sierpnia 2010
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Golden Geek Awards Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER

Swój pierwszy blog założyłem na Onecie, był to adres borejko.blog.onet. Obsługiwać się go dało tylko i wyłącznie pod IE. Potem była wyśmienita Opera (po dziś dzień!) i w międzyczasie rewolucyjna (po dziś dzień i jeszcze jeden dzień dłużej!) porterioblogosfierra. Z Opery, naprawdę dobrej platformy zrezygnowałem z jednego powodu - kompozycja layoutu jest w CSS, natomiast tutaj na Blogspocie w HTML. Łatwiej, prościej, przyjemniej modyfikować.
Porterrosferra nie pozwoliła mi zamieścić cyklu o handoutach do Dzikich Pól pt.: "Jak sobie przyprawić kutasa do czapki", więc mnie zbanowano.
Z czasów gdy bywałem na Operze pamiętam blogi: Drozdala, Sejiego i potem Krakonmana i Deckarda.
Jeszcze wtedy na Onecie królowały słitaśne rushoffe blogaski, a o grach fabularnych pisali w.w. (od czasu do czasu) plus pewnikiem kilka innych osób w innych miejscach.
Potem pojawiło się parę innych blogów, pamiętam też: Zwój ze Skellos Paladyna i Per mortis ad gloria oraz bliźniaczy, warhammerowy blog Wojtka Diechtara.

Znalazłoby się na pewno ich więcej, pewnie też kolejność mogła być inna. Jednak  te utkwiły mi szczególnie z tamtych czasów.

Miesięcznie pojawiało się łącznie na wszystkich tych blogach kilka wpisów: ciekawszych i mniej. Minął rok, pojawiło się kilkunastu innych blogerów piszących o RPG. Okazało się, że tych kilka wpisów pojawia się już tygodniowo, zaś sporo osób pisze stricte o grach fabularnych.
W tamtym roku pojawiło się ich jeszcze więcej, skorzystałem więc z tej okazji i stworzyłem agreagtor RSS, który potem przekazałem Magnesowi na Planetę i zlinkowałem z RPGBloggers Network. Dzisiaj w mojej paczce blogów (pobierz RSS) znajduje się ich grubo ponad setka.
Nie ma dnia abym nie otrzymywał z czytnika RSS około 8-10 wpisów dziennie.
Oczywiście Polska to odmienny kraj od reszty świata i gdy mamy do czynienia z odwrotem blogerów, u nas jest odwrotnie - wszyscy zaczęli blogować (a najlepiej to już o RPG). A na swiecie liczba blogerów spadła chyba o 1/4, jak informował dzisiaj Urbanowicz z Media Cafe Polska na Tok FM.
Reasumując: Tak łącznie to pewnikiem jest z ponad 6 lat blogowania, jednak tutaj zamieściłem swoje pierwsze wpisy 1 stycznia 2006.


Tyle.

Czas na celebrowanie piątej edycji Blog Day 2010!
Jej zasady są tak proste jak Piątkowej Piątki, która oczywiście wróci jak i Łapu Capu:

Zasady BlogDay 2010:

  1. Znajdź 5 blogów, które Tobie wydają się interesujące.
  2. Powiadom 5 innych blogerów, że zapraszasz ich do zabawy w BlogDay 2010.
  3. Napisz krótki opis polecanych blogów i zamieść link do nich.
  4. Opublikuj wpis w BlogDay (31 sierpnia).
  5. I użyj tagów BlogDay - link: http://technorati.com/tag/blogday2010 oraz linku do oficjalnej strony BlogDay: http://www.blogday.org
Jeśli miałbym polecić jakieś blogi o RPG i tylko o RPG, to wybór byłby niezwykle trudny. Pewnikiem byłyby to jednak:

Inspiracje Jeden z pierwszych blogów poświęcone retrogrom, ale i jeden z pierwszych multiblogów. Raczej każdy zna to miejsce, w przeciwnym przypadku powinien to czym prędzej zmienić. W W k3 wpisy dowiodą, że Koło fortuny wywodzi sie z dede, a pentagram z Klanarchii stosował Gygax. . Współtworzą go: Pan Ojciec Kanonik, Pan Albino i Pan Key-Ghawr.

Kurwidołek Furiatha Blog autora najlepszej polskiej gry fabularnej wydanej dotychczas w kraju Pana profesora RPG Michała "Furiatha" Markowskiego. Pisze rzeczowo, fachowo i na szczęście 95% wpisów dotyczy gier fabularnych. Niekiedy kontrowersyjnie, ale z sensem i składem. I wcale nie rzuca murwami. Popisywał się tylko.

Staszek o RPG Pana Staszka "Scobina" Krawczyka poznałem kilka dni temu, jest grzeczniejszy, niźli objawia to w swoich wpisach i komentarzach. Nie wypisuje odkrywczych rzeczy dla mnie jak np. seria Graj konwencją (brzmi jak Gang Olsena w deszczu ognia), jednak przydatne. Często ociera się o naukowy aspekt RPG, czyli badaczy, ludologów itp. niepotrzebne nikomu rzeczy, czyli każdemu kto umie turlnąć i dodać Siłę do Zręczności.

Zwój ze Skelos Pan Marcin "Paladyn" Roszkowski to człowiek, który tłumaczył składowe układanki WFRP PL, sporo tam nieświeżej pulpy, Conanów i Kanonów, heroizmów, Dzikości nie serca a Światów itp. A wszystko okraszone AP'ekami i wieloma rozsądnymi przemyśleniami dotyczącymi RPG.

Graj muzyką Pan Poeta Maciej Aureus Gajzlerowicz urzekł swoją histerią fundom. Ale zaskoczył też innowacyjnym pomysłem na bloga. Co prawda nie sądzę, aby można było znaleźć prostszy sposób na muzykę na sesji, niźli  Sourcetone Interactive Radio, jednak sam pomysł na bloga jest ciekawy i może nawet będzie komuś przydatny. Interesujące dla k5 - 2 osób. Bowiem k50+2 czyta blogi o RPG.

Jako bonus dorzuciłbym blog, który de facto blogiem nie jest, bo znajduje się w kociokuchennej portierrosferze, gdzie znajdziemy świetne przepisy na ogórki, ciasta marchewkowe Pana Lucjana, fotoblogi informujące o lekturach internetowych kota Filemona Red. Nacza., parytetowe wpisy Red. Działu RPG i  słuszne spostrzeżenia 40 milionów specjalistów od każdej dziedziny w tym i piłki nożnej.
Znaleźć tam można publikacje Pana Przemka "Zegarmistrza" Muszyńskiego. Niestety pisze on tam przemyślenia o grach fabularnych (o dziwo!), dotyczących gier takich troszkę zamierzchłych, ale piszę ze swadą, intrygująco, a niekiedy i inspirująco.

Z nadzieją pozostaje czekać jeszcze na jeden blog. Pana Radka Drozdala  Drozdalskiego.  Anonsował on o nim kilka dni temu. Ma zamiar pisać na Wordpressie wyłącznie o grach fabularnych, co może być samo w sobie ciekawe, bowiem nikt z eRPGowców nie czyta książek o których pisze Radek, nie słucha muzyki, a tym bardziej nie chodzi do kina na filmy, które mają premierę za oceanem.





Już po raz trzeci organizowane jest święto polskiego moddingu - Dzień Screena. Do dzisiaj włącznie grupy moderskie mogą nadsyłać po 10 swoich screenshotów, renderów, czy concept artów itp.

Dotychczas zgłosiły swój udział następujące teamy:
  1. - Square Crusaders & Muzykanci [Wiedźmin]
  2. - Rzeka [Gothic]
  3. - Na Ratunek Khorinis [Gothic]
  4. - Immortals [Gothic]
  5. - Złote Wrota [Gothic]
  6. - Nordmarians Team [Gothic]
  7. - Thanatos (czeskiego moddera Aeternitasa) [Gothic]
  8. - Gothic Wielka Wojna [Gothic] 
  9. - Khorana Prolog (niemiecki) [Gothic]
  10. - Mastery (niemiecki) [Gothic]
  11. - Kopalnia [Gothic]
  12. - Bandyci z Tares [Gothic]
  13. - Hyborian Age [Mount & Blade]
  14. - Sill Mod [Mount & Blade]
  15. - 1794 [Mount & Blade]
  16. - Awakening [Diablo]
  17. - Project 125xr [GTA: Vice City]
  18. - Californication Mod [GTA: Vice City]
  19. - Projekt Emace'a [Gothic]
  20. - Rozdroża [Wiedźmin]
  21. - Hen Ichaer [Wiedźmin]
Więcej informacji na stronie theModders poświęconej temu eventowi.

Nie lada gratkę dla rozpoczynających jutro szkołę dzieciaków przygotowało Atlas Games. Oto kolorowanka z Istotami z głębin i inie tylko!
Wystarczy wydrukować darmowy PDF, zaopatrzyć pociechę w kredki i voila!
Przykładowa ilustracja z kilkustronicowej kolorowanki.


Źródło: Atlas Games

Wczoraj pojawił się pięćsetny numer newslettera Johna Four.
Pisałem już kilkukrotnie o moim sentymentalnym podejściu do tego e-zine - John rozpoczął wydawać swój biuletyn w listopadzie 1999 roku, kiedy to zaczynała się też moja przygoda z internetem.

W tym jubileuszowym numerze wspomina tamte czasy, kiedy to wydano Win 98, panikowano w związku z Y2K, a każdy numer Dragona trąbił o nadchodzącej trzeciej edycji D&D.
John zamierza odświeżyć wygląd strony, który jest niezmienny od 10 lat.
Z okazji tego jubileuszu John spakował wszystkie pierwsze 500 numerów swojego biuletynu w paczkę .zip (wszystkie są w formacie .txt).
W 500 numerze znalazło się miejsce dla 50 losowych spotkań miejskich z nadesłanych na konkurs 720 (wspominałem o tym tutaj).

Przedwczoraj uruchomiono sklep on-line w którym można nabyć najnowszą grę autorstwa Luke Crane ((m.in. Burning Empires, Mouseguard RPG) i Jareda Sorensena (m.in. InSpectres). Akcja gry toczy się na dużej stacji kosmicznej unoszącej się w Układzie Słonecznym, sama zaś gra zaliczana jest do nurtu transhumanistycznego SF.
Free Market w wersji pudełkowej kosztuje 75 $ i zawiera kolorową 150 stronicową instrukcję, żetony, karty itp.
Zdjęcia boxu można znaleźć na stronie a summer for story games.
W tym miejscu stworzono wiki poświęcone Free Market, zaś oficjalną stronę znaleźć można tutaj.
Jeśli w powyższych miejscach nie znajdziecie wystarczających informacji o Free Market, na stronie Technoccult można zapoznać się z wywiadem z twórcami tej gry, przeprowadzonym początkiem sierpnia.


W ostatnim tygodniu pojawiły się dwa wywiady z Haruo Suekichi, który był jedynym azjatyckim i zapewne jednym z najciekawszych wystawców na Oxford Steampunk Exhibition (video poniżej).
Japoński artysta tworzy unikatowe zegarki, których nie powstydziłby się żaden fan Wolsunga czy Trójcy w naszym kraju. Do swych prac wykorzystuję głównie skórę i mosiądz, gdyż jak sam mówi są łatwe w obróbce. Niestety zegarki są praktycznie do nabycia tylko w Japonii.

Pierwszy z wywiadów można przeczytać na CruchGear, drugi na 10 ten Magazine.
Oficjalna strona twórcy i jego galerie: 1, 2, 3.
Obecnie pracuje nad zabawkami - żabami na Art Market of Sancha de Daidogei i Wonder Festival.




Pozostając w tematyce steampunku można zapoznać się pistelotowibratorami, które powinny znaleźć się w sypialni każdego szanującego się dżentelmena.
Źródło i ilustracje: CrunchGear

Trochę się wywczasowałem, więc nadeszła pora na nadrabianie zaległości i opisywanie tego co widziałem, gdy miałem wolny czas.
Trochę rzeczy w międzyczasie przegapiłem, zawaliłem, ale i odpocząłem przede wszystkim od fundomu, a o to przecież chodzi.
__________

W maju tego roku skontaktowałem się z Mandragonem, który prowadzi stronę Mandragon, Nederlandstalige spellensite. Chciałem dowiedzieć się od niego co nieco o grach w kraju depresji totalnej, w którym frytki polewa się majonezem, tulipany wyrastają pod wiatrakami, a w de Wallen miast krzyży stoją lokale, gdzie legalnie można konsumować produkty, za które to w Polsce grozi wyrok zgodnie z art. 62 UoPN.

Niderlandzkie RPG


Schimmen & Schaduwen (Cienie i widma) to gra z 1989 roku stopniem skomplikowania przypominająca wczesnego Runequesta, bądź bliższe nam Śródziemie lub Kryształy Czasu. Łącznie pojawiło się do niej około 1000 stron tekstu, praktycznie wszystkie materiały można pobrać za darmo, jak i samą grę, z tego miejsca. PDF z grą liczy sobie 176 stron. Pełną wersję gry można nabyć za 6 Euro z masą dodatków, programów, scenariuszy na płycie CD w tym miejscu. W grze używamy całego pakietu kości począwszy od k2, skończywszy na k100. Dziesiątki tabel, opisów umiejętności, profesji, bonusów wynikających z tych ostatnich dwóch.
Ilustracje wewnątrz są na bardzo nierównym poziomie z naciskiem na słabe (choć trol(l) z yoyo rządzi!). Niektóre z ilustracji, a logotypy wręcz żywcem są przechwycone z WFRP - widać nawet na okładce. Zresztą tych zapożyczeń z Warhammera wydaje się być więcej. Resztę zajmują oczywiście opisy lokacji, bestiariusz, demony, magia itp.
Sam Karakterdokument, czyli karta postaci zajmuje 4 strony A4.

Mandragon od razu zwrócił moją uwagę na Vreemde Tijden (Dziwne Czasy). Jej autorami są miedzy innymi: Johan 'Foob' Wuyckens, Steven 'Stel' Redant, zaś sama gra zaliczana jest do  konwencji: fantasy/horror/komedia. Na stronie znajdują się dwie wersje zasad: Tempo (podstawowe) i Expert (zaawansowane). Ta druga wersja liczy sobie niecałe 100 stron została opracowana w 2006 roku. Praktycznie tylko z pomocą tego PDF-u można pograć sobie korzystając z bazy 30 scenariuszy zawartych na stronie (część z nich skonwertowano z Schimmen & Schaduwen).
Pierwsze dwa rozdziały podręcznika to wstęp i wyjaśnienie podstawowych zasad, trzeci pozwala wykreować bohatera. Kolejny to podstawowe zasady: kości, czas, rundy, kolejność działań, ruch, trucizny, pułapki, uszkodzenia, obrażenia etc. Piąty omawia doświadczenie i rozwój postaci, zaś w szóstym znajdziemy magię. Ostatni siódmy rozdział rozszerza zasady w tym walki (a jakże!). Pozostałą część zajmują dodatki i przykłady oraz wskazówki dla MG.

Monsters & Magiërs (Potwory i Czarodzieje) to gra dla początkujących, młodych graczy zawierająca wszystko co potrzebne do rozpoczęcia zabawy (zasady, scenariusz, opisy potworów, karty magiczne etc). Autorowi zostało ok. 100 - 200 egzemplarzy i można grę zamówić jako ciekawostkę za niecałe 10 PLN (2 Euro) + koszty przesyłki. Jeśli język holenderski nie jest wystarczającym impulsem do zakupienia tej gry to wspomnę, że wyróżnia się nawet formatem: 72 strony wydrukowano w wymiarze 29 cm*29 cm.
 

De moord op Baron Von Hensing to gra, której pobieżnie się tylko przyjrzeliśmy. Jest to prawdopodobnie detektywistyczna zabawa z całą masą dodatków: listy, klucze, obiekty, mapy itp. Jest darmowa można ją pobrać z tego miejsca, liczy sobie 70 stron.





Na stronie oficjalnej Dziwnych Czasów, znaleźć można pewnie więcej rzeczy jednak rozejrzałem się jeszcze za innymi pozycjami.

Odnalazłem Queeste, które jest najprawdopodobniej pierwszą grą fabularną wydaną w Holandii.
Napisał i wydał ją Joop Oele w 1979 roku, zainspirowany pierwszą edycją Dungeons & Dragons i własnymi doświadczeniami z grami.
Gra wykorzystuje pewien element znany doskonale z książek o Ziemiomorzu Ursuli LeGuin, dzięki czemu wydawać się może dosyć specyficzna bowiem zachęca graczy do twórczego odgrywania ról np. opiera się o magiczne inkantacje by stworzyć odpowiedni czar*. Gracz używa zasad gramatycznych, aby spleść konkretny czar, niech za przykład posłuży zaklęcie UHR z Queste Spelregels (str.56):
  •  UHR: uhr Jappa lavex - zagotuje wodę
  •  UHREX: quot Jappa uhrex - zamieni wodę w konkretną rzecz
  •  UHR NE: Jappa lavex ne uhr cepras - podgrzeje krew u istot
  •  UHREX NE: ne uhrex quot Jappa - zamieni krew w konkretną rzecz.
To nie wszystko.  
Queeste Regelboeken jest podręcznikiem opartym o opowieści o św. Grallu i Rycerzach Okrągłego Stołu (profesje takie jak np. trubadur, templariusz, duchowny etc.).
Tutaj można znaleźć obszerną listę dodatków do Queeste, zaś w internetowym sklepie Lulu nabyć drukowane wersje lub darmowe PDF z scenariuszami, regułami etc. (niektóre liczą sobie około 200 stron).
System gry używa tylko sześciu kostek oraz żetonów. Do gry tej w latach jej świetności wykorzystywano oprogramowanie na Commodore C-16(!), potem przygotowane dla Windows 95 i 98.
Trzy lata temu pojawił się blog o Queeste, który nim się rozkręcił zamarł.

Poza krajowymi grami napisanymi prze Holendrów grywa się oczywiście w to co popularne wszędzie: d20, D&D, WFRP, Call of Cthulhu, ale i w Das Schwarze Auge** 
 
Zainteresowani holenderskimi grami fabularnymi, poza portalem Mandragona i Vreemde Tijden powinni na pewno odwiedzić strony : Demnia i/lub Murphy Heroes
Osoby zainteresowane imprezami dla graczy mogą wybrać się 4 września do Delfstede, odbywa się tam MiniMania2010.
Z kolei Ducoism wydaje się być holenderskim odpowiednikiem naszego PTBG. Stowarzyszenie to promuje  gry bitewne, karciane, planszowe i fabularne. W tym celu organizuje co kwartał w Amersfoort imprezę Ducosim Spellenbeurs poświęconą właśnie grom, kolejne odbywa się 11 września. Ducoism wydaje również czasopismo Spel! (Gry!)
Najlepszy piwczak jaki piłem.
To rzeczywiście Maximator Gigantus
!


Na koniec dodam, że Holandia to niezwykle interesująca kraina pod każdym względem, pomimo że płaska.
Z przyjemnością słuchałem informacji o tamtejszych grach - wszystkie wymienione pozycje są spisane w języku niderlandzkim, także ciężko coś zrozumieć.
Gdyby nie Kosik pewnikiem nie napisałbym tego tekstu. 
Wielkie dzięki!









* Przypomnę, że w Polsce dowiedzieliśmy się o takich trikach dopiero z Arkan Magii zaprezentowanych w Portalu w okolicach 2000 roku.
** Znana wszystkim w Niemczech gra, rozpropagowana u nas dopiero za sprawą cRPG: Drakensang: The Dark Eye







(700 wpis!)

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget