczę oddali tylko odbiorcy, sądząc że uniwersalna mechanika nadaje się do wszystkiego. Owszem Savage Worlds to doskonała gra do przygód pełnych akcji, pościgów, starć, fajerwerków itp., niekoniecznie jednak sprawdzi się w śledztwach, dochodzeniach i intrygach. To również ktoś napisał.
Tak więc najtrudniejsza rzecz.
Ogólna ocena: 
Wykonanie               3
Cena                         4
Urok                         4
Oceny przyznaję w skali od 2 do 5, czyli jak za dawnych lat w szkole. Z minusami, plusami i szynami. Kryterium przyznawania ocen jest identyczne jak mojej rusycyfistki w szkole. Na piątkę umie Pan Bóg, na czwórkę ja, na trójkę dobry uczeń, a na pałę każdy. I analogicznie jest z grami.

SWEPl
Autorzy: Shane Lacy Hensley, Clint Black, Simon Lucas, Piotr Koryś i inni
Wersja polska: Michał Smaga, Przemysław Bednarski, Małgorzata Majkowska, Tomasz Z. Majkowski, Paweł Kumorek, Robert Rosół, Piotr Koryś i inni
Liczba stron: 176 plus dodatki w edycji limitowanej w formacie B5
Cena: 39.90 PLN edycja standardowa, 75 PLN edycja limitowana
Serdecznie dziękuję Wydawnictwu GRAmel za podręczniki!

Prześlij komentarz

Mouse Guard na SW? A kiedy Amber? :P

"Strzał poza tarczę oddali tylko odbiorcy, sądząc że uniwersalna mechanika nadaje się do wszystkiego."

Prawdę powiedziawszy nie wiem do czego się to zdanie odnosi. Jakiś hint cobym mógł zdryfować ku ajkendy cośtamom?

@ Seji: zaraz po Oku Yrrhedesa.
@Qball: Pisał o tym albo Enc, albo Erpegis. A moimi słowami w Casablance nie bardzo pasowałby Indiana Jones jak BG? Lub w "Bandycie" nie potrzeba fajerwerków rodem z "Helikoptera w ogniu". Imię róży tez niewiele zyskałoby gdyby Stevie Segal był głównym bohaterem. Analogicznie jest z SW. To świetna gra dla Kina Nowej Przygody, tak jak 7th Sea faworyzuje bujanie się na żyrandolu i spadanie z impetem na przeciwnika.

Ok. rozumiem. Dzięki za hint.

http://chavez.asylus.pl/2011/01/and-savage-worlds-for-all/

O dzięki! Przepraszam Chavez to był.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget