Czas Fantastyki 3 (24) 2010

Na półce leży mi już zimowy numer Czasu Fantastyki, a ja dopiero co skończyłem czytać ten jesienny....
Numer rozpoczyna Arkadiusz Grzegorzak omówieniem filmu Cargo, w reżyserii Ivan Englera. Można jednak niekoniecznie trzeba obejrzeć.
Na kolejnych stronach Maciej Michalski w swym szkicu pt. Klucz do chaosu przygląda się wojnie polsko-bolszewickiej, która jego zdaniem w literaturze została przegapiona. Stara się w nim rozstrzygnąć, czy obrazy wojny 1920 roku inspirowały w jakiś sposób Witkacego i jego powieści.
Kolejny tekst, tym razem Adama Ruska przypomniał mi książkę Teoplitza pt. Sztuka komiksu, o której to wspominałem przy okazji śmierci autora.
Treść zupełnie mnie zaskoczyła, nigdy nie podejrzewałem, że w USA kiedykolwiek trwała krucjata antykomiksowa!
W 40 latach ubiegłego wieku wydawnictwo EC (akronim od Educational Comics) publikowało między innymi "czarne" serie kryminalne, krwawe opowieści wojenne oraz horrory.
Muszę przyznać, że nagonka na RPG np. w 90 latach, w porównaniu z tym co działo się w latach 40 w USA to pestka. Komiksy płonęły na stosach, a pod wpływem zimnej wojny o wydawanie tego typu komiksów określani byli... komuniści! Echa tej krucjaty dotarły nawet do kraju komiksu, czyli Francji, gdzie w 1949 r. uchwalono prawo zakazujące ukazywania w prasie dziecięcej i młodzieżowej przemocy i scen erotycznych. Zdecydowanie bardzo wartościowy tekst, sama bibliografia może świadczyć już o tym ile trudu włożył w ten tekst autor.
Tu drobna dygresja, kiedy pracowałem w Hanna Barbera Poland dowiedziałem się od pewnego znanego (po dziś dzień) animatora, dlaczego postacie z kreskówek nie mają 5 palców, a np. cztery. Ponoć ten piąty brakujący służy do naciskania cyngla. Taki mit nie bardzo miejski, a rysunkowy.
Czas Fantastyki 3 (24) 2010
Kamyk w lawinę, tekst Janusza Cyrana, to druga część najlepszego tekstu z poprzedniego numeru, nie odbiegająca poziomem od poprzedniego. Zainteresowani teorią gier, a przede wszystkim dylematem więźnia itp. znajdą tam coś dla siebie (mowa o teorii gier, nie dyrdymałach pokroju GNS). Autor wspomina jeszcze o: zagrożeniu płynącym z śladów pozostawionych przez nas w sieci i ich wpływie na np. kampanie reklamowe. Ciekawostką może być model sieci logistycznej zaprojektowanej po wojnie przez IBM wykorzystywany do optymalizacji produkcji (żywcem zdaje się być grą) czy firma Umbria poszukująca... trendów. W ostatniej części szkicu sporo informacji o symulacjach, sposobach dokonywania wyborów itp.
Antropologia Sciene Fiction to szkic, w którym autor stara się dociec co oznacza człon „science” w SF.
WG Eco "naukę" w SF należy rozumieć w jak najszerszym znaczeniu, nie zamykając jej w kręgu nauk fizycznych i analizować gatunek także w optyce socjologicznej, historycznej czy nawet lingwistycznej.
Dwa kolejne teksty Popularność mnie peszyła i Wspomnienie o Januszu Zajdlu łączą ...choroby. Bohdan Petecki, którym zaczytywałem się w młodości w pierwszych zdaniach wywiadu mówi o jego problemach zdrowotnych, zaś Jerzy Iwaszko wspomina o jego pobycie w szpitalu wraz z Januszem Zajdlem.
Po fragmencie wydanej powieści Marcina Wolskiego pt. Pocieszyciel, nadchodzi wielki Ratman! Ten jest zawsze na możliwie najwyższym poziomie.
Biografia Moneta daje impuls Andrzejowi Zimniakowi do rozważań nad samochodami z napędęm elektrycznym, wymieraniu  tradycyjnej fotografii, robotach wojskowych itp.
Po nim następuje 15 stron ulubionych przeze mnie felietonów.
Jest Dukaj piszący o Pandemonium D.Gregory, Twardoch o Walcu Stulecia RAZa, Paweł Majka o Trzecim świecie Guzka, Parowski o Wiecznym Grunwaldzie Twardocha i znajdzie się tam jeszcze wielu innych.
Numer kończą artykuły o religii w rosyjskiej fantastyce i omówienie czeskich magazynów w których królują teorie spiskowe (heh).

Zabieram się za lekturę nowego CZ.F.
Co i Wam zalecam.
PS.  Szukacie dobrych artykułów, felietonów? Nie zaglądajcie na fotoplastikony, tylko zakupcie za 7,90 kwartalnik.

Prześlij komentarz

Zachęciłeś. W tym miesiącu nie będzie Cosmo (trzeba poznawać wroga), tylko CF.


l.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget