Grywalizacja, geolokalizacja, rzeczywistość rozszerzona i alternatywna przyszłością RPG?

Miałem dzisiaj via Skype uczestniczyć przez chwilę w audycji w Radiu 404. Z różnych względów nie będzie mojego głosu w eterze. Audycja dzisiejsza poświęcona jest przyszłości gier fabularnych i fantastyki. Od pierwszego karnawału upłynęło sporo czasu, a ja sam nie śledziłem zbytnio nowinek technologicznych. By oddać głos trzeba coś na ten temat wiedzieć.
Chcąc nie chcąc, porozglądałem się dzisiaj wieczorem w sieci głównie poprzez grę GEO Hunters na którą natknąłem się w RSSie.
Przyznam się, że ucieszyłem się kiedy U. Le Guin potwierdziła (w pewnym stopniu) słowa Umberta Eco dotyczące przyszłości książek w trakcie wywiadu jakiego udzieliła Radiu Wnet. Powiedziała że czytelnictwo wcale nie ma się tak źle jak się to powszechnie mniema.
Czytelnictwo przenosi się po prostu w inne rejony, ludzie czytają na smartpfhonach, tabletach czy wreszcie czytnikach e-booków. Ludzie czytają i kreują sporo treści na naszych monitorach, zachodzi mnóstwo interakcji w sieci.
Jednak nadal jednym z najważniejszych problemów jak to rzekł Eco jest umiejętność selekcjonowania treści*, co wcześniej zdawał się mówić Lem, stwierdzając: "Lecz Internet nie może odróżnić informacyjnego ziarna, którego w nim jest mało, od informacyjnych plew".
Ale zbaczam jako i wczoraj. Chciałem napisać o nowej rzeczy do Savage Worlds a popisałem się Promocją nieprzydatników.
Temu wracam do sedna.
Jak wspomniałem natknąłem się dzisiaj na stronie Penna Orsona na informacje o cRPGie GEO Hunters przeznaczonym na przenośne urządzenia z Apple. Gra wykorzystuje geolokalizacje, czyli położenie geograficzne osoby/przedmiotu np. za pomocą GPS. Tym samym walczymy z potworami sąsiadów, a widzimy je na ekranie naszego przenośnego urządzenia jak na poniższych screenshotach. W międzyczasie gdy pisałem te słowa przeczytałem tekst na AntyWeb o Creepy - ten z kolei polecam, gdyż wytłumaczy Wam czym jest to namierzanie użytkownika i jakie potencjalne zagrożenia płyną.

Potem przypomniałem sobie wypowiedź dr. Jerzego Szeji w wywiadzie który z nim przeprowadziłem, dotyczącą przyszłości RPG, a także tekst, który napisałem o rzeczywistości rozszerzonej. I na koniec dorzucę jeszcze informacje wyczytane o grywalizacji.
Przypomnę słowa dr. Jerzego Szeji.
Raczej od komputerów ucieczki nie ma. Sądzę, że najbliższy przełom w grach to będzie ARG (Alternate Reality Games) ze wspomaganiem systemów rozszerzonej rzeczywistości i moderowane na bieżąco. Nie zdziwiłbym się, gdyby to nie była gra czysto rozrywkowa, ale coś z zastosowaniem użytkowym. Taka zaawansowana gropraca MMO z AR na zasadach zadaniowości ARG.
Samo RPG bezustannie ewoluuje i szuka nowych dróg rozwoju, by daleko nie szukać wystarczy przyjrzeć się dwóm grom: WFRP 1ed. i 3ed. Potem obejrzeć jakiś interaktywny firm, czy przypomnieć sobie starą grę paragrafową i skonfrontować ja z taka z lat 2000 zamieszczanych na stronach WWW. Wspomnieć zamierzchłe cRPG: Dark Queen of the Krynn i skonfrontować np. z opcjami dialogowymi z jakimi mamy do czynienia w TES III i IV, nie wspominając o grafice lub interakcji w Second Life czy prostej Tibii.
Darmowe elementy do VTT już trafiają do Drive Thru, tylko polscy wieściopisarze tego nie dostrzegają.
Grywalizacja, geolokalizacja, rzeczywistość rozszerzona, a nawet gry rzeczywistości alternatywnej to  trendy, które już zazębiają się z grami fabularnymi i to już dziś otacza nas.
Problem tkwi w tym, że tego nie postrzegamy tkwiąc wewnątrz bańki mydlanej i przyglądając się spadkom sprzedaży tradycyjnych podręczników.

Na koniec wrócę więc do początku i autorytetów, które wymieniłem. RPG przenoszą się po prostu w inne rejony (nie tylko rozrywki). Przecież nie do nie da się zaprzeczyć, że Fourscuare ze swoimi tytułami/ leveleami czerpie garściami z RPG.
Ilustracja z Penn Olson - The Asian Tech Catalog

Prześlij komentarz

http://electronicamagistra.wordpress.com/2010/05/14/locative-media-art-miedzy-panoptikonem-a-taktykami-oporu-podsumowanie-wykladu-dr-anny-nacher/

W Spook Country W. Gibsona jest nieco o locative media. Tak mi się skojarzyło po przeczytaniu.

Pozwolę sobie wrzucić kamyk zwątpienia w zachwyt technologią. Ten sam Lem, którego cytujesz zwracał przed wszystkim uwagę na humanizm, bez którego żadna technologia nas nie zbawi. I dlatego moim zdaniem, to nie jest właściwy kierunek. Gry fabularne powinny pogłębić wiedzę człowieka o sobie i rozwijać jego predyspozycję, talenty oraz przede wszystkim sposoby ekspresji, oraz pomagać mu przełamywać blokady w funkcjonowaniu w realnym świecie. Kiedyś prof. Kolankiewicz teatrolog napisał taki tekst o przyszłości teatru, niestety już go nie mam. Pisał w nim m.in właśnie o grach fabularnych, które mają potencjał przełamywania schematów ról społecznych i kulturowych. W tym rozumieniu bliżej RPG do psychodramy, z którą przecież ma wiele wspólnego. Jest nawet taka terapia pt. Ustawienia systemowe – Berta Hellingera, która pozwala przez wcielanie się obcych osób w członków rodziny i nawet przodków danej osoby odkryć źródła jego obecnych problemów, zahamowań etc. Innymi słowy, gry fabularne mogą być sposobem poszukiwania tożsamości.

O Qball, dzięki całkiem fajne miejsce w sieci. Przeczytałem zlinkowany tekst, zaRSSowałem, ale widzę że strona już wygasła z rok temu.

Neptyczny, ależ rzucaj sobie, rzucaj. Kamieniowanko zawsze mile widziane. Moje zdanie praktycznie nie zmieniło się jednak od tego pierwszego KB RPG, kiedy pisałem że RPG będą nadal rozwijać się dwutorowo, jedne w wersji tradycyjnej papierowej jaką najlepiej znamy. I te w wersji elektronicznej rozwijają się po dziś dzień począwszy od dnd na monitorze z 74 roku, skończywszy na Arghh!(choć to planszówka w AR na telefon) i Geo Hunters.
Reasumując jest w tym sporo naszego przemijania, bo kto tak naprawdę z nas grając sesję w 90 latach, czytując wcześniej Fantastykę sądził że ludzie będą chodzić z bluetothami w uchu i czytać na telefonach książki i prasę drodze do pracy.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget